Anbefalte innlegg

Det hjelper ikke med rengjøring..det er kun bytte av turbo som gjelder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbobytte ja.... : bråk :

Poland here I come! :P

 

Men når bilen går i nødmodus, indikeres ikke dette på noe vis, varsellampe i displayet eller noe som helst? Alt ser helt normalt ut hos meg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går ann å åpne disse turboene og rense dem innvendig. har gjort dette på 2 biler nå, samt skrapet MYE drit ut av innsuget og blokkert eksosen inn igjen på innsuget ved egr ventilen.

 

anbefaler deg å prøve å bevege på den armen som kommer ut av eksoshuset på turboen, og inn på vakumklokka. sitter det fast må du opne den å se hva som er galt. sitter den løst er det mest trulig magnetventilen som styre vakumklokka som er gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Tjuvtriks" for å spare penger på ny LMM: spray den antatt defekte måleren med elektrospray... Dette er det en kompis av meg som har gjort flere ganger før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går ann å åpne disse turboene og rense dem innvendig. har gjort dette på 2 biler nå, samt skrapet MYE drit ut av innsuget og blokkert eksosen inn igjen på innsuget ved egr ventilen.

 

anbefaler deg å prøve å bevege på den armen som kommer ut av eksoshuset på turboen, og inn på vakumklokka. sitter det fast må du opne den å se hva som er galt. sitter den løst er det mest trulig magnetventilen som styre vakumklokka som er gåen.

 

Ok, har nå sjekket denne "armen" som går i forkant av turboen og opp i vakumklokka (med en vakumslange på toppen). Denne beveget seg ca. 1,5cm opp og spratt rett ned igjen når jeg slapp den (brukte tang, men ingen kraft).

Betyr det at denne er i orden da?

Har nå også på en Bosch LMM fra en annen bil, som fungerer.

Sjekket også over det meste av slanger at disse var hele og tette (fra turbo og inn til innsuget) og byttet ut alle vakumslangene, uten hell...

Sjekket også turboen for slark på luftsiden i samme slengen, og der var det ingen slark.

 

Hvor sitter magnetventilen som styrer denne vakumklokka, og hvilke symptomer gir det når denne er defekt? Dårlig drag, lite turbotrykk og går i nødmodus?

Evt. kan EGR ventilen skape disse problemene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den saken som sitter mot blokka, foran turboen, med en ledning inn på seg og 3 vakumslanger, hva er dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor hard skal armen til vakumklokka være, og hvor langt skal den "vandre" ?

Hva er fordelene med å plugge igjen til EGR ventilen ?

Hvor sitter magnetventilen ? Er vel den som sitter foran turboen da, nede mot blokka

med vakumslangen fra vakumklokka inn på seg? Finnes det noen oppgraderingsdel her som

flere har brukt på bensinbilene?

 

Er vel noen som kan dette ? : vinke :

MOTOR2 DSC02192 copy.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom igjen da folkens, noen må jo vite noe om disse motorene?

Trenger litt tips her ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke så mye, men fordelen med å blokkere EGR-systemet er at du ikke får eksos tilbake i innsuget. Som kjent er det jo masse partikler i dieseleksos (sot), og dette legger seg på innsiden av innsuget og vil på sikt tette igjen dette såpass at du får et ytelsestap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke så mye, men fordelen med å blokkere EGR-systemet er at du ikke får eksos tilbake i innsuget. Som kjent er det jo masse partikler i dieseleksos (sot), og dette legger seg på innsiden av innsuget og vil på sikt tette igjen dette såpass at du får et ytelsestap.

 

som bildet ditt viser så stemmer det med egr og wastegate ventil som du har merket ja. denne svarte magnet ventilen forran turbo som du snakker og med vakumslangene på, kan e nesten garantere at er ditt problem. da jeg jobber med dette daglig og har skiftet MANGE av disse for samme problem som du har. synd de ikke varer så lenge om gangen :) kjøp heller kvalitet, fjern den originale og erstatt med turbo xs ventil. disse holder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som bildet ditt viser så stemmer det med egr og wastegate ventil som du har merket ja. denne svarte magnet ventilen forran turbo som du snakker og med vakumslangene på, kan e nesten garantere at er ditt problem. da jeg jobber med dette daglig og har skiftet MANGE av disse for samme problem som du har. synd de ikke varer så lenge om gangen :) kjøp heller kvalitet, fjern den originale og erstatt med turbo xs ventil. disse holder.

 

Noen spesiell modell av Turbo XS som passer best? (sammenlignet med den originale?) Ellers har det vel blitt brukt en del N75 ventiler, er det oppgraderings-ventiler i metall? Mener jeg så noen som lignet på messing eller no... Bare finne ut hvilket nummer som passer til 110hk tdi da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i dag prøvd med ny orginal magnetventil, men inget hell dessverre, bilen går mildt sagt like ræva...

Prøvde den både foran og bak (2 forskjellige) selv om det skiller en "A" på delenummeret på de to.

 

Tror jeg får prøve et verksted nå, ganske lei hele motoren... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Totalt har jeg da byttet LMM (hvor den gikk bra en liten stund), byttet alle vakumslanger, sjekket at stang til vakumklokka på turbo beveger seg greit, testet med ny magnetventil (testet både mot den foran til turbo og den bak fra EGR ventilen) og enda går bilen like dårlig...

