Montering av topp/manifolder..

Anbefalte innlegg

Skal sette sammen motoren (har hatt topp på overhaling) og lurer på et par ting. Anleggsflaten på blokka må selvsagt rengjøres, men hva er greiest å bruke til det? Har prøvd med white sprit (var det jeg hadde stående) og scotchbrite kluter, men sliter litt med å få det helt 100% rent. Må det være rent helt til metallet? Det er vel ikke bra om det blir riper heller, den grøvste scotchbrite kluten tok godt men så ut som den kunne ripe litt i metallet.

Lurer på det samme ang eksosmanifold. Håper noen som har greie på dette kan komme med noen tips her ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dur på med våtpuss :) da blir det gullende reint og bra!.. men vær forsiktig sånn at du ikke "skakk" pusser :) det kan bli slitsomt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint pussepapir/smergel. Gjør ingenting om du riper det litt så lenge det ikke er dype riper/sår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så kan man bruke isopropanol (vindusspyleveske?) for å gjøre rent helt til slutt, denne etterlater ingen fettrester! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.. Tror jeg må anskaffe en pakningsskrape også, for å ta det verste belegget, og deretter pusse/vaske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.. Tror jeg må anskaffe en pakningsskrape også, for å ta det verste belegget, og deretter pusse/vaske.

 

Litt OT men, hvordan gikk det med sylinder slitasjen? Var måla innenfor toleransen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo bare å gå på med vannfast slipepapir, grid 320 eller no, fukt slipepapiret med f.eks whitesprit og hold det fuktig mens du pusser det rent, det ække verre en dette.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT men, hvordan gikk det med sylinder slitasjen? Var måla innenfor toleransen?

Har ikke fått ringt, litt å gjøre på jobben. Men i morgen blir det roligere, skal ringe da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått ringt, litt å gjøre på jobben. Men i morgen blir det roligere, skal ringe da.

Snakket med Oslo sylinderservice i dag (der jeg overhalte toppen), sylinder 1 er 2/100 over toleransen øverst i sylinderen resten er greit innenfor. Han mente det kanskje ble noe bankelyd spes ved kald motor, men at det ellers antakelig gikk greit.

 

Men han snakket også om at etter overhaling av topp kunne bunndelen av motor forbruke mer olje, han anbefalte å hone + bytte ringer når motor først var åpen (rådebolter trenger ikke byttes iflg dokumentasjon han så i). Så jeg er litt i tenkeboksen igjen.: klø : Er det mye jobb å få av bunnpanna for å demontere råder/stempler?

 

Er egentlig mest sugen på å skru den sammen, var 0 olje og vannforbruk før den ble åpnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gadd ikke gjøre stort annet enn å pusse litt i det av sylindrene som var synlige med litt smergel, (gadd ikke fåkke opp innstillingen av regreima ved å , siden den ble byttet for 10'km siden) så teoretisk bør det være litt forskjell på sylinderne.. :D

Men til poenget; det er mer enn nok å skrape av med en kniv eller noe, (jeg bruker et knivblad fra en sånn avbrekkskniv) og en slik støpejernsblokk tåler _mye_ før det går ut over tetningen.. Særlig hvis du bruker de nye typene pakninger som er presset metall! Bare å skrape lett av og la det være med det! (Klart at det er svært pent å gjøre det gullende rent, men tror ikke det egentlig spiller såå stor rolle!)

 

Post noen bilder av jobben, da! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mye jobb å få av bunnpanna for å demontere råder/stempler? Er det bare å slippe ned traversen litt, eller er det skruing av oljeslanger til turbo, oljepumpe mm ? Vennligst svar meg O orakel :): smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal hone blokka må du jo ut med motoren. Og du må av med veiv råder og stempler, er endel jobb, men tar ikke mer enn et par timer. Men når du først har det oppe så bør du bytte masse annet osv osv, så du bør egentlig bestmme deg for hvor mye du skal gjøre. Skal du hone må du/bør du ha: stempelringer, rådebolter, rådelagre, veivlagre, simring til veiva både mot svinghjul og mot reimhjul, bunnpakning, pakninger til olje til turboen, pakning til oljefilterhuset, pakning til begge endene av blokka ( den som oljepumpa sitter i, og den på andre siden) osv osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal hone blokka må du jo ut med motoren.

Ringte Oslo sylinderservice i forrige uke angående litt forskjellig, de sa da at det kan gjøres uten å ta ut blokka (forutsetter demontert topp naturligvis). Løsne råder, dra råde/stempel opp og ut, ved honing pass på å legge f. eks tøyfille over veiva slik at den ikke får spon på seg. Pass på at ikke noe spon eller støv trekkes inn i motor. Hadde vært fin anledning til å sette i sterkere rådelager også (3B har "myke" rådelager).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De rådelagrene skal være det samme, var i allefall det jeg fikk opplyst på møller forrige uke da jeg bestillte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De rådelagrene skal være det samme, var i allefall det jeg fikk opplyst på møller forrige uke da jeg bestillte

 

De er like nå ja, men S2 med 3B motor kom orginalt med dårligere rådelager enn ABY/ADU..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er like nå ja, men S2 med 3B motor kom orginalt med dårligere rådelager enn ABY/ADU..

 

 

jeg har hørt stikk motsatt... At 3B har de sterkeste rådene..:confused:

 

 

Ang lenger oppe, så må rådebolter byttes ved demontering/montering..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har hørt stikk motsatt... At 3B har de sterkeste rådene..:confused:

 

Det har du nok også helt rett i, at det var en liten forskjell i 3B sin favør, men det er rådeLAGER vi snakker om nå... og der taper 3B.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har du nok også helt rett i, at det var en liten forskjell i 3B sin favør, men det er rådeLAGER vi snakker om nå... og der taper 3B.. :)

 

 

aaaaaaahh My Bad:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt dere fikk avklart dette med rådene da :), men lurer fortsatt på dette:

Er det mye jobb å få av bunnpanna for å demontere råder/stempler? Er det bare å slippe ned traversen litt, eller er det skruing av oljeslanger til turbo, oljepumpe mm ? Vennligst svar meg O orakel :): smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs litt om du har bunnpanne med oljeretur eller om den går inn i blokka. Hvis den går i bunnpanna må du skru den av. Ellers kan jeg ikke svare deg, da jeg alltid tar ut motoren. Syntes det er lettere enn å drive å dalle under bilen og få hår, tryne og øyne full av dritt:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.