Hva er forskjell på hjuloppheng på cab->coupe quattro

Anbefalte innlegg

Jeg lure litt på hva som er forskjell på hjullopphenget på en audi cab(96 2.0) og en coupe quattro(94). For meg så ser de ganske like ut.

(jeg vet at det 5bolt og større bremse skiver da)

Men bl.a bærearmen på caben min synes jeg faktisk ser mer kraftigere ut enn en S2! Men på S2 har et metall stag mot et palst stag på caben. Fjærbeina ser også ganske like ut for min del.

 

Lurer litt på dette pga skal bygge om til 5 bolt på caben, og da skulle S2 nav foran være bolt on, men noen snakkte om at jeg måtte bruke fjærbeina fra S2 også -> pga S2 bremseskiva ville kransje med nedre del av beina?. Men er det sånn å forstå at S2 fjærer/demper er kraftigere en org. cab og det litt greit å oppgradere til noe kraftigere?

Og fjærbein bak fra quattroen vil de passe sammen med A4(fwd) baknav bak på caben min?

 

 

Og hva med drivakslinger? S2 aklinger passer bare på 6 trinn kassen? Eller går dette også om hverandre?

 

Litt greit å fått svar på dette, så vet jeg hva jeg må bytte ut/ikke.

For 5x112 boltsirkel skal jeg ha nå!! (koste hva det koste vil)

 

Stålstag S2:

hjuloppheng_001.jpg

 

"plast" stag cab:

hjuloppheng_004.jpg

 

 

Bærearm S2:

hjuloppheng_002.jpg

 

Bærearm cab, for meg så ser denne kraftigere ut enn S2? stemmer det? Samme delnr?

hjuloppheng_005.jpg

 

Oppheng/fjærbein S2:

hjuloppheng_003.jpg

 

oppheng/fjærbein cab:

hjuloppheng_006.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bærearmen på S2 er kraftigere fordi den er av støpt materiale, mens den "vanlige" 80-etc bærearmen er av to pressede stålplater som er sveiset sammen. S2 bruker også kraftigere foringer på bærearmen.

 

Jeg mener å huske at min 92 Cab hadde stålstag til stabstaget, også stålstag på en kollega's 95 80 Avant. Trolig byttet pga prod-kostnader

 

Bak så kan du ikke bruke fjærbeinet fra en Coupe quattro, du bare bytter bremseskive til en fra en 100/A6. Alt annet skal være likt.

 

Flensakselen på din girkasse er 100 mm, S2's indre drivknute er 108 mm. Du kan frembringe en 108 mm flens fra mange modeller Audi

flensaksel.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Bærearmen på S2 er kraftigere fordi den er av støpt materiale, mens den "vanlige" 80-etc bærearmen er av to pressede stålplater som er sveiset sammen. S2 bruker også kraftigere foringer på bærearmen.

Men disse to bærearmene går om hverandre? Så det er bedre med å ha S2 bærarme på cab`n-> hvis det passer?

 

Bak så kan du ikke bruke fjærbeinet fra en Coupe quattro, du bare bytter bremseskive til en fra en 100/A6. Alt annet skal være likt.

Har kjøpt meg komplette baknav/hjullager fra en A4 Fwd ca 98`. Eller bare bortkastet? (kostet meg 1100,-) Skulle være bolt on det? Og så benytter jeg org. fjærbein??

 

Flensakselen på din girkasse er 100 mm, S2's indre drivknute er 108 mm. Du kan frembringe en 108 mm flens fra mange modeller Audi

Vet du noe om hvor stor flensaklingen er på en 2.8l V6 kasse? (bdy/dhh)

 

Og tusen Takk for svar! Flotte greier!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hans Petter Nordbye

Men disse to bærearmene går om hverandre? Så det er bedre med å ha S2 bærarme på cab`n-> hvis det passer?

 

Det er en oppgradering på S2, de skal så vidt jeg vet gå om hverandre, ja.

 

 

Har kjøpt meg komplette baknav/hjullager fra en A4 Fwd ca 98`. Eller bare bortkastet? (kostet meg 1100,-) Skulle være bolt on det? Og så benytter jeg org. fjærbein??

 

Jeg glemte selvfølgelig å ta med navet der oppe, jeg tenkte på at man skrudde felgen direkte i skiven. Ja, du har da navet, nytt lager er jo aldri feil, så da trenger du bare ny skive. Fjærbeinet benytter du det du har, det har ingenting med bakaksel-broen å gjøre.

 

 

Vet du noe om hvor stor flensaklingen er på en 2.8l V6 kasse? (bdy/dhh)

 

Og tusen Takk for svar! Flotte greier!

 

DBY (du skrev feil) og DHH bruker 130 mm flens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

så da trenger du bare ny skive. Fjærbeinet benytter du det du har, det har ingenting med bakaksel-broen å gjøre.

 

Bremse skive til A4 nav har jeg også. Men så var det bremse calipter bak,Hva/hvem bruker jeg? Org. cab eller S2 cal.??

Det er vel standard på mange audi med 245x10mm??, men jeg tanker litt på fester og "innpress" på bremseskivene. Cab har org ET 37 mens A4 har ET 45. Men det berør vel kanskje ikke bremseskivens plassering i forhold til calipteren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du kan bruke caliperen fra Caben, men dette må du vel nesten bare måle eller prøve for å være sikker.

 

S2 og de fleste andre modeller bruker 245x10 bremseskive, så det virker som det er ganske standard.

 

Innpresset du nevner her, ET37 o ET45 er jo bare felgens innpress, den har ingenting å si for hvordan caliperen passer til skiven.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.