Anbefalte innlegg

Skal bytte alle fire dempere på min 1992 Audi 80 2.0 sedan. Noen som har gjort dette på denne bilen før? Har aldri gjort det før og lurer på om det er vanskelig og om jeg trenger noe spesialverktøy.. Har kjøpt dempere som er beregnet for senking, nye mansjetter og fjærbeinslager. Skal også sette på 40mm senkefjærer samtidig.

 

Thorbjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste du trenger av "spessialverktøy" er en fastnøkkel som du får på toppen av dempertårnet ditt (i motor-rommet) som lar deg stikke en Braco-nøkkel igjennom for å holde den tynne delen av demperen i ro mens du løsner.

Merk at dette gjelder bare om jeg husker rett :D

 

Og, med luftverktøy kan du se bort ifra dette helt og holdent. Da er det bare å gå på.

Husk 4-hjulskontroll etterpå :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En spesialnøkkel for å åpne de fremre fjærben er også praktisk, men det virker som folk flest greier seg med en svær rørtang for å åpne den spesielle mutteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset :) så jeg trenger ikke fjærklemmer eller no sånt når jeg skal bytte fjærene? og må jeg løsne fjærbeinet å slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, fjærklemmer trenger du så absolutt! Og ja, fjærbenene må ut av bilen for å bytte dempere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, fjærklemmer trenger du så absolutt! Og ja, fjærbenene må ut av bilen for å bytte dempere.

 

 

Hehe. Jo fjærklemmer trenger du:D

Tenkte ikke over det som spessialverktøy, da dette er noe man alltid bruker i en slik opperasjon.

 

Koster 149 kr på nærmeste biltema og holder i massevis :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fjørbenet må ikke ut. må bare løsne det helt, ikke ta av styrestaget selv, da denne mutteren får du ikke på igjenn.

 

Du trenger også en spesial mutter som du skrur ut en annen mutter på toppen av demperen. denne spesial mutteren får du kjøpt på biltema :

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=79597

 

Denne mutteren fulgte med koni demperene jeg kjøpte.

Bytt også demperlager, støtpute.

 

Kan lønne seg også å bytte bærebru foringer og slikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke ta av styrestaget selv, da denne mutteren får du ikke på igjenn.

 

Får ikke på igjen? Hva mener du med det? Jeg har hatt av denne mutteren mange ganger selv, og skrudd den på uten problemer etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke på igjen? Hva mener du med det? Jeg har hatt av denne mutteren mange ganger selv, og skrudd den på uten problemer etterpå.

 

er fingjenger på dritet,veldig ofte så ryker disse gjengene når du skrur av mutteren,samme skjedde på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste du trenger av "spessialverktøy" er en fastnøkkel som du får på toppen av dempertårnet ditt (i motor-rommet) som lar deg stikke en Braco-nøkkel igjennom for å holde den tynne delen av demperen i ro mens du løsner.

Merk at dette gjelder bare om jeg husker rett :D

 

Og, med luftverktøy kan du se bort ifra dette helt og holdent. Da er det bare å gå på.

Husk 4-hjulskontroll etterpå :D

 

 

Jeg holdt bare igjen demperen med en tang jeg, skulle jo byttes allikevel. Stramma de igjen uten at de snurra da... kansje bare flaks det?: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er fingjenger på dritet,veldig ofte så ryker disse gjengene når du skrur av mutteren,samme skjedde på min.

 

Jeg vet det er fingjenger, jeg har, som sagt, hatt av fjærbenene flere ganger på min bil, men har aldri hatt problemer med disse gjengene. Kanskje jeg har hatt flaks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet det er fingjenger, jeg har, som sagt, hatt av fjærbenene flere ganger på min bil, men har aldri hatt problemer med disse gjengene. Kanskje jeg har hatt flaks?

 

 

Da fikk jeg hidden og internett igjenn.

 

Det kommer ann på hvor gammel dette staget er, vis den er for gammel kan det være rust og annet møkk på "bolten", da vil mutteren stoppe opp, og da prøver man selfølgelig og dra til hardere og da vil bolten løsne nederst. og Voila, da får du den ikke opp og ikke på igjen siden det ikke går ann å holde igjenn bolten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg hidden og internett igjenn.

