#1 Skrevet Juli 7, 2006 Når jeg skal bytte det øvre fremre endeleddet på min bil.. må jeg slipp ned hele fjærbeinet? finnes d ikke en annen måte å gjøre det på ? Det er jo så trangt at skruen går verken ut på den ene eller den andre siden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 7, 2006 Hei, Hvis det er øvre fremre bærearm du skal bytte så ja, da må de tre store boltene i motorrommet løsnes og øvre feste slippes ned for å få ut bolten til indre foringen. Endeledd er de som sitter fra styrestagget i bakkant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 7, 2006 Aha, sa kanskje litt feil der ja Så da må jeg bare begynne å skru Ganske tungvindt system da ? vet ikke om det er mye arbeid? på verksted så koster det 7000 får å få byttet alle 8 leddene/bærearmene Men takk for svaret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 7, 2006 Det vanskelige KAN være å få ut bolten som holder de øvre bærearmene ute på navet. 16mm. Den pleier å irre/ruste fast voldsomt. Resten er bare de tre 16mm i motorrommet pluss 18mm gjennom fremre nedre bærearm. Da du bytter de øvre armene/armen lønner det seg å løsne og skifte en og en arm, slik at du kan sikte inn den nye armen mot den gamle for å få satt den i riktig vinkel. Det er litt viktig for at ikke foringa skal bli slitt unødvendig fort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 7, 2006 Det vanskelige KAN være å få ut bolten som holder de øvre bærearmene ute på navet. 16mm. Den pleier å irre/ruste fast voldsomt. Resten er bare de tre 16mm i motorrommet pluss 18mm gjennom fremre nedre bærearm. Da du bytter de øvre armene/armen lønner det seg å løsne og skifte en og en arm, slik at du kan sikte inn den nye armen mot den gamle for å få satt den i riktig vinkel. Det er litt viktig for at ikke foringa skal bli slitt unødvendig fort. Akkurat, så hvis man får slakk på nytt i ei arm som er skiftet for et par år sia, så kan det være for at den har vært montert feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 7, 2006 Akkurat, så hvis man får slakk på nytt i ei arm som er skiftet for et par år sia, så kan det være for at den har vært montert feil? Hvis det da er indre foring i armen som er slitt så. Er som regel kuleleddet ytterst på armen som klakker/slarker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 9, 2006 takker for svar:) Skal bytte en og en, slik at de kommer rett på plass.. Har hørt at skruen som holder de øvre bærearmene bruker å sitte godt fast.. skal prøve å bytte i morgen:) kommer tilbake om jeg får problemer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 25, 2006 låner denne tråden da jeg har fått problemer med å få av den fremre nedre armen.. store bolten under bilen og bolten til demperen gikk lett av men denne jæ*** som jeg har tatt bilde av er faen meg umulig! er det noe triks på denne? (har selvfølgelig tatt av mutteren) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 25, 2006 også et spørsmål til. som nevnt i innleggene over så skal de ovre armene stå i en gitt vinkel for minimalt slitage. den skal være 47mm fra brakett og ned til armen. men lurer på om dette endrer seg ved senking?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 25, 2006 hei.. ble litt plaget med dette leddet jeg åsså.. husk å ha bilen jekket opp på hver side, da stabilisator staget blir i spenn om du ikke gjør det.. vet ikke helt hva verktøyet jeg kjøpte het, men jeg kaller det for en "kjeft" man trer den inn mellom kula å bolten.. så skrur du til, ikke for hard.. så slår man på "kjeften" til det *SMELLER* av.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 26, 2006 Den bolten på bildet sitter i kon så du må løsne mutter og sette mutter på tuppen av bolten og kline til med en kraftig hammer til den gir seg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 26, 2006 stemmer det.. men av og til, så sitter den så godt i konen at den nesten er umulig å få løs uten verktøy for å tvinge dn av;) har nettopp byttet alle 8 leddene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 26, 2006 Den bolten på bildet sitter i kon så du må løsne mutter og sette mutter på tuppen av bolten og kline til med en kraftig hammer til den gir seg... akkurat det jeg gjorde.... endte med at gjengene rett og slett ble borte! MEN, jeg hadde ikke løftet bilen på andre siden, men løsnet den lille linken eller hva sen kalles.. hvordan er det å få på plass den nye? Bare å sette den på plass å skru til med riktig moment? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...