Xenon kit: noen forskjell på kvalitet?

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

På min forrige bil (A4 04mod) bestilte jeg xenon kit til fjernlys da det kun var xenon orginalt på nærlys, dette settet var bestilt via "Autopower" og koster rundt 3900.-inkl moms noe som kanskje er dyrt men så hadde den også de beste fjernlys jeg noen gang har prøvd. Nå har jeg byttet bil og også på denne sitter det kun xenon orginalt på nærlys. Etter å ha studert litt på "nettet" har jeg sett at disse kitene selges til rundt 2500,- andre steder, så spørsmålet er om disse er like gode?

 

Takk på forhånd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ihvertfall kvalitetsforskjell på settene..

 

Håkon Husdal her i klubben har Kaixen på sin A4 Avant, der har vel to ballaster takka for seg, og den tredje virker som den er godt på vei..

 

På min står det ett mtec-sett, og det har aldri krangla. Fungerer perfekt! :)

Mitt var vel ørlitt dyrere enn Kaixen, pga det var "FIS-vennlig".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar

 

En annen sak er at jeg ikke helt blir klok på hvilken kelvinstyrke som gir best lys, hvis jeg ikke husker feil var det 6000k jeg hadde i fjernlysene i A4n, men var i kontakt med en som solgte xenonkit som sa at 4800K ga best lys, og det står i annonsen at ved 6000k avtar lyset med 10% i forhold til 4800, noen formening om dette?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar

 

En annen sak er at jeg ikke helt blir klok på hvilken kelvinstyrke som gir best lys, hvis jeg ikke husker feil var det 6000k jeg hadde i fjernlysene i A4n, men var i kontakt med en som solgte xenonkit som sa at 4800K ga best lys, og det står i annonsen at ved 6000k avtar lyset med 10% i forhold til 4800, noen formening om dette?:confused:

Akkurat med styrke skal jeg ikke si for sikkert, men jo høyere kelvin jo mere blått blir lyset, til slutt lilla..

 

Finner ikke noen bra skala i farten, men her er ett eksempel:

solaris.gif

 

Personlig ville jeg ikke gått over 6000k iaffal, men 4800 hørtes jo nesten lavt ut, har jeg aldri hørt om.. Innbiller meg at 5200-5500 må være bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4800k var den gamle standarden, det var denne styrken alle de originalmonterte xenon-lys på slutten av 90-tallet hadde. Etterhvert har 6000k blitt den nye standarden, jeg har aldri hørt om noe fabrikkmonterte lys som har hatt en fargetemperatur på over 6000k.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar utgangspunkt i hva Philips opplyser på sine produktsider:

Biler med originalmontert xenon har pærer på 4100K. Disse blir, som tidligere nevnt i tråden, mer blåaktig jo mer de brukes. Dersom du f.eks. bare har behov for å bytte èn av de, selger Philips en serie de kaller ColorMatch. Disse ligger på 4800K, som altså matcher din andre pære som begynner å bli "slitt". I tillegg har de også en serie de kaller Bluevision, hvor D2S/

D2R nå også leveres, disse er på 5000K. Iflg. bilmateriell.no er 5000K maks. lovlig verdi, så jeg tviler på at noen biler leveres originalt med pærer over dette.

 

Mine MTEC-sett leveres i 4500K, 6000K & 8000K. 6000K har ca. 10% redusert lysstyrke i forhold til 4500K, mens 8000K er redusert med ca. 25%.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.