Hva bør en intercooler til 9134kr takle!? 1,45 Bar?

Anbefalte innlegg

Etter ei mislykket helg på Sommertreff ACR 9-11 Juni,der jeg først ble plaget med en trykkslange som hoppet av. Og når den endelig satt fast så revnet ene intercooleren!! Fikk kjørt den hjem, og igår kveld kom den nye rs4 intercooleren fra USA. På Møller skulle de ha 9134 kr pr stk!!!!

 

Men etter demontering idag så finner jeg faktisk ut at begge er revnet på samme plassene. Dette er jo RS4 intercoolere,i hel aluminium.Altså ingen plastic "galver".....Og de er jo ikke revnet i en sveisesøm eller i selve "galvene",men akkurat på de to ytterste registrene,helt øverst og helt nederst,på innsiden og utsiden,se bilde.....

 

Jeg lader ca 1,45-1,50 Bar og det skal de takle i massevis....Forsprang i teknikk!! Ha,jammen......

 

Blir en tur bort på Møller imorgen tidlig,men vi alle er vel kjent med den fantastiske kundeforståelsen til Møller.....

 

Aaaaarggghhh...Kjenne jeg blir litt forbannet...

 

Noen andre som har klart noe lignende?

 

Stian.

intercooler1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å handle AWE coolere...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vert på Vw-Audi,men riktig mann var på ferie så jeg skal prøve igjen på Mandag.

Legger ved noen bilder av intercoolerene;

Sprekk.jpg

Sprekk1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er ett bilde av den nye. De gamle ser ut til å være "presset" ut slik at den distansen har blitt større og tilslutt har registrene gitt etter!! Men hva som har forårsaket det heile......Forlsag mottas med takk....

De røde linjene skal prøve å illustrere hvordan linjene på de gamle coolerne går..... Skal ta ett ordentlig bilde av det etterhvert.....

New.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har ikke noe med trykket innenfra ihvertfall.

Ser ut som ett vanlig tretthetsbrudd...kanskje pga spenninger etter sveisen eller ved montering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei,det er ikke trykket innenifra,det er helt sikkert.

 

Det som er rart,er at det ser ut som om noe\noen har dratt intercooler "galvene" fra selve registeret...... Skal ta ett bilde som illustrere det imorgen....Og det er ganske fantastisk,for det er ganske tykk aluminium i "galvene" mens registeret har tynne vegger.......Og trykket innenifra klarer ikke det.... Men igjen,så er intercoolerne kun hengt opp i en brakket med de to "tappene",slik at intercoolerene kan bevege seg litt til alle sider....Veldig rart spør du meg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er den gammle intercooleren til venstre og ny til høyre.

Dim A er 1cm lengre enn dim B. Dette har ført til at registeret er blitt for "kort" og dermed har revnet...

Dim C er ikke fullt så mye strekt men er ca 5 mm lengre enn dim D,så her har også registret måtte slippe..... Samme er skjedd på den andre...

 

Veldig rart spør du meg...Det er i teorien ingen krefter som skal påvirke intercoolerene i denne retning....

NyvsGml.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vert på Vw-Audi,og som vanlig er det ingen forståelse å få der...... Må si jeg er så langt fra imponert over heile Møller konsernet at man blir nesten fysisk uvel av bare å tenke på det.....Uansett;

 

Kundebehandleren; vil gjerne ha ett registreringnummer og chassinummer på bilen disse har stått på. Det er forsåvidt greit,det skal jeg vel klare å skaffe. Men da jeg spurte hvordan han hadde tenkt til å spore de tilbake til akkurat den bilen,når det ikke er noen nummer på selve intercoolerne,så var svaret at det gikk ann uansett......:confused: Litt usikker på hvordan de skal få til det da men.......

Neste punkt er at; Kundebehandler påstår at intercoolere en slitedeler og hvis de er over 3 år\gått mer enn 100" så kan jeg ikke regne med noe uansett: eek : Slitedel?!! Faan slakte...har aldri hørt andre kalle intercoolere for slitedeler....Og det nekte jeg å godta...Slitedel....Skal mann ikke forvente at intercoolere skal vare bilens levealder ved normal bruk?

 

Vart litt forbannet,å fortalte akkurat hva jeg synes om Møller gruppens kundepolecy\Kundetilnærming når det gjelder slike ting. Det være seg lmm,forstillingsdeler,kamaksel\vippearmer på 2,5 tdi,chiptrimming....Osv.....

Jeg og kundebehandleren kom vbel ikke til enighet foreløpig,for å si det sånn...