 

Det kommer ann på hvor gammel dette staget er, vis den er for gammel kan det være rust og annet møkk på "bolten", da vil mutteren stoppe opp, og da prøver man selfølgelig og dra til hardere og da vil bolten løsne nederst. og Voila, da får du den ikke opp og ikke på igjen siden det ikke går ann å holde igjenn bolten.

 

sett bilen på bukker og jekk på kula, da setter den seg i konen, så er det bare å skru resten. bak er det "opp ned" så der brukte jeg en sak fra biltema som holdt det sammen, er ikke noe problem bare å være oppfinnsom..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sett bilen på bukker og jekk på kula, da setter den seg i konen, så er det bare å skru resten. bak er det "opp ned" så der brukte jeg en sak fra biltema som holdt det sammen, er ikke noe problem bare å være oppfinnsom..

 

jepp jeg vet om ett par måter til. jeg fikk det til etter litt knoting. men det er noe man burde tenke på. Jeg fikk byttet dempere og fjører uten att jeg tok ut fjærbenet i hvertfall, da satt styrestaget og stabstag fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har begynt på prosjektet med å bytte dempere og fjærer.. Har klemt sammen den ene fjæra fremme og skal løsne mutteren på toppen av demperen. På denne kan man ikke bruke umbrako til å holde igjen, men er en tapp som skal holdes igjen (bilde). Har prøvd med skiftenøkkel, men virker som den sitter godt og bare glipper taket. noen som har vært borti dette og har noen lure ideer? : klø :

IMG_0842.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har sett som går rett ned på disse "tappene" slik at du kan holde igjen.....Men det er vel litt feil tid på døgnet for det nå: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK! da får jeg ta turen dit i morgen tidlig.. takk for tipset :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er sagt så behøver du ikke å spenne fjærene før du løsner mutteren oppe i motorrommet, det er nemlig enda en mutter å løsne under fjærbenslageret, det er denne mutteren som holder fjæren spent. Dermed behøver du ikke fjærklemmene før du har tatt fjærbenet ut av bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. var det jeg var litt usikker på. men skader jo ikke;) har vært på biltema å kjøpt spesialverktøy til å løsne demperen i toppen, men skal det brukes på mutteren i motorrommet eller ved fjærbenslagret? For jeg får ikke løsnet den mutteren i motorrommet fordi jeg ikke får holdt igjen den tappen på demperen (bilde forige side). Prøver med som sagt med skiftenøkkel, men glipper bare taket og er redd for å ødelegge tappen.. ingen som har vært borti dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg ferdig med bytte bak og venstre side forran. Skal ta ut fjærbenet på høyre side nå, men styrestaget vil ikke slippe taket.. og får heller ikke mutteren på igjen : bh : noen ideer?:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å slå med en tung hammer. Ikke slå på selve kula, men armen på fjærbenet, slå på siden av denne. IKKE slå på gjengene hvis du har tenkt å få mutteren på igjen. Hvis gjengene er ødelagte på kula er du dessverre nødt til å bytte leddet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slått en del med hammer på denne armen og lagt en treplate oppå bolten på staget og hamret forsiktig, men den vil bare ikke av.. regner med at gjengene er gåene da siden mutteren ikke vil på. kan jeg bare bytte den ytterste delen på styrestaget da? noen i vestfold som tilfeldigvis har dette liggende og ikke trenger det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg klarte å vri ut fjørbenet når jeg byttet på min bil, Uten å løsne på styrestaget.

 

Men jeg løsna på en side, det fikk jeg en mekaniker til å fikse for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slått en del med hammer på denne armen og lagt en treplate oppå bolten på staget og hamret forsiktig, men den vil bare ikke av.. regner med at gjengene er gåene da siden mutteren ikke vil på. kan jeg bare bytte den ytterste delen på styrestaget da? noen i vestfold som tilfeldigvis har dette liggende og ikke trenger det?

 

Foran kan du bytte ytterste delen visst det løsner(kan sitte noe inni h.... da må du ha staget ut i skrustikke og smøre og herje!!), endeleddet koster 300 ca på bilxtra, mens hele staget koster ca 1000. Det er til en audi 90 da, så kan være forsjeller.

 

for å løsne det brukte jeg en sak fra biltema, var litt knot men funka veldig fint...

 

link: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82510

 

du må kansje snu litt på armene og sånn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.