#1 Skrevet Juli 4, 2006 Det blir produsert grenrør i mange typer metall, kva er det beste metallet. Rustfritt, svartstål, keramisk coating og så videre..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 4, 2006 Rustfritt stål i 304 eller 321 kvalitet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 4, 2006 For å seie som min nevø; "kvifor det?" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 4, 2006 På grunn av egenskapene til metallet når det blir varmt og det høye smeltepunktet. Grenrør i svartstål KAN være plaget med glødeskall som løsner innvendig når det blir varmt.316 kvalitet rustfritt blir ganske sprøtt når det blir oppvarmet (dvs stor fare sprekker når det er varmt) Hilsen en som har ett år material-lære innen sveising og metallurgi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 4, 2006 No snakker vi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 4, 2006 "321" inneholder vel små mengder titan,derav prisen... Noen som vet hva inconell inneholder, dyre men meget holdbart... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 5, 2006 Va med 404, (står 4404 på røret) ) syrefast, er vel med enda litt mer titan legering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 5, 2006 Les det som står om "operating environment" Klippet fra nettet : Grades 321 and 347 are the basic austenitic 18/8 steel (Grade 304) stabilised by Titanium (321) or Niobium (347) additions. These grades are used because they are not sensitive to intergranular corrosion after heating within the carbide precipitation range of 425-850°C. Grade 321 is the grade of choice for applications in the temperature range of up to about 900°C, combining high strength, resistance to scaling and phase stability with resistance to subsequent aqueous corrosion. Grade 321H is a modification of 321 with a higher carbon content, to provide improved high temperature strength. A limitation with 321 is that titanium does not transfer well across a high temperature arc, so is not recommended as a welding consumable. In this case grade 347 is preferred - the niobium performs the same carbide stabilisation task but can be transferred across a welding arc. Grade 347 is therefore the standard consumable for welding 321. Grade 347 is only occasionally used as parent plate material. Like other austenitic grades, 321 and 347 have excellent forming and welding characteristics, are readily brake or roll formed and have outstanding welding characteristics. Post-weld annealing is not required. They also have excellent toughness, even down to cryogenic temperatures. Grade 321 does not polish well, so is not recommended for decorative applications. Grade 304L is more readily available in most product forms, and so is generally used in preference to 321 if the requirement is simply for resistance to intergranular corrosion after welding. However 304L has lower hot strength than 321 and so is not the best choice if the requirement is resistance to an operating environment over about 500°C. Løp å kjøp 321 rør gutter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 5, 2006 Klippet fra nettet : Grade 316 is the standard molybdenum-bearing grade, second in importance to 304 amongst the austenitic stainless steels. The molybdenum gives 316 better overall corrosion resistant properties than Grade 304, particularly higher resistance to pitting and crevice corrosion in chloride environments. It has excellent forming and welding characteristics. It is readily brake or roll formed into a variety of parts for applications in the industrial, architectural, and transportation fields. Grade 316 also has outstanding welding characteristics. Post-weld annealing is not required when welding thin sections. Grade 316L, the low carbon version of 316 and is immune from sensitisation (grain boundary carbide precipitation). Thus it is extensively used in heavy gauge welded components (over about 6mm). Grade 316H, with its higher carbon content has application at elevated temperatures, as does stabilised grade 316Ti. The austenitic structure also gives these grades excellent toughness, even down to cryogenic temperatures 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 5, 2006 "321" inneholder vel små mengder titan,derav prisen...Noen som vet hva inconell inneholder, dyre men meget holdbart... Det står en fin tråd på Zatzy.com ang materialer i grenrør inkl "MA" stål og inconell: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=150868 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 5, 2006 Va med 404, (står 4404 på røret) ) syrefast, er vel med enda litt mer titan legering. 4404 er vel vanlig 316L? Ikke noe titan i syrafast... Med mindre de er 316Ti det er snakk om Material: 2348/4404/316L Beskrivning: Syrafast. Mo min 2,0% Kol max 0,03% Värmehållfastighet (500oC):Rp0,2 = 105 N/mm2 Rp1,0 = 130 N/mm2 Resistivitet (800oC):1200 nm Elasticitetsmodul (800oC): 135 000 N/mm2 Specifik värmekapacitet (800oC): 630 J/(kg . oC) Värmeledningsförmåga, (800oC):24,5 W(m . oC) Skalningstemp:850oC Svetsbarhet:Mycket god Korrosionsbeständighet:Mycket god Tillgänglighet:Mycket god Dimension:YD=42,4 TJ=2,0 Rörvikt:2,023 kg/m Pris:260 kr/m Böj 90 grader:128 kr/st 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 5, 2006 Husk at man skal sveise shiten og da.... Desto mere titanlegert desto verre å sveise syns jeg. Inconell er også jævlig å sveise. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 5, 2006 Husk at man skal sveise shiten og da.... Det er sant......husk på at enkelte metall-kvaliteter krever bakgass og sågar slepesko med gass (beskytter smeltebadet ned til en viss temperatur....) Så sjekk opp slikt før man bestemmer seg for kvalitet å lage grenrør av. Bakgass anbefales uansett når man sveiser rustfritt forresten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 5, 2006 og hvem har et grenrør i kvalitet 321 liggende: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 5, 2006 Har ikkje akkurat tenkt å lage det sjølv, kven lager og selger grenrør i 321? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 5, 2006 På grunn av egenskapene til metallet når det blir varmt og det høye smeltepunktet. Grenrør i svartstål KAN være plaget med glødeskall som løsner innvendig når det blir varmt.316 kvalitet rustfritt blir ganske sprøtt når det blir oppvarmet (dvs stor fare sprekker når det er varmt) Hilsen en som har ett år material-lære innen sveising og metallurgi håper det er greit at jeg bryter litt inn her med mine egne tanker/planer.. Vil i såfall glødeskallet skade turboen? Jeg har tenkt å lage selv, å svartstål er vel greiest å sveise... ser for meg at det skal være ganske greit å lage det selv så lenge man har tilgang på TIG og godt mot:rolleye: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 5, 2006 Hvis jeg først skulle bygge meg et grenrør og sveise det med tig ville jeg ha lagt i de kronene det koster for rustfritt stål i en eller annen kvalitet, for å legge så mye arbeid i noe man blir halvveis fornøyd med i ettertid er litt kjipt.. Å tro meg, skal man bygge et grenrør grundig, og det er første gangen tar det tid, lage kollektor, frese flenser, og det evindelige pusslespillet om det er kronglete og komme fram til turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 5, 2006 håper det er greit at jeg bryter litt inn her med mine egne tanker/planer.. Vil i såfall glødeskallet skade turboen? Jeg har tenkt å lage selv, å svartstål er vel greiest å sveise... ser for meg at det skal være ganske greit å lage det selv så lenge man har tilgang på TIG og godt mot:rolleye: Glødeskall er ikke noe medisin for turboen akkurat............ Trenger nødvendigvis ikke bli havari men den kan få skade på turbin-bladene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 5, 2006 får se...muli det blir rustfritt..flensene kjøper jeg jo. Mulig det blir ferdigkjøpt kollektor og.. får se: rolleyes takker for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 11, 2006 Kvar får ein kjøpt grenrør, turbo, klemmer og flenser for uten KRB. Må være rask levering, så først og fremst Norge. Gjelder nye ferdige deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 20, 2008 Bumper en kjempegammel tråd! Hvem selger flenser,kollektorer til Audi 5èren? Er også interessert i flens med dysehull til innsugsbygg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 20, 2008 034motorsport. Burns Stainless... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...