Kjølevifter på radiator.

Anbefalte innlegg

Kjøleviftene til radiatoren har helt sluttet og virke.

 

Motoren blir meget varm (120grader) når den går på tomgang eller når jeg kjører i oppoverbakke i lav fart. Selfølgelig fordi kjøleviftene ikke starter når de skal: bh : mens temperaturen faller ned til 90grader på flate langstrekker..

 

 

Noen som vet om det er termostaten som har røket eller om det er ledningsbrudd??sjekket sikringen og den var hel.

 

"hadde det vert termostaten ville vell viftene gått heletiden"???

 

 

Erfararinger rundt dette???

 

Det er snakk om en 1,8 20V T. M-kode:AQX (2kjølevifter)

 

Takker for all hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min A6 kokte i tide og utide, og fant da ut at jeg kunne starte begge viftene framme hvis jeg slo på klimaanlegget, når jeg slo av kliman stoppet viftene, og følgelig kokte det. Bytta da den "dingsen" nede på radiatoren (inntakssiden av kjølevæske), det er visstnok den som styrer den "automatiske biten" av kjøleviftene. Den er litt stor og er av messing (tenker den forklaringa satt midt i garasjen : flau : )

Håper det hjelper litt på vei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min A6 kokte i tide og utide, og fant da ut at jeg kunne starte begge viftene framme hvis jeg slo på klimaanlegget, når jeg slo av kliman stoppet viftene, og følgelig kokte det. Bytta da den "dingsen" nede på radiatoren (inntakssiden av kjølevæske), det er visstnok den som styrer den "automatiske biten" av kjøleviftene. Den er litt stor og er av messing (tenker den forklaringa satt midt i garasjen : flau : )

Håper det hjelper litt på vei :)

 

Kalles også thermobryter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"hadde det vert termostaten ville vell viftene gått heletiden"???

 

Er ikke sikkert viftene går hele tiden vis thermobryteren er sund.

Du kan ta av stikket på bryteren og sette på tenningen, måle hvor spenningen er i stikket og koble over med en ledning.

Da skal det starte en eller begge viftene. Virker det så er det thermobryteren som er sund.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kalles også thermobryter.

 

: flau : ja det er vel det, men man kan ikke vite navnet på alle delene i en bil heller :rolleye: dere vil oppdage etterhvert at det er mange "dingser" i min bil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: flau : ja det er vel det, men man kan ikke vite navnet på alle delene i en bil heller :rolleye: dere vil oppdage etterhvert at det er mange "dingser" i min bil :P

 

He he.....dingser er bra....dekker det meste. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle innspill!:)

 

Skal feilsøke litt i morgen..Er det termo bryteren som står på selve radiatoren???: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle innspill!:)

 

Skal feilsøke litt i morgen..Er det termo bryteren som står på selve radiatoren???: klø :

Skal ikke se bort fra det :) det er et lurt trix å følge disse ledningene (fra kjølevifta) og se hvor de går. Om de (ledningene) ender i overnevnte dings som bare kan løsnes med verktøy (skiftenøkkel), har farge "messing" el, kan du være på rett vei. De kan også ende i en sikringsboks lignende sak med noen sorte klumper inni som heter relè. Disse relèene har også en tendens til å "herje" med eieren, og lager iblandt litt mye styr da de er vanskelige å sjekke. Relèene har ofte flere muligheter, da det er ofte slik at de har flere kretser inni, og funker på en ting men ikke en annen. Dette finner du fort ut hvis du napper av ledningene fra dingsen på radiatoren, og kortslutter dette på et vis. Er det en ledning på kobler du den rett i chassi, er det to kobler du de sammen med noe ståltråd eller no..binders er forøvrig en god venn på likestrøm, der det er brytere og IKKE lyspæresokler og annet som BRUKER strøm!!

