Treg A4 1,8 TQ, original bil

Anbefalte innlegg

Skriver dette for en kamerat. Han har en 95 modell A4 1,8tq sedan. Han sier at i det siste har bilen blitt dau. Var med han en liten tur nå netopp, og må si at det tok ikke av akkurat.

 

Hører susing fra turbo, bruker ikke noe skummelt mye olje (fyllt 1liter olje etter 8k km), eksos er fin, ikke oljeflekk på bakken. Ikke chip, ikke åpent filter.

 

Jeg tok en diagnose med vag-com, og fikk opp 2 feilkoder.

 

Den ene var 515 - Ett eller annet med Camshaft Posision Sensor.

 

Den andre var 575 - Manifold Absolute Pressure.

 

Prøvde å slette disse, og det gikk greit. Får dem heller ikke opp igjen etter litt kjøring, og bilen er like dau.

 

TIPS?

 

MVH FREDDY

 

Edit, har jo vært mye snakk om LMM på disse motorene, men det er vel i størst grad dem som kjører med kon-filter m/olje i som lager tull i systemet?

 

Siden vi fikk opp feil på MAP sensor, kan det være denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skriver dette for en kamerat. Han har en 95 modell A4 1,8tq sedan. Han sier at i det siste har bilen blitt dau. Var med han en liten tur nå netopp, og må si at det tok ikke av akkurat.

 

Hører susing fra turbo, bruker ikke noe skummelt mye olje (fyllt 1liter olje etter 8k km), eksos er fin, ikke oljeflekk på bakken. Ikke chip, ikke åpent filter.

 

Jeg tok en diagnose med vag-com, og fikk opp 2 feilkoder.

 

Den ene var 515 - Ett eller annet med Camshaft Posision Sensor.

 

Den andre var 575 - Manifold Absolute Pressure.

 

Prøvde å slette disse, og det gikk greit. Får dem heller ikke opp igjen etter litt kjøring, og bilen er like dau.

 

TIPS?

 

MVH FREDDY

 

Edit, har jo vært mye snakk om LMM på disse motorene, men det er vel i størst grad dem som kjører med kon-filter m/olje i som lager tull i systemet?

 

Siden vi fikk opp feil på MAP sensor, kan det være denne?

Hvis det suser veldig mye, kan det være en gåen slange etter LMM :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det suser veldig mye, kan det være en gåen slange etter LMM :)

 

Hmm,hvilken slange er mest sannsynlig lekk da? Åssen kan den suse mer hvis LMM er gåen?

Synes min har blitt dauere etter hvert oxo,suser mer nå enn før. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

150hk turboen går jo latterlig dårlig orginal og da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det suser veldig mye, kan det være en gåen slange etter LMM :)

 

Vil ikke si det suser så veldig mye. Omtrent "normalt". Og han kameraten min har ikke sagt noe om at susingen ble tydligere etter at bilen ble treg (ingen forandring)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm,hvilken slange er mest sannsynlig lekk da? Åssen kan den suse mer hvis LMM er gåen?

Synes min har blitt dauere etter hvert oxo,suser mer nå enn før. :(

 

Tipper det er snakk om slangen som går fra luft-filteret til turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

150hk turboen går jo latterlig dårlig orginal og da..

 

Kan nok stemme det, men her er jo bilen blitt tydligere tregere enn det den har vært. Kan nok si det sikkert at jeg hadde kjørt fletta av han med begge bilene mine --> Golf 3 GTi 115hk og Golf 3 stasjonsvogn 90hk. 1,8tq skal vel være sprekere enn det? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tlf fra han kameraten min i stad, og nå kunne han fortelle at bilen var i orden igjen. Pussige greier.

 

Kan det være at di feilkodene som jeg slettet gjorde susen? Men skulle ikke dette innvirket umiddelbart da? Her er det jo snakk om et par dager senere, så, vips, er bilen i orden igjen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må visst bump'e denne litt, siden han kameraten min kom i dag og sa at nå var bilen gal igjen.

 

Vi ble enige om å ta en diagnose igjen, og vi fikk da opp 1 feil på motor;

 

1 Fault Found:

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)

30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

 

Koblet ifra en plugg (som jeg mener er til denne sensoren) og målte litt. Resultatene var ok iflg Autohidden. Fikk ikke sjekket signalet pga manglende utstyr.

 

Kan noen hjelpe med dette? Tips o.l.?

 

Denne sensoren til kamakslingen, hvor ligger den? Den jeg fant, stod fremme, oppe på toppen, liksom på skrått inn mot kammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig motor går i nødprogram hvis signalet fra hall-giveren uteblir. Da går den jo dårlig. Det er evt riktig sted du har funnet mht. sensor/hall-element/giver.

 

Tenkte også på om katalysatoren holder på å ta kvelden, slik at den ikke får ut all eksosen bestandig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump igjen.

 

Har nå byttet kam-føler og LMM. Bilen er like slapp. Og da mener jeg SLAPP (som sagt tidligere, har en mk3 stasjonsvogn 1,8 90hk, denne er mye friskere i aksen).

 

Tok en ny diagnose, og fikk nå opp feilmelding 00575 (map sensor)

 

00575 - Intake Manifold Pressure

11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent

 

Fikk også opp:

 

00532 - Supply Voltage B+

07-00 - Signal too Low

 

Denne map sensoren, det er vel den som styrer ladetrykket? Eller bommer jeg nå? Trodde den sier til hjernen hva trykket i innsuget er, så styrer hjernen wastegaten slik at ladetrykket blir justert?

 

Er rimelig blank anng. kunnskap på turbo-motorer..... :o

 

Trenger sårt hjelp til dette, siden jeg har annbefalt han å kjøpe VAG. Føler liksom at det er litt min feil at han har fått problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt triks for å sjekke LMM er å koble fra, og se om det er endring. Skal da gå dårligere, fordi da motoren går i nødprogram. Men dersom en annen feil har trigget dette allerede, er det jo ikke sikkert det er noe forskjell uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å prøve å ta ut konakten på masse måleren, for å sjekke om den går i nød modus å at den da funker. Da vil isåfall bilen få et lite rykk pga at den går i nødmodus, hvis ikke det skjer noe, er det bare å bytte.

Kan kansje være vanntemp føler også evt, da går den også dårlig.

Men som sakt, jeg har byttet massemåler, pga at jeg fikk masse feil koder, å den gikk drit dårlig. å da ble det noe samme symtomene som du snakker om,: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM er flette-ny.... Kan jo være defekt fordi, men lite trolig....

 

Den og kam-aksel-føler ble nettopp byttet.

 

Men hva skjer om MAP sensor er defekt? For denne kom jo opp på diagnose.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke MAP sensor på den bilen om det er en 95 mod.

Er bare motronicen som tror det er feil på ladetrykk.

Kan være at det lekker luft noen steder.

Ville tatt trykktest på systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.