HJEEEELP (Tenningsproblem Audi Coupe quattro)

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg seriøst hjelp.

Har endelig fått dama til å kjøpe Audi. Det ble en audi coupe quattro, 2.3 10V.

Det var seff noe småfiks på den og jeg tenkte at det var en bra pris, og jeg har skrudd en del på disse så dette er bra deal..

 

Var dårlig eksos på den, små fusket litt, men pytt pytt tenkte jeg.

Byttet eksos på den i dag, samt plugger og rotor.

Startet den og den fusket som bare den..

Byttet bensinfilter også.

Har prøvd å justere tenningen litt, men funker fortstatt ikke helt 100%.

 

Er det noen som vet hva tenningen skal være på denne bilen? Er en 89mod.

Kan jeg sette alt i "0" possisjon, eller skal den være på noen av de andre tallene?

6-12 eller 18? Lukter helt sinnsykt av eksosen, og mistenker da Co.

På min gamle justerte jeg dette med en umbrako nøkkel, men her var det ikke noe av det. Jeg mistenker at kanskje lambda er gåen, og derfor feil verdier som igjen gjør at den fusker??: klø :

 

Er det noen som har peil på hva dette kan være?

Syns toppen blir veldig varm oxo...

Kan det ha for seg noe å bytte lambda?

 

Trenger all hjelp jeg kan få her....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå trenger jeg seriøst hjelp.

Har endelig fått dama til å kjøpe Audi. Det ble en audi coupe quattro, 2.3 10V.

Det var seff noe småfiks på den og jeg tenkte at det var en bra pris, og jeg har skrudd en del på disse så dette er bra deal..

 

Var dårlig eksos på den, små fusket litt, men pytt pytt tenkte jeg.

Byttet eksos på den i dag, samt plugger og rotor.

Startet den og den fusket som bare den..

Byttet bensinfilter også.

Har prøvd å justere tenningen litt, men funker fortstatt ikke helt 100%.

 

Er det noen som vet hva tenningen skal være på denne bilen? Er en 89mod.

Kan jeg sette alt i "0" possisjon, eller skal den være på noen av de andre tallene?

6-12 eller 18? Lukter helt sinnsykt av eksosen, og mistenker da Co.

På min gamle justerte jeg dette med en umbrako nøkkel, men her var det ikke noe av det. Jeg mistenker at kanskje lambda er gåen, og derfor feil verdier som igjen gjør at den fusker??: klø :

 

Er det noen som har peil på hva dette kan være?

Syns toppen blir veldig varm oxo...

Kan det ha for seg noe å bytte lambda?

 

Trenger all hjelp jeg kan få her....

 

Det er såvidt jeg vet 18 grader fortenning på denne. Du har prøvd å justere med tenningslampe? Et veldig viktig poeng når du skal justere KE3-jet med elektronisk tenningsjustering er at du "forteller" tenningsstyringa at den skal justeres slik at den ikke prøver å kompansere for din justering. Dette gjøres ved å sette inn en sikring i bensinpumpereleet. I tillegg må selvsagt alle elektriske forbrukere være av og motoren må være driftsvarm. Typisk hvis du stiller tenninga uten sikring i b.pumpereleet vil motoren gå sinnsykt stygt i tillegg ser du at tenningsmerket hopper og danser ganske mye når du blinker det med tenningslampa. Hvis du er usikker på grunninnstillingen kan du gjøre denne på nytt før du justerer. Da stiller du bare merket på baksiden av kamdrevet slik at det flukter med toppen, merket på reimhjulet på veiva skal peke mot et lite hakk i det nedre blikkdekselet til regreima og senter på rotorens tupp skal stå rett mot det lille hakket som er preget inn i kanten på fordelerhuset.

 

Lambdasonden vil nok ikke medføre direkte juks, men at motoren bruker for mye bensin. Hvis du kikker på nordicaudi.com finnes det en guide i arkivet som beskriver hvordan du kan måle deg til en gåen lambda. Dette er en slitedel, og hvis du f.eks. er i nærheten av en biltemabutikk så selger de rimelige lambdasonder der som du kan montere for å utelukke den som feilkilde.

 

Jeg håper jo at motoren din blir varm :) Så lenge radiatoren også blir varm og kjølevifta starter tror jeg ikke det er så mye å tenke på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg håper jo at motoren din blir varm :) Så lenge radiatoren også blir varm og kjølevifta starter tror jeg ikke det er så mye å tenke på.

 

Hehe, jo, det er jo klart, men har bare hørt at hvis tenningen er feil så blir toppen xtra varm??

 

Men tenkte på det du sa om sikring i relèt?

Grunnen til dette er?

Skal jeg liksom bare sette inn en sikring istedet for relèt og så starte motoren som vanlig? Ikke slå av noe eller koble ut noe annet?

 

Det høres ut som du sier, at den går stygt ja..

 

Tusen takk for hjelpen så langt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan svare?

Skal jeg enkelt og greit bare sette inn en sikring i bensinpumpereleet og ikke gjøre noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, jo, det er jo klart, men har bare hørt at hvis tenningen er feil så blir toppen xtra varm??

 

Men tenkte på det du sa om sikring i relèt?

Grunnen til dette er?

Skal jeg liksom bare sette inn en sikring istedet for relèt og så starte motoren som vanlig? Ikke slå av noe eller koble ut noe annet?

 

Det høres ut som du sier, at den går stygt ja..

 

Tusen takk for hjelpen så langt:)

 

Du skal enkelt og greit sette en sikring på sikringsholderen i toppen av bensinpumpereleet ja. Den skal selvsagt taes ut igjen når du er ferdig å justere tenningen. På min 2.3 blir tomgangen helt bananas når sikringen taes ut igjen, da er det bare å stenge av og starte på nytt. Grunnen til at du skal gjøre dette skrev jeg forsåvidt i første posten, du låser tenningsstyringas fortløpende justering av tenninga slik at den ikke kødder til mens du justerer.

Ellers trenger du ikke gjøre noe spesielt, pass som sagt på at ikke noe trekker mye strøm mens du holder på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal enkelt og greit sette en sikring på sikringsholderen i toppen av bensinpumpereleet ja. Den skal selvsagt taes ut igjen når du er ferdig å justere tenningen. På min 2.3 blir tomgangen helt bananas når sikringen taes ut igjen, da er det bare å stenge av og starte på nytt. Grunnen til at du skal gjøre dette skrev jeg forsåvidt i første posten, du låser tenningsstyringas fortløpende justering av tenninga slik at den ikke kødder til mens du justerer.

Ellers trenger du ikke gjøre noe spesielt, pass som sagt på at ikke noe trekker mye strøm mens du holder på.

 

Hehe, det var sånn jeg gjorde det! Ble bedre dette også.

Når jeg stillte tenningen med sikringen i, la jeg den på 18. Startet den igjen uten sikring og da lå den på mellom 0 - 6.

 

Prøvekjørte den igjen, og den går ikke helt rent enda. starter fint, men vet ikke helt hva dette er, med den går dårlig opp til ca 3800rpm, akser bra fra der og opp til 4600rpm, og da virker det som den begynner å sperre igjen. Kan dette kanskje ha med dårlig bensintilførsel?: klø : . Tenker da på tette dyser.

 

Har hatt en lik bil før, og mener den ikke gikk sååå dårlig...

 

Noen ideèr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, det var sånn jeg gjorde det! Ble bedre dette også.

Når jeg stillte tenningen med sikringen i, la jeg den på 18. Startet den igjen uten sikring og da lå den på mellom 0 - 6.

 

Prøvekjørte den igjen, og den går ikke helt rent enda. starter fint, men vet ikke helt hva dette er, med den går dårlig opp til ca 3800rpm, akser bra fra der og opp til 4600rpm, og da virker det som den begynner å sperre igjen. Kan dette kanskje ha med dårlig bensintilførsel?: klø : . Tenker da på tette dyser.

 

Har hatt en lik bil før, og mener den ikke gikk sååå dårlig...

 

Noen ideèr?

 

Virker som om du har klart å stille tenningen korrekt nå ja. Jeg tipper at senter på rotortuppen nå peker et par-tre milimeter unna hakket i fordelerhuset. Det er i allefall det den gjør her med tenninga på 18 grader.

 

Angående effekt høres det omtrent ut som min motor også, kommer et lite skyv litt under 4000rpm, som holder opp til 5000rpm ca. Min bil er fantastisk lat og tørst, men en 100 avant q veier jo litt også selvsagt.

Dysene vil slites med årene på k-jet, men det pleier stort sett å gi seg utslag i startvansker før du kommer til det stadiet at de er tette. Hvis du er plaget med småfusk fra motoren så kan det være greit å bytte fordelerlokket sammen med pluggene og rotoren. I tillegg kan du måle tennpluggkablene med et multimeter for å se om det er korrekt motstand i de (ca 6.000 ohm for fordelerlokk->tennplugg og ca 2.000 ohm for coil->fordelerlokk).

Du nevnte jo først lambda, sørg for å få sjekka/bytta den også da, er det feil på den vil jo selvsagt ikke ting funke optimalt heller. Ut over dette kan du jo prøve å lese ut feilkoder av motorstyringa (du finner info om dette på http://www.sjmautotechnik.com, samme prosedyre for alle 2.3) for å se om det kommer noe fornuftig der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som om du har klart å stille tenningen korrekt nå ja. Jeg tipper at senter på rotortuppen nå peker et par-tre milimeter unna hakket i fordelerhuset. Det er i allefall det den gjør her med tenninga på 18 grader.

 

Angående effekt høres det omtrent ut som min motor også, kommer et lite skyv litt under 4000rpm, som holder opp til 5000rpm ca. Min bil er fantastisk lat og tørst, men en 100 avant q veier jo litt også selvsagt.

Dysene vil slites med årene på k-jet, men det pleier stort sett å gi seg utslag i startvansker før du kommer til det stadiet at de er tette. Hvis du er plaget med småfusk fra motoren så kan det være greit å bytte fordelerlokket sammen med pluggene og rotoren. I tillegg kan du måle tennpluggkablene med et multimeter for å se om det er korrekt motstand i de (ca 6.000 ohm for fordelerlokk->tennplugg og ca 2.000 ohm for coil->fordelerlokk).

Du nevnte jo først lambda, sørg