Bytte registerreim på 4,2 ABH motor.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å bytte kam reima selv, men lurer på om det er veldig omfattende på disse motorene.

 

Noen som har gjort det selv her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har bytta reima på v8?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S4 v8? Har bytta på en slik en gang. Husker ikke helt hvor omfattende det er, men har du aldri bytta slikt før ville jeg nok fått med meg litt hjelp. Blir DYRT å gjøre feil.

 

Jeg lagde meg merker selv da jeg gjorde det. Merk reima og reimhjulet på samme punkt nede på veivaksel i en farge og andre reimhjul og reim i en annen farge. ( slik at du ikke blander hvilket merke som er hvor )

 

Det jeg så gjorde var å telle antall tenner på reima mellom merkene på den gamle reima da den var demontert for så å tegne like merker med samme avstand på den nye. ( VÆR NØYE ) På den måten passer den bare på rett vei.

 

Et annet tips kan være å ta bilder med digitalkamera før og under demontering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S4 v8? Har bytta på en slik en gang. Husker ikke helt hvor omfattende det er, men har du aldri bytta slikt før ville jeg nok fått med meg litt hjelp. Blir DYRT å gjøre feil.

 

Jeg lagde meg merker selv da jeg gjorde det. Merk reima og reimhjulet på samme punkt nede på veivaksel i en farge og andre reimhjul og reim i en annen farge. ( slik at du ikke blander hvilket merke som er hvor )

 

Det jeg så gjorde var å telle antall tenner på reima mellom merkene på den gamle reima da den var demontert for så å tegne like merker med samme avstand på den nye. ( VÆR NØYE ) På den måten passer den bare på rett vei.

 

Et annet tips kan være å ta bilder med digitalkamera før og under demontering.

 

Hei! Takker for fint svar. Må tenke litt på dette. Hører at det skal være så dyrt

å få dette gjort på verksted, men som du sier kan det koste dyrt å feile hjemme også...(Har kun skiftet reimer på en subaru for noen år tilbake, så jeg er jo ikke så dreven i det akurat).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tilfelle du prøver deg selv, så har du litt info her:

v8.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk!

 

Må alt av hjul også byttes samtidig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg fikk bytta på s6en vi hadde før bytta di alle strammehjul osv. verkstedet klagde på at det satt bomm fast. møller tar vel 20-25k for dette? vi slapp unna med ca 12k.lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg fikk bytta på s6en vi hadde før bytta di alle strammehjul osv. verkstedet klagde på at det satt bomm fast. møller tar vel 20-25k for dette? vi slapp unna med ca 12k.lykke til :)

 

Har ikke sjekket pris ennå, men over 20K???: eek :

 

Ja ja, får sjekke litt, så får vi se hva jeg gjør.

 

Takk for inspill!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

12k??

 

Faen a? delene fås jo for under 2k.

 

Jobben klarer man lett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle delene, strammehjul, lagre til oljepumpeaksel ++ som man bytter på en slik motor når man gjør jobben gjør at det blir 7-8000,- bare for delene, og det er om man kjøper mest mulig utenom Møller..

 

Been there, done that. Ikke spesielt vanskelig, men en del jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, så koster såpass, ja.

 

Noen som vet om en komplett deleliste over alt som er vanlig å bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

12k??

 

Faen a? delene fås jo for under 2k.

 

Jobben klarer man lett..

ca 5k for delene.jada jobben går jo greit,men det tar jo tid da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg fikk tilbud fra Møller på 10800,- for å bytte reima ink deler og vannpumpe.

 

Tror jeg slår til på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Etter mye om og men, så blir det til at jeg skal prøve å bytte reima selv, i kveld.

 

Har kjøpt reim, 2 stk løpehjul, vibrasjonsdemper, vannpumpe. Spennrulla kommer i morgen, så får ta monteringen da.

 

Er det noe jeg har glemt her? Kjipt å finne det ut når alt er demontert.

 

Så hvis dere som har skrudd v8 her, har bry til å svare hvis dere ser at noe mangler, hadde det vært flott. Og gode tips til jobben mottas med takk.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Etter mye om og men, så blir det til at jeg skal prøve å bytte reima selv, i kveld.

 

Har kjøpt reim, 2 stk løpehjul, vibrasjonsdemper, vannpumpe. Spennrulla kommer i morgen, så får ta monteringen da.

 

Er det noe jeg har glemt her? Kjipt å finne det ut når alt er demontert.

 

Så hvis dere som har skrudd v8 her, har bry til å svare hvis dere ser at noe mangler, hadde det vært flott. Og gode tips til jobben mottas med takk.;)

 

Hei

Trudde ikkje eg skulle svare på noko på dette forumet enda, sidan eg kun har hatt S4-en i ein god måned, men denne jobben gjorde eg for ei god uke siden...

