Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på s2 (3b) og rs2 eksos-manifolden?

Noen som har bilde av de der man ser ulikhetene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 3b manifolden går eksosen fra sylinder 1 og 5 inn på toppen mot WG mens det på rs2-røret er en form for kollektor (delvis, om ikke annet) inn mot turbo.

 

Litt dårlig forklart, men forskjellen er synlig med en gang du ser på dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 3b manifolden går eksosen fra sylinder 1 og 5 inn på toppen mot WG mens det på rs2-røret er en form for kollektor (delvis, om ikke annet) inn mot turbo.

 

Litt dårlig forklart, men forskjellen er synlig med en gang du ser på dem.

 

Bilde her (RS2 øverst): http://www.irry.com/zap/gren.jpg

Har brukt http://www.irry.com som et slags "bildeoppslagsverk", flinke til å dokumentere de gutta der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er forskjellen på s2 (3b) og rs2 eksos-manifolden?

Noen som har bilde av de der man ser ulikhetene?

 

Forskjellen ligger vel i at RS2 røret har en bedre samling av rørene inn til kollektor..

 

Har diskutert dette opp og ned i mente med flere, og konklusjonen er igrunn enkel.. Begge sprekker over tid, om du mapper for maks effekt (høy eksos temp) RS2 røret gir litt mer effekt (mindre motstand), og tar lengre tid før det sprekker..

 

kjør med org til det evt sprekker, og oppgrader til et skikkelig custom rør istedet.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål:

kan det tenkes at derfor grenrørene sprekker er fordi turboen ikke har noe støtte orginalt, altså en lenkarm å "henge" i (som man ofte observerer på mange grommere ettermarkeds motorer) som da holder igjen litt vekt når grenrøret blir på det varmeste og har større sjangse for å bøye seg )pga vekta) og danne sprekker når det er varmt og at det ikke er noe som holder det igjen/støtter det opp? -stresser materialet da på en måte..

Er klar over at det kommer mye ann på materialets kvalitet også og hva det er etterbehandlet med (feks keramikk coating).

 

Over en lengre periode ved høy varmeutvikling vil det jo bli som en smi-prosess omtret, at man varmer det opp om og om igjen, og tyngden gjør at det siger litt og litt for hver gang hvor det da resulterer i sprekk dannelser tilslutt.

 

Kan dette være en teori?

Uansett så skal jeg kjøre en slik løsning selv da jeg har litt troen på det, men er som ikke noen ekspert akkuratt.

Syn mottaes med glede :)

 

..tenker da på lignende løsning, en uavhengig støtte-arm for turboen:

 

red-rs2engine3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken din er alldeles utmerket, men gjelder nok ikke disse manifoldene.. Gjerlder dog mye på grenrør, der turbo står fort 20cm unna toppen.. dette blir jo svært tungt..!

 

Såvidt meg kjent, sprekker manifoldene pga punktvarme ved høy eksos temp, da rørene/kanalene i manifolden ikke treffer "medstrøms" men desverre for "rett imot" en annen vegg.. (merkelig forklaring, men men)

 

Pass på å kjør med litt fet blanding, så lever de nok vesentlig lengre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Da kjører jeg med orginal eksosman. til den får sprekker!Bare for å sjekke..

Du Ola,har du kjennskap til lednings nette til 90q?Skal begynne å sette nedi motoren min i løpet av uka.Trenger kanskje litt hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Da kjører jeg med orginal eksosman. til den får sprekker!Bare for å sjekke..

Du Ola,har du kjennskap til lednings nette til 90q?Skal begynne å sette nedi motoren min i løpet av uka.Trenger kanskje litt hjelp

 

Dårlig med kunnskaper om spesifikt ledningsnett desverre, men vi har jo alltids min å sammenligne med :) Du er jo innafor her hver dag slik jeg skjønner det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass på å kjør med litt fet blanding, så lever de nok vesentlig lengre!

 

Også forsvinner noe av effekten samtidig med fetere blanding, og da holder manifolden enda lengre pga mindre varmeutvikling:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også forsvinner noe av effekten samtidig med fetere blanding, og da holder manifolden enda lengre pga mindre varmeutvikling:rolleye:

 

Helt riktig at effekten faller, men mindre varme er et resultat av AFR (blandings forholdet) ikke HK.. en 200hk motor kan ha mye høyere eksos temp enn en 800hk motor.. Det handler kun om blandingsforhold, og baktrykk..

 

Men jeg mister gjerne 30hk for å få holdbarhet i bytte anyday.. Er ikke bare eksos manifold som har det vondt med så høy varme.. Er flere som har brent eksos ventiler også..

 

Effekten får du igjen, den dagen du bytter opp til et skikkelig grenrør! Da vil du få vesentlig bedre fylling av sylindre, selv ved samme turbotrykk, grunnet redusert eksos-baktrykk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig at effekten faller, men mindre varme er et resultat av AFR (blandings forholdet) ikke HK.. en 200hk motor kan ha mye høyere eksos temp enn en 800hk motor.. Det handler kun om blandingsforhold, og baktrykk..

 

Men jeg mister gjerne 30hk for å få holdbarhet i bytte anyday.. Er ikke bare eksos manifold som har det vondt med så høy varme.. Er flere som har brent eksos ventiler også..

 

Effekten får du igjen, den dagen du bytter opp til et skikkelig grenrør! Da vil du få vesentlig bedre fylling av sylindre, selv ved samme turbotrykk, grunnet redusert eksos-baktrykk..

 

Det jeg prøvde å si, er at effekten forsvinner m den fetere blandinga, og m mer suppe, blir også eksostempen lavere. Tror vi var litt enige...

 

Men hva er gærent m å beholde de 30 hk'ene OG holdbarheten, det er ikke noe problem det:p

 

Jepp, grenrør gjør susen, er ikke akkurat geniale de originale manifoldene, enten dem hører til S2 el RS2.

 

Når du begynner å brenne ventiler, da er det kanskje på tide å ta en titt på mappinga, er motoren ordentlig mappa for det ladetrykket som det blir kjørt på brenner du ikke ventiler hvis resten også er i orden:)

 

Alt for mye off-topic her nå:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg prøvde å si, er at effekten forsvinner m den fetere blandinga, og m mer suppe, blir også eksostempen lavere. Tror vi var litt enige...

 

Helt enig i det :)

 

Men hva er gærent m å beholde de 30 hk'ene OG holdbarheten, det er ikke noe problem det:p

 

Jo, det er faktisk umulig, med en S2/S4 manifold, og "nesten umulig" med en RS2 manifold.. De sprekker jo om du henter ut de siste hk :) For å hente ut effekten _holdbart_ må en nok bruke et skikkelig grenrør, som du selv sier er tingen uansett :)

 

Når du begynner å brenne ventiler, da er det kanskje på tide å ta en titt på mappinga, er motoren ordentlig mappa for det ladetrykket som det blir kjørt på brenner du ikke ventiler hvis resten også er i orden:)

 

Poenget mitt, er at S2 manifoldene er så dårlige, at spes 1 sylinder, husker ikke hvilken, får spesielt høy eksos temp grunnet mere baktrykk enn de andre.. Dette KAN i verste fall brenne en ventil.. f.eks om du er litt grønn, kjøper et "kit" å tror det er bare å følge enkle instruksjoner, å fyrer løs uten å vite noe ang dette..

 

Tror egentlig vi forstår hverandre og er enige jeg Bøhleng :) Men det er jo litt morro med tekniske diskusjoner å? Man kan jo lære enda mer slik :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.