 

Feilmelding fra VAG-com lyder på "variabelt trykk i manifold" eller noe i den duren. Har hørt noe om en føler der for dette trykket, hvor sittet evt. den, og kan den forårsake så mye trøbbel?

Bilen lader nesten ingenting før 2-2500rpm, og selv da går den ganske dårlig. 3000 eller mer på 4. og 5.gir går den rett i nødmodus, og holder jeg meg under 3000 generelt og ikke belaster den for mye klarer jeg meg unna nødmodus...

Nesten så jeg har lyst til å prøve en helt ny LMM, selv om det antakelig bare virker i noen få minutter for så å gå tilbake til slik den var... : bråk :

 

Er det noen TDI eksperter her, evt. VAG mekanikere? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann. Har vel svart før i tråden din også og ser nå at du har prøvd ut de vanligste tingene før et turboskift. Altså er det turboskift som vil være løsningen. Det er iallefall min mening. Ja jeg jobber hos VAG. Ta alikevel ikke alt jeg sier for 100% sikkert. At jeg tror det er turboen din er basert på egne erfaringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men hva mener du er bakgrunnen til at turbo må byttes, når den stanga beveger seg greit (ca. 1.5-2cm opp, og spretter ned når slippes), og ingen slark i turbo heller, ei heller oljeforbruk?

 

Og ved LMM bytte gikk den normalt bra ei stund, for så å dabbe av igjen.

Synes liksom det er så rart at det er turboen da? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner det og kan egentlig ikke gi deg noen god forklaring hvorfor annet enn at de typiske tingene som gjør at en tdi oppfører seg slik er: LMM, magnetventil for turbotrykksregulering eller selve turboen. Det er de mest vanlige tingene.

 

Deretter har du lekasjer i vakumslanger, tett katalysator, tett luftfilter.

 

Feiljustert innsprøytningstidspunkt kan kanskje også ha en innvirkning. Iallefall på hvor på turtallsregisteret motoren begynner å "ta i".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg har også hørt noe om justering av dieselpumpe/tidspunkt...

Og evt. noe galt med hjernen/chippen som står i, men vet du noe om den "sensoren"/føleren for manifold? Kunne vært morro og sjekket denne først...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil innsprøytningstidspunkt (altså feiljustert dieselpumpe) vil komme opp som en feilmelding på diagnosen. Som jeg muligens har nevnt tidligere i denne tråden hadde jeg timing-problem på min, og det var samme symptomer som du har her. Men har du ikke feilmelding på timing, så er det neppe det som er feilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om du kan dra staget til WG fram og tilbake betyr ikke det at turboen er i orden. den kan fortsatt ha kokset igjen innvendig.

Spesielt hvis du har turbo med VTG eksosdel, (variabel turbin geometri).

 

Jeg feilsøkte på en 2,5TDi engang, den gikk helt fint opp til 3000omdr for så å plutselig slå over i nødmodus og gå som en dass.. Prøvde alle de vanlige tingene som du også har sjekka, turboen virka helt fin, liten slark, staget til WG bevegde seg uten problemer. Bytta turbo på denne tilslutt og bilen ble som ny og gikk som ei kule.. Problemet lå nemlig i de justerbare "bladene" inne i eksoshuset som ikke bevegde seg fritt.

 

Har du prøvd Norsk Bildelsenter for å få tak i turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei har ikke sjekket så mye priser på turbo enda, tenker du da på en brukt en hos de, eller selger de også nye?

 

Må jeg bruke akkurat en orginal-turbo, kunne tenkt meg en annen turbo fra en nyere TDI eller no, men det blir vel mer "problemer" enn det er verdt kanskje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på en brukt turbo ja, det har de vel i bøtter og spann der borte..

 

Går vel ann å bytte til en større/nyere turbo også? Men da må vel bilen ha en custom chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg får høre meg rundt i morgen tenker jeg, hadde vært kjekt med en annen type turbo så man slipper dette med koksing videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da sjekket litt priser, GIK skulle ha 9875,- inkl. mva. : eek :

NBS skulle "bare" ha 8700,- inkl. mva. men her får vi vel 10% rabatt også?

 

Begge disse er da nye bytteturboer, fantes ikke brukte : rolleyes

Kunne ikke ha noen annen oppgraderingsturbo heller, måtte visst ha akkurat denne pga. den variable turbin geometrien og motorstyringa...

 

Uansett ganske dyrt synes jeg, kanskje billigere i utlandet?

Eller er det noen som har noe liggende, pent brukt e.l.? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da på hånda en ny Garret Gar GT17V (028145702R) (454231-9) turbo som egentlig er til A6 115hk pd tdi.

Er det noen som kan garantere at denne passer og fungerer bra til AFN 110hk motor?

Får en meget bra pris på denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en som er orginal og som skal stå der, da slipper du mye tull.

Har du sjekket kat, kan ligge å tette for eksosen om den er løsnet.

Har du sjekket hva som virkelig er gjort i styreenheten din? Tror ikke det har så stor betydning, men greit å sjekke.

Du må regne med rundt 9000kr for turbo. Du kan høre med Motor Nor i sverige og TurboService på Høvik , dem har greie priser. GIK er dyrest

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.