 

Du har mykje skruing framfor deg!!! Eg har skifta på en L300 2,5TD tidligare, og syntes DET var trangt, men dette tar kaka!

No skal eg ikkje ta motet fra deg, men slik såg det ut når eg hadde demontert alt:

 

23092006242 (Small).jpg

 

Problemet var å løyse reimhjulet som sitter på veivakslingen. Dette er teita med 450Nm, og med rust i tillegg var det ikkje snakk om å bruke hverken muttertrekker eller lang arm på nøkkelen. Clutchen slura.

Øks, kraftpipe, og god gamaldags rå makt vart løysinga.

Men for å få plass til å slå, måtte mykje demonterast.

 

Tatt utav hukommelsen i dag (med forbehold):

 

- Panser utløyser vire(egentlig ståltråd) (Husk å sperre panser låsemekanismen, slik at du ikkje smekker igjen når utløser mekanismen er demontert... ;) )

 

- Tverrbru over lyktene

- Lufte kanaler

- Vannslange fra motor til radiator (tapp av kjøleveska først, den som eg tappa i grusen var blank og fin, så den kunne eg nok hatt på igjen)

- Mekanisk vifte (Links gjenget 24mm(?) som må skrues i forhold til reimhjulet (som var vanskelig å holde fast... brukte STOR rørtang utenpå reima).

- Viftedeksel med elektrisk vifte (klipte ledninga, og kobla sammen med sukkerbit ettepå)

- Demonter viftereima (eg laga meg ei teikning med alle hjula og reim, så eg fikk det sammen igjen)

- Motorfeste

- Dynamo (varmeskjold ved siden av exh. manifold måtte fjernes for å komme til skru på baksida av dynamoen. Trangt som rakkern, fikk skrudd 1/6tørn av gangen med en fastnøkkel

- Deksel over reg. reimer. (På dekselet til venstre (sett forfra), var det mange lange bolter. En er gjemt bak strammemekanismen til viftereima (bruk 13mm pipe på tappen som står ut, det er ikkje en skru som skal løysast, men berre for å spenne strammehjulet), og en er godt gjemt under fundamentet til motorfestet.)

- Radiator for motor, med giroljekjøler, (lekker ut litt girolje... ) (for å få ut radiatoren, måtte panser låsen (30cm høy) på høgre side (sett forfra) demonterast.

- Radiator for AC om du har det... (eg løyste slangane fra filteret(?) og fra compressoren)

(Håper du slipper du å demontere radiatorane... det var litt styr)

 

No bør (må?) motoren stillast inn riktig, før du går vidare.

 

Ta ut alle pluggane først

Drei motoren til øvre dødpunkt (merke på reimhjul).

Skru av eit fordelerlokk (det på høgre side (sett forfra var lettast å inspisere), og sjekk når rotoren står rett mot hakket i rotorhuset. (Eg gjorde reint og pussa kontaktene samtidig. Det trengtes) Muligens at det står 180 grader feil, da dreier du motoren ei omdreining)

 

Sett merker på alle dreva, slik at du veit korleis det skal sjå ut når du har fått på ny reim. (Tusjmerke på tannhjul og på motoren)

 

23092006244 (Small).jpg

 

Løys 4 10mm skruar inni reimhjulet (holder fast drevet som driver tannreima)

 

Da er du klar for å slå laus på bolten! Få ein kompis til å holde ei plate foran motoren, så du ikkje treffer den. Da tør man å legge meir kraft i slaga også.

 

Når reima så er skifta, må alle merka fortsatt stå overens. Kontroller for sikkerhets skyld ved å dreie motoren ei runde eller to, for å vere 100% sikker på at alt er som det skal. Her koster det å feile, men det veit du sikkert. ;)

 

(Ellers så kan eg sende deg anvisning for å stille inn og skifte reima. Fikk det hos en lokal bilmekaniker) Send meg ei mail adresse på PM.

 

Dette vart en del... sitter og kjeder meg på jobb... håper sjefen ikkje er medlem her... han kjører audi... :rolleye:

 

Lykke til!

Motoren min vart 70% stillere etter at alle venderuller og hjul var skifta... No er det berre V8-er lyden igjen.... Vrommm Vrommmmmmmm! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gav en kompis ei hjelpende hånd med dette på en 94mod s4 motor forrige uke. Bolten på veivhjulet sitter som fy, brukte mothold, latmannsarm og to store rør.

 

Anbefaler deg samtidig å bytte termostaten, er håpløst å komme til den til vanlig, så like greit å bytte den samtidig.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for flott veiledning Kristian!!!!:)

 

Jeg har holdt på med bilen i hele kveld, og nå kommer jeg ikke videre pga spennrulla som jeg skal kjøpe i morra.

