Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig vekk at noen sier at f. eks et Falken 225/40-18 dekk er mye smalere enn f.eks et Pirelli dekk med samme bredde. Har vel lest at det samme sies om Nankang.

Hvorfor det?? 225 er og blir 225. Eller? Det vil jo da si at høyden vil være forskjellig og da.

Nå håper jeg på noen kloke svar. Gjerne med konkrete eksempler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser stadig vekk at noen sier at f. eks et Falken 225/40-18 dekk er mye smalere enn f.eks et Pirelli dekk med samme bredde. Har vel lest at det samme sies om Nankang.

Hvorfor det?? 225 er og blir 225. Eller? Det vil jo da si at høyden vil være forskjellig og da.

Nå håper jeg på noen kloke svar. Gjerne med konkrete eksempler.

Man skulle tro at alle dekk med samme dimensjon og profil er eksakt like, men slik er det ikke i praksis. Aner ikke årsaken egentlig utover at muligens de ulike dekkmerker har ulike måte å måle på, mht hvor bredden skal være, dvs oppå dekkbanen eller nederst. Ikke vet jeg, men noen dekk er i hvertfall veldig "firkanta" mens andre har svært så avrundede hjørner.

Tror det egentlig bare er Falken som har dekk som avviker skikkelig fra de oppgitte mål, deres 235/35 19 FK451 er i hvertfall tilsvarende andres 215 dekk. Men ca like høye er de, så de skulle vel hett 215/38 19 eller noe slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det samme gjelder vel for Nangkang og Sonar også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Falken måler sin dekkbredde fra felgbeskytteren visstnok, i følge Hanebo og Sortvik i Trondheim.

Litt håpløst egentlig men.

Fikk bra strekk med Falken 235-dekk på mine 8.5"-felger, mens Nokia 225 fylte rimelig greit..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ja... Da er det vel bare å styre unna billig dekkene skal man ha skikkelig bredde for pengene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tjooo tjaaaa...

mine semperit 195/45-16 er nøyaktig like breie som mine gamle yokohama 215/40-16 :)

Semperit dekka kosta meg 550,- PR dekk... yokohama dekka kosta noe mer.. husker ikke helt jeg.. rundt en tusing el noe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo hende noen dekkprodusenter lager noen dimensjoner som går over hverandre for å spare penger, f.eks at et 195\40-16 dekk også selges som 205\40-16 dekk, bare teksten på siden av dekket som er annerledes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

i mitt lokallag er det to Audi A6'r

Ene med 235- 18*8,5 felg

andre med 235- 18*8

Og på den med 8,5" felg, er det MYE mer gummi

på utsiden av felgen enn på den andre!

:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

i mitt lokallag er det to Audi A6'r

Ene med 235- 18*8,5 felg

andre med 235- 18*8

Og på den med 8,5" felg, er det MYE mer gummi

på utsiden av felgen enn på den andre!

:confused:

Hva slags merker er dette da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Nankang NS2 245/35/19 på 8,5" brede felger.

Når jeg ser bilen for eller bakfra, så ser de ut som 225 eller mindre.

Lurer på om jeg blir litt lurt pga. størrelsen på bilen (A6) eller om dekket faktisk er smalt i forhold til andre 245 dekk.

Dekkmønster og hvor tidlig skuldrene runder av mot kanten har vel også noe å si.

Synes dekk med H-mønster ser bredere ut enn f.eks. dekk med NS-2 mønster.

Hvilke dekk holder det de lover med tanke på bredden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk dette skikkelig på pungen når jeg handla dekk til 19" mine. Hadde 265 falken før. Kjøpte 275 vredestein for jeg syntes at falken var alt for smale.. Resultatet var subbing og for mye gummi. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo bare å valse litt da :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

går jo alltid å prøve.. men begrensa hvor mye jeg får tatt pga bakdøra er så tett i skjermen.. Men nok om det. Jeg kan hvertfall skrive under på at det er GEDIGEN forskjell på falken fk451 og vredestein ultrac.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo bare å valse litt da :P

Dette mener jeg sånn ca om å valse fordi man har kjøpt for brede dekk på "smale felger" : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Falken FK451 er jo noen av de smaleste dekkene i forhold til oppgitt dimensjon som finnes på markedet, og gir vesentlig mer strekk enn andre dekkmerker. Dette er vel hovedgrunnen til at mange tyskertunere sverger til FK451 - nettopp på grunn av strekken i forhold til dimensjon. Oppfølgeren FK452 er visstnok en del breiere enn FK451, men skal fremdeles være smalere enn en del andre dekkmerker. Selv planlegger jeg å gå for FK452 på mine neste felger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sammenlignet to Bridgestone ER300 dekk i samme dimensjon. Ene var produsert i Spania, det andre i Frankrike. Var 1cm i forskjell på bredden på dekka!

Kan begynne og lure på om de ikke er helt edru når de trykker på dimensjoner på dekka: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplevde ulik bredde innenfor samme merke, str 225/40 ZR18. Hadde Pirelli P7000 og kjøpte 2 nye Pirelli P Zero Nero, de var breiere enn P7000, det var godt synlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg målte mine Nankang NS-II her om dagen.. Hadde en mistanke om at de umulig kunne være 225 slik det står på dekksida, og mine mistanker ble bekreftet... Den flate delen av mønsteret (altså den som tar nedi veien slik bilen står) er rett under 200mm.. Ikke rart det henger dårlig på veien : bh :

Det samme gjelder også Sonar NS-II (er jo samme dekka så :P) som jeg hadde før..

Har ikke noe bilde akkurat nå men det er faktisk strekk på dekka på mine 8x18" felger...og det skal det jo strengt talt ikke være med 225/40 : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.