 

Sagan fortsetter.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lader ca 1,45-1,50 Bar og det skal de takle i massevis....

Har du noe "grunnlag" for å vurdere teknisk om de er laget for å tåle det?

Skal mann ikke forvente at intercoolere skal vare bilens levealder ved normal bruk?

Nå lader vel ikke en orginal Rs4 1.5 bar men 1.2 bar så å kalle det normal bruk er vel å ta i litt.

Iogmed at det er RS4 ic`er og du har en S4 så er de vel ikke levert orginalt på bilen så å reklamere på de som endel av bilen blir litt feil.Har du kjøpt de på møller og har kvittering så er det vel bare å ta med den og reklamere.Men fortsatt blir det påstand mot påstand så om du kommer noe videre med det tviler jeg på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen stive rør eller slanger som går inn på denne cooleren?

Slik at den kan ha blitt dratt frakvarandre av disse? Tenker da i retning dårlege moterfester som gir etter på ein trimmet bil?

 

Å regne ein cooler som slitedel er vel kansje å ta hardt i... Burdenok ha gått på 5år. Men dersom ladetrykket er høgre enn orginalt, så kan dei vell igrunn nekte frå dag vil eg tippe.

 

Sprengte S4 (C4) registeret mitt på ein lignede måte. Det slapp ifrå tankene, men hjå meg var det i mitten av regiteret. Om det var høyt ladetrykk over tid, eller trettheitsbrudd aner eg ikkje. Lempa den i søpla ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe "grunnlag" for å vurdere teknisk om de er laget for å tåle det?

 

Nå lader vel ikke en orginal Rs4 1.5 bar men 1.2 bar så å kalle det normal bruk er vel å ta i litt.

Iogmed at det er RS4 ic`er og du har en S4 så er de vel ikke levert orginalt på bilen så å reklamere på de som endel av bilen blir litt feil.Har du kjøpt de på møller og har kvittering så er det vel bare å ta med den og reklamere.Men fortsatt blir det påstand mot påstand så om du kommer noe videre med det tviler jeg på

 

 

Nei,jeg tror heller ikke at jeg kommer noen vei.....Men det er som forventet....Spørsmålet er heller,Hva kan mann egentlig forvente seg av en slik intercooler?

 

Når det gjeld teknisk vurdering; tja...Veit om 2,7 motorer som lader 1,7Bar med disse intercoolerene..... Og når billige ebay intercooere kjøres på 2 bar,så hvorfor skulle ikke disse tåle 1,45-1,50Bar? Ifølge en av Norges ledende på tuning skulle de takle det veldig fint.....

 

De er som du sier,ikke original på bilen....Men kundebehandler mente jeg skulle skaffe reg\chassi nummer på den bilen de stammer fra. Og det skal jeg få tak i....Så skal ikke reklamere på de som en del av bilen,men som intercoolere.....

 

Og når Møller sier påstand mot påstand så har vel kunden bare med å godta det....?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen stive rør eller slanger som går inn på denne cooleren?

Slik at den kan ha blitt dratt frakvarandre av disse? Tenker da i retning dårlege moterfester som gir etter på ein trimmet bil?

 

Å regne ein cooler som slitedel er vel kansje å ta hardt i... Burdenok ha gått på 5år. Men dersom ladetrykket er høgre enn orginalt, så kan dei vell igrunn nekte frå dag vil eg tippe.

 

Sprengte S4 (C4) registeret mitt på ein lignede måte. Det slapp ifrå tankene, men hjå meg var det i mitten av regiteret. Om det var høyt ladetrykk over tid, eller trettheitsbrudd aner eg ikkje. Lempa den i søpla ;)

 

 

Ingen stive rør eller slanger som går inn på denne....Intercoolerene er selvfølgelig montert slik at de kan flexe i alle retninger.....Så skal ta opp vibrasjoner\slag\støt osv kjempebra... Motorfestene er ny,uansett så er intercoolerne for langt fra motor at vridning der har ikke noe å si....

 

Hvis det var høyt ladetrykk som har forårsaket dette ville det ha "sprengt" seg ut på ett svakt punkt....Ikke forårsaket slikke revner som vist her på flere plasser....

Er nok material-tretthet som har forårsaket dette....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Og når Møller sier påstand mot påstand så har vel kunden bare med å godta det....?

Nei for all del ikke,men de vil trolig kreve dokumentasjon fra deg på at det er en produksjonsfeil/materialsvikt. Da kommer spørsmålet om hvem som er kompetente til å ta på seg noe slikt og evt kostnaden på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.