Anbefalte innlegg

Kupe-vifta på S4en fungerer ikke. dvs forrige helg så starta den et par ganger i høyresvinger, men stoppa når jeg ikke svinga til høyre lenger. Nå har jeg kjørt litt rundtom idag, og det er ikke livstegn fra vifta.. Veldig irriterende når det regner. Det er klima på bilen forresten.

 

Tenkte litt på siden det kan virke som det er dårlig kontakt et sted, hvor er tilkoblinga på vifta? Er det den pluggen som står på førersida av den vifte-klumpen ? Er en to-polt plugg der iallefall, men den har jeg tatt av og den ser fin ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som utslitte børster kanskje.

 

Du måler i kontakten som du har hatt av. Hvis det er spenning der når vifta skal gå, er det nok børstene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forska litt på det isted.. Dersom jeg banker på viftehuset fremme i motorrommet så kan jeg høre at vifta såvidt begynner å snurre rundt. Men den går veldig sakte rundt, og ustablt, plutselig guffer den på litt, så sakker den av igjen. Når den går sakte rundt er det også en lyd i tillegg til blåse-lyden, en slags lagerlyd eller noe slikt..

 

Iallefall helt tydelig at det må være noe feil der fremme.

 

Sjekka feilkodene i klima-anlegget, og der kom det frem kode 18,3 som betyr "periodisk feil på spenningstilførsel til kupe-vifte" eller noe slikt..

 

Sjekka spenninga til vifta (via klima-kontrollen, kanal 18/19 i den skjulte menyen) og der stod både "tilmålt" og levert spenning til den samme verdien, som variert mellom 4-12V etter hvor mye jeg skrudde opp viftehastigheten.

 

Var ute å kjørte litt etterpå, og det er helt tydelig at med en gang jeg vrir rattet mot høyre, så guffer vifta på, mens når jeg retter opp så stopper den opp...

 

Trenger råd : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt er nok børstene dine gåen. Typiske tegn på børsteslitasje. Lagerlyd + når du svinger for børstene bedre kontakt, derfor går vifta med normal hastighet. Fjærene klarer ikke og skyve børsten nok mot `stator`(tror jeg den heter):o

 

Veit ikke, men det går vel kanskje og bytte bare børster.

 

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ja, da skjønner jeg..

 

Takk for tipset, må forske litt i familiealbumet jeg da og se om jeg får løse børster eller ikke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ja, da skjønner jeg..

 

Takk for tipset, må forske litt i familiealbumet jeg da og se om jeg får løse børster eller ikke :)

 

Tviler sterkt på at du finner det i familie albumet. Må nok i verste fall finne ut hvilke børster som står i ved og pelle motoren i biter.

 

Hvis ikke noen vet dette?

 

Og hvor disse kan kjøpes løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.