 

"Kilde: Skruing for dummies" :P (som forøvrig er favorittboka mi!!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke se bort fra det :) det er et lurt trix å følge disse ledningene (fra kjølevifta) og se hvor de går. Om de (ledningene) ender i overnevnte dings som bare kan løsnes med verktøy (skiftenøkkel), har farge "messing" el, kan du være på rett vei. De kan også ende i en sikringsboks lignende sak med noen sorte klumper inni som heter relè. Disse relèene har også en tendens til å "herje" med eieren, og lager iblandt litt mye styr da de er vanskelige å sjekke. Relèene har ofte flere muligheter, da det er ofte slik at de har flere kretser inni, og funker på en ting men ikke en annen. Dette finner du fort ut hvis du napper av ledningene fra dingsen på radiatoren, og kortslutter dette på et vis. Er det en ledning på kobler du den rett i chassi, er det to kobler du de sammen med noe ståltråd eller no..binders er forøvrig en god venn på likestrøm, der det er brytere og IKKE lyspæresokler og annet som BRUKER strøm!!

 

"Kilde: Skruing for dummies" :P (som forøvrig er favorittboka mi!!)

 

 

 

Takker!...nå ble jeg litt klokere:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke se bort fra det :) det er et lurt trix å følge disse ledningene (fra kjølevifta) og se hvor de går. Om de (ledningene) ender i overnevnte dings som bare kan løsnes med verktøy (skiftenøkkel), har farge "messing" el, kan du være på rett vei. De kan også ende i en sikringsboks lignende sak med noen sorte klumper inni som heter relè. Disse relèene har også en tendens til å "herje" med eieren, og lager iblandt litt mye styr da de er vanskelige å sjekke. Relèene har ofte flere muligheter, da det er ofte slik at de har flere kretser inni, og funker på en ting men ikke en annen. Dette finner du fort ut hvis du napper av ledningene fra dingsen på radiatoren, og kortslutter dette på et vis. Er det en ledning på kobler du den rett i chassi, er det to kobler du de sammen med noe ståltråd eller no..binders er forøvrig en god venn på likestrøm, der det er brytere og IKKE lyspæresokler og annet som BRUKER strøm!!

 

"Kilde: Skruing for dummies" :P (som forøvrig er favorittboka mi!!)

 

 

Hva gjør jeg når det er 3 ledninger da???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det 2 hastigheter på vifta. den ene ledningen tilfører termobryteren strøm, mens de 2 andre er ut igjen til hvert av trinnene, her kan du ikke gjøre noe galt, bare lag deg en 10cm lednings-stubb med en kabelsko i hver ende, å putt de inni 2 av hulla å se hva som skjer, hvis du mot formodning ikke skulle oppleve i noen av tilfellene at viftene starter er det noe galt, men de starter sikkert, har byttet mange sånne...

 

Hvis du må bytte denne føleren, så trenger du ikke tappe anlegget for vann, bare vær raskt ut/inn, å etterfyll det som renner ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay..jeg har prøvd og kortslutte 2 av disse men ingenting skjer.Så da er det nokk releet,hvor finner jeg sjema over hvem som er hvem av releene???

 

Er det dyrt og bytte?hvor kjøpes de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta kan jo være utslitt da, det var min, etter 170k. Testes enklest med to ledninger fra kontakten til vifta og til batteriet. I tilfelle koster de over 3k på møller, og 1600 på hellanor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt feilsøking fant jeg en mulig årsak;

 

"oppå batteriet er det enslags koblings boks med 3 påfølgende sikkringer,alle disse var "svidd", faktisk tegn til varmgang rundt sikkringsholderne?"..

 

En gang i tiden sto det nokk vilken størrelse det skal på hver enkelt sikkring men nå er det umulig og se hvilke verdier de skal ha?

 

Noen som vet va disse 3 sikkringene går/er til???

 

Hva i alle dager har sjedd her?.Er det lurt og skifte til sikkringer med lavere ampere verdi?

 

Takker for alle svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå byttet sikkringsboksen og byttet sikkringer,så nå fungerer alt som det skal..

 

Håper det ikke skjer flere ganger,satte i sikkring med oppgitt amp.verdi (30A).

Kan hende forige eier satt i for stor sikkring?,ikke veit jeg.

 

 

Godt når det ikke skal så mye til, for og få ting til og fungere igjenn!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.