#1 Skrevet Juli 11, 2006 Bil: Audi Coupe, 1990. Har hatt problemer med denne lampa tidligere, da byttet jeg 1000-kroners-sensoren foran ved blokka. Dette var ifjor høst, men nå har lampen begynt å blinke til igjen. Det kommer og går, men i det siste er tendensen at den begynner å blinke når jeg får litt turtall på maskinen. Pådrag over langstrekker feks, da begynner den å blinke, og gir seg ikke. Kjører ikke spesielt hardt, økte kanskje farten fra 40 til 80 og giret opp ved 3000 RPM. Lar bilen stå over natten, så er det borte igjen. Deretter kommer det tilbake etter en stund, når motoren får 'jobbe' litt. Lurer fælt på hva dette kan være? Det er ikke lite vann på tanken, sensoren er ikke gåen da jeg har testet denne ved å kortslutte signalet, og lampen i dashbordet og oljetempraturen viser såvidt 90c. Kjøleviften starter heller ikke å gå, så kan ikke skjønne at motoren er varmere enn det som er normalt Kan det være en annen sensor ett eller annet sted? Eller er det multifunksjons-sensoren som er gåen, IGJEN? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 12, 2006 Ingen som har noen forslag til hva det kan være? Nå fikk jeg lampa igjen i går, men i morges var den der fortsatt, så det må være ukontakt noe sted. Motoren kan umulig være overopphetet når den har stått kald over natta, og veskenivået er bra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 12, 2006 føleren oppi kjøleveske tanken kanskje, om det sitter en slik der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 12, 2006 føleren oppi kjøleveske tanken kanskje, om det sitter en slik der.. Har skjekket denne ved å kortslutte kontakten uten at det hjalp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 12, 2006 Har skjekket denne ved å kortslutte kontakten uten at det hjalp. Har trippelskjekket dette ved å ta ut hele tanken og skjekke om signalet ble kortsluttet eller ikke når den er tom, og når det var vann på tanken var det ikke kortslutning. Når det derimot var tomt ble signalet kortsluttet, så tanken er iorden, og man ble en erfaring rikere. Ser dog ingen annen løsning enn å bytte den fordømte kontakten, IGJEN. Symptonene er akkurat de samme som sist, kom og gikk litt til å begynne med, før den kom på ca 10 sekunder etter at motoren starter og blinket hele tiden etter det. Så da blir det bytte av sensor igjen, 2.gang på ett halvt år, og 1400 kroner blåst vekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 12, 2006 Har trippelskjekket dette ved å ta ut hele tanken og skjekke om signalet ble kortsluttet eller ikke når den er tom, og når det var vann på tanken var det ikke kortslutning. Når det derimot var tomt ble signalet kortsluttet, så tanken er iorden, og man ble en erfaring rikere. Ser dog ingen annen løsning enn å bytte den fordømte kontakten, IGJEN. Symptonene er akkurat de samme som sist, kom og gikk litt til å begynne med, før den kom på ca 10 sekunder etter at motoren starter og blinket hele tiden etter det. Så da blir det bytte av sensor igjen, 2.gang på ett halvt år, og 1400 kroner blåst vekk. For å sjekke om det er multimalfunction-sensoren kan du jo bare nappe ut pluggen av den og se om feilen dukker opp da. Gjør den det så er det vel et annet sted problemet ligger. Denne sensoren har tre utganger, en variabel jordutgang for angivelse av temperatur til instrumentet, en hvilende jordutgang som aktiveres ved temp over 120 grader til autocheck og en likedan til klimaanlegg for å kutte kompressor. Hvis sensoren har fire pinner er den siste +12v strømforsyning, har den tre er det "nytypen" som ikke trenger egen strømforsyning. En feil som kan dukke opp her er da altså at jordledningen opp til autochecken ligger og tar borti en eller annen plass, men da burde du som sagt få samme feil med sensoren helt koblet vekk. Hvis du finner at feilen ligger i sensoren så er den enkle løsninga å ta ut ledninga som går til autocheck'en, og dermed opprettholde visning av temperatur uten irriterende autocheck-blink. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 12, 2006 For å sjekke om det er multimalfunction-sensoren kan du jo bare nappe ut pluggen av den og se om feilen dukker opp da. Gjør den det så er det vel et annet sted problemet ligger.Denne sensoren har tre utganger, en variabel jordutgang for angivelse av temperatur til instrumentet, en hvilende jordutgang som aktiveres ved temp over 120 grader til autocheck og en likedan til klimaanlegg for å kutte kompressor. Hvis sensoren har fire pinner er den siste +12v strømforsyning, har den tre er det "nytypen" som ikke trenger egen strømforsyning. En feil som kan dukke opp her er da altså at jordledningen opp til autochecken ligger og tar borti en eller annen plass, men da burde du som sagt få samme feil med sensoren helt koblet vekk. Hvis du finner at feilen ligger i sensoren så er den enkle løsninga å ta ut ledninga som går til autocheck'en, og dermed opprettholde visning av temperatur. Oi, dette hjelper litt ja.. Jeg nappet ut kontakten, og da forsvant både blinkende lampe og tempraturmåleren. Så det er noe ukontakt der.. Sensoren er av nytypen med tre pinner, og jeg har ikke autocheck, men det har kanskje ikke noe med saken å gjøre, eller? Symbolet ser jo helt likt ut som i autocheck. Tror nesten jeg prøver å nappe ut en og en kabel , og ser hva som skjer da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 12, 2006 Oi, dette hjelper litt ja.. Jeg nappet ut kontakten, og da forsvant både blinkende lampe og tempraturmåleren. Så det er noe ukontakt der.. Sensoren er av nytypen med tre pinner, og jeg har ikke autocheck, men det har kanskje ikke noe med saken å gjøre, eller? Symbolet ser jo helt likt ut som i autocheck. Tror nesten jeg prøver å nappe ut en og en kabel , og ser hva som skjer da.. Hmm, ja autocheck eller ikke. det er samme pinnen som går til den vanlige røde "blinklyset" også. Hvis jeg ikke husker helt feil så er ledningen ved siden av +12v (for du har jo seff fire ledninger i pluggen din) som går til instrumentet, mens de to ledningene på den andre raden går til de andre funksjonene. Ikke ta det for gitt, men jeg er 98% sikker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 13, 2006 Herlig, da har man funnet feilen.. Ved hjelp av denne siden fant jeg ut at den blå og gule kabelen er føleren som slår inn om vanntempraturen går over 120c, og gir kortslutning til jord om dette er tilfelle. På sensoren min (eller ' the multi-malfuction-sensor', som den blir referert til, meget treffende navn : bh : ) lå denne føleren over til jord hele tiden, slik at varselet for varm motor slo ut. Antar det er fordi, som også nevnt på samme siden, at sensoren er full av kjølevæske. Dette skjedde også med den forrige føleren jeg byttet for 5-6 måneder siden. Orker å se mer på dette nå, nappet enkelt og greit ut kabelen og lyset forsvant. Har jo egen termostat på radiatorviften, oljetempratur og vanntemptratur i dashbordet, så tror jeg merker det om motoren blir litt for varm alikevel. Takk for hjelpen..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 13, 2006 Stort sett når disse sensorene ryker nesten nye er det fordi de skrus til for hardt, sokkelen får en liten sprekk og den blir fylt med kjølevæske.. Pass på tiltrekningsmoment, så pleier det å gå bra. Skiftet min 16 år gamle sensor nå i dag p.g.a. samme problem som du hadde. Alt funket egentlig, men etter å ha kjørt med blinkende rød lampe i flere uker er den endelig borte.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 13, 2006 Stort sett når disse sensorene ryker nesten nye er det fordi de skrus til for hardt, sokkelen får en liten sprekk og den blir fylt med kjølevæske.. Pass på tiltrekningsmoment, så pleier det å gå bra. Det er jo litt festlig at du nevner akkurat det, da det faktisk var møller som byttet den.. Er vel ikke noe vits i å diskutere med de da jeg kjøpte sensoren selv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 13, 2006 Jeg ville gått til verkstedet og spurt hvorfor den har slutta å funke igjen bare etter ett halvt år. vær vrang på det stå på retten din, det er jo tydeligvis de som har dratt til for hardt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...