 

Synd jeg ikke så svaret ditt før jeg gikk i gang, men det gikk ganske greit likevel.

 

Fant ikke noen merker ved kamhjulene, så jeg lagde noen. Og lagde et merke på veivhjulet. Sjekka ikke merke i fordeleren, men det går vel likevel.

 

Når det gjelder å løsne skruen på veiva, gikk det på 2 sekunder, he he.

Jeg satt pipa på skruen, la armen mot vangen, og kjørte starteren et sekund.

Vips, så var den løs.

 

Har bytta 2 løpehjul, demperen og vannpumpa i kveld da.

 

Så blir det å kjøre etter spennrulla i morgen "tidlig", så jeg kan fortsette da.

Må føye til at min bror har bidratt med hjelp i kveld, kjekt å være to på en slik jobb.

 

Skal se om ikke de har en termostat i morgen også, takk for tipset Knut Arne!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder å løsne skruen på veiva, gikk det på 2 sekunder, he he.

Jeg satt pipa på skruen, la armen mot vangen, og kjørte starteren et sekund.

Vips, så var den løs.

: eek : Du er gal, mann!! ingen som har lært deg å ta av batteriet før di begynner å skru motor? Kjedelig med en fastnøkkel liggende over startertilkoblingene..

 

Men når det funker, så funker det! :D Husk at du skal dra den til også, men med såpass kort veiv funker det kanskje med bilen i 5.gir og ikke lås på veivskiva som på femmerne?

Den nederste reimskiva har et tannreimdrev (skrudd på) med en kile som ofte ryker, så bytt gjerne denne hvis den ser litt skunk ut. Samme med bolten i veiva, og simmeringen hvis den svetter.

(Ellers er det faktisk fint mulig å ta av støtfanger og lykter, og svinge radiatorene litt ut på venstre side.)

Lykke til videre, dete er en tøff jobb å ha på samvittigheten! Jeg trodde jeg skulle drite på meg første gangen jeg dro Nazze til sperra etter å ha byttet alt foran på den, men det har gått bra hittil (bank i bordet..) så det ble vel hardt nok trukket til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: eek : Du er gal, mann!! ingen som har lært deg å ta av batteriet før di begynner å skru motor? Kjedelig med en fastnøkkel liggende over startertilkoblingene..

 

Men når det funker, så funker det! :D Husk at du skal dra den til også, men med såpass kort veiv funker det kanskje med bilen i 5.gir og ikke lås på veivskiva som på femmerne?

Den nederste reimskiva har et tannreimdrev (skrudd på) med en kile som ofte ryker, så bytt gjerne denne hvis den ser litt skunk ut. Samme med bolten i veiva, og simmeringen hvis den svetter.

(Ellers er det faktisk fint mulig å ta av støtfanger og lykter, og svinge radiatorene litt ut på venstre side.)

Lykke til videre, dete er en tøff jobb å ha på samvittigheten! Jeg trodde jeg skulle drite på meg første gangen jeg dro Nazze til sperra etter å ha byttet alt foran på den, men det har gått bra hittil (bank i bordet..) så det ble vel hardt nok trukket til!

 

 

Hallo ja. Dette er jo spennende, om det blir som forventet vil jo vise seg.:)

 

Skal sjekke den kilen, ja. Får prøve å stramme til veiva med bilen 6 gir. Momentet på den?

Stemmer det med 450nm, som Kristian Skeide skrev?

 

Det meste ser ellers fint ut, spennrulle er hentet, så nå blir det montering i kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem nr 1: = ikkeno problem likevel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg fikk tilbud fra Møller på 10800,- for å bytte reima ink deler og vannpumpe.

 

Tror jeg slår til på det.

...og dette slo du ikke til : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og dette slo du ikke til : klø :

 

Da var den ferdig!: smil :

 

Problem 1 var, eh.. en liten glipp bare.: flau :

 

Jeg sparte jo endel tusen på å gjøre det selv da. Fikk god rabatt på delene og.

 

Så er det jo litt artig å ha gjort det også.

 

Hadde en prøvetur isted, og alt virket ok så langt.

 

Takk for alle inspill til tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Alltid morro å fikse sånt selv, en føler seg litt sånn 'In yer face, Møller!'

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder å løsne skruen på veiva, gikk det på 2 sekunder, he he.

Jeg satt pipa på skruen, la armen mot vangen, og kjørte starteren et sekund.

Vips, så var den løs.

 

Øhhhh... forstår at det var du som skulle skrevet veiledning til meg.... sleit med denne i timesvis... :o

Det var jo en genial metode, men det virker litt "vågalt"... er dette en vanlig måte å gjøre det på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.