Golf 1 girkasse (4trinn vs 5trinn gti)

Anbefalte innlegg

motoren som går oppi gto'n skal kjøres, og kjøres = ras på sikt (så ærlig er jeg med meg selv, alt etter tidligere erfaring)

men istedet for å havarere flere 5trinnskasser i år, hvordan er utvekslingen på en 4 trinns på de første girene.

har så og si null peil på slik teknisk info om disse og fant lite på google og vwvortex.

har noen små 4trinns som ligger og samler støv i garasjen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra doppelwobber:

getribe.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra doppelwobber:

hjelp...: faint : da gjenstår det bare å forstå dette og da.. : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hjelp...: faint : da gjenstår det bare å forstå dette og da.. : klø :

Det er egentlig "bare" å finne bokstav-koden på kassen, så kan du se på tabellen der hva utvekslingen er.

Edit:

F.eks på min bil (gti'n) så står det en CHE kasse. Disse bokstavene finner du under kassen på en liten firkant. (dette vet du sikkert : vinke : )

Så da vil det si at i denne kassen, så er utvekslingen på 4. gir 0,969.

Hodet mitt er ikke helt 100% i dag (ikke ellers heller egentlig : klø : ), men mener det er sånn at mindre utveksling = mindre fart + mer aks

En 4 trinns GL kasse vil da akse bra, men ha lite fart. Utveksling på 0,703 på 4. gir

kasse utveksling.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var ikke hodet helt med;). Det er nemlig motsatt.

F.eks. er en FD (1,6 GTI) lavere giret enn en 4S/4T (som har det mest langbeinte 5. giret av alle 020-kasser, om jeg ikke husker feil). Dette ser man utfra tabellene, der en FD har 0,912-utveksling i 5. mens en 4T har 0,745.

I så henseende vil en GC-kasse være rimelig ugunstig, i og med at denne har 0,703-utveksling i 4. og dertil høyere utveksling i de lavere girene.

Det mest kødne med 4 trinnskassene er at de fleste av de som ble levert på 1,5-motorene er av den langbeinte typen. Dere vil også måtte bytte clutchhus, for å få plass til GTI-svinghjulet. Jeg ville i alle fall ikke ha satt min lit til den knøttlille 190mm-clutchen, som festes til svinghjulet med 6 bolter (9 på GTI).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.