Brukt Passat - hva bør sjekkes/vedlikeholdes?

Anbefalte innlegg

Har nå fått Passaten og tenkte jeg skulle få gjort unna litt vedlikehold på denne. Jeg er fersk på bilvedlikehold, men interessert i å lære. : hjelp :

Den har gått 100 000 og er en tysk 2003 modell TDI 4 motion.

 

Serviceheftet er fulgt så kanskje det er unødvendig å gjøre det helt store nå?

 

Jeg hadde planer å sette inn nytt luftfilter.

I tillegg sjekk av olje 8burde jeg bytte olje?)

Hva med oljefilter, bør jeg bytte det eller bare vente til neste service?

Er det noe annet jeg bør sjekke?

Bilen går ganske bra, men høres litt gammeltresnekke ut, men jeg er relativt ukjent med diesel motorer så kanskje dette er helt normalt? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis alle servicer blir fulgt skal ikke det være nødvendig å skifte verken olje- eller luftfilter eller olje utenom. Om du åpner og ser at luftfilteret er veldig skittent så gjør det jo ingenting å bytte det.

 

Ellers kan du jo sjekke oljenivået, og etterfylle om det er lite, men en sunn motor (som din sikkert er) skal normalt klare seg med olje mellom servicene, men det er en god vane å sjekke oljen av og til. Man vet jo aldri. Olje kan du få på Møller

 

Gratulerer med bilen forresten! Kan være noe sånt jeg sikter meg innpå, men antagligvis uten 4motion.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raskt svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få for all del noen som er kyndige til å vurdere tannreima da disse ikke har holdt så godt som det var ment de skulle.

 

Sjekk av forstilling er også greit da multilink forstillingene er noe svake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reg.reim skal være skiftet nylig.

 

Må visst vurdere bremsene også, lugger litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers kan du jo sjekke oljenivået, og etterfylle om det er lite, men en sunn motor (som din sikkert er) skal normalt klare seg med olje mellom servicene, men det er en god vane å sjekke oljen av og til. Man vet jo aldri. Olje kan du få på Møller

 

 

Min 02 passat TDI må etterfylles minst 2 ganger mellom hver service. I følge Møller og andre VAG TDI eiere er dette ganske normalt.

Mener du/dere noe annet, så hyl ut. Da må jeg få sjekket opp bilen så fort som mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 02 passat TDI må etterfylles minst 2 ganger mellom hver service. I følge Møller og andre VAG TDI eiere er dette ganske normalt.

Mener du/dere noe annet, så hyl ut. Da må jeg få sjekket opp bilen så fort som mulig.

 

 

Det høres jo helt normalt ut, så tut å kjør du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er bruktimportert? Spørsmålet er vel om du stoler på service-heftet eller ikke. Hvis service skal være tatt nylig, skal luftfilteret være nokså reint. Er det skittent, ville jeg tatt det som en indikator på at det skorter på andre områder også.

 

Når jeg overtar en brukt bil syns jeg det er en god regel å bytte motorolje og filter, bytte kjølevæske og bremsevæske, sjekke girolje (og differensialolje der det er aktuelt). Samt sjekke tilstanden på luftfilteret (og plugger, rotor, fordelerlokk og tennledninger om det er bensinmotor). Kontrollerer også hvor mye belegg det er igjen på bremseklossene. Dette er de helt alminnelige servicepunktene som bare SKAL være i orden.

 

Hvis jeg var i det minste tvil om registerreimas tilstand, ville jeg byttet den. Selv om du må få et verksted til å gjøre det, er prisen bare en brøkdel av kostnaden dersom den ryker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.