Bytte registerreim på 4,2 ABH motor.

Anbefalte innlegg

Øhhhh... forstår at det var du som skulle skrevet veiledning til meg.... sleit med denne i timesvis... :o

Det var jo en genial metode, men det virker litt "vågalt"... er dette en vanlig måte å gjøre det på?

 

 

Jeg vet ikke om dette er en vanlig metode, men den fungerer iallefall 100%.

 

Skruen løsner med en gang. Pass på at ikke bilen starter, da sliter du litt, he he.

 

Må jo være sikker på retningen på veiva da, men det er jo lett å sjekke først. (Er vel standard med-urs på alle men, bare for å sjekke).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS: Du har _null_ kontroll på om bolten går rundt eller skiva løsner, dessuten kan du få noe heltfor jæ.. moment på veiva på denne måten hvis bolten har satt seg..

Tøft, men svært risikabelt, mao.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS: Du har _null_ kontroll på om bolten går rundt eller skiva løsner, dessuten kan du få noe heltfor jæ.. moment på veiva på denne måten hvis bolten har satt seg..

Tøft, men svært risikabelt, mao.

 

Man kjører jo bare starteren on/off for å gi den et "kick", og med en passe lang arm til pipa, funker det bra. Blir jo mye makt på veiva med lange rør og slegger også. Bare å prøve en gang, for så å prøve med håndmakt etterpå.

 

Det får jo bli opp til enhver om de vil ta sjangsen på denne metoden da.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder å løsne skruen på veiva, gikk det på 2 sekunder, he he.

Jeg satt pipa på skruen, la armen mot vangen, og kjørte starteren et sekund.

Vips, så var den løs.

 

Nett bytta reima på S2`en min også, benytta meg også av denne metoden.

Det er er velkjent måte for de som skur en del bil, blir gjort på verksteder

rundt om. En gir starteren bare et lite innslag så er det gjort...:)

Er nok en mye mer skånsom metode dette en slegge+++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra å høre att du er i mål med jobben H! alternativet måtte vel vert å brukt 3/4 muttertrekker for å løsne nedi der. (men starteren funker den, er tross alt etpar hester i den)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra å høre att du er i mål med jobben H! alternativet måtte vel vert å brukt 3/4 muttertrekker for å løsne nedi der. (men starteren funker den, er tross alt etpar hester i den)

 

Ja, det gikk jo greit. Neste punkt blir å fixe el.vinduene, og gjøre noe med oljeforbruket...: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende tråd dette. :) Slik jeg har skjønt det er det ikke merker eller kiler på kamdrevene, hva gjør man om man mistenker at reima fra tidligere står en tann feil? Hvordan kan man best kontrollere dette sammen med reg.reimbytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No skal eg ikkje ta motet fra deg, men slik såg det ut når eg hadde demontert alt:

 

[ATTACH]48805[/ATTACH]

 

Problemet var å løyse reimhjulet som sitter på veivakslingen. Dette er teita med 450Nm, og med rust i tillegg var det ikkje snakk om å bruke hverken muttertrekker eller lang arm på nøkkelen. Clutchen slura.

Øks, kraftpipe, og god gamaldags rå makt vart løysinga.

Men for å få plass til å slå, måtte mykje demonterast.

 

Litt annen type motor, men karosseriet er jo likt:

 

Hvis man tar av støtfanger og høyre lykt så kommer man fint til veivbolten med en LANG forlenger.

Da kan bolten løsnes med en hånd mens man slapper av og drikker Pepsi med den andre.

 

Radiatoren løsnes fra festene og svinges litt ut, da slipper man også å tappe ut AC-gassen. Vil man ha mere plass så kan AC-kondenseren løsnes fra radiator og legges på gulvet med slangene fortsatt koblet, mens radiator tas helt av.

 

P9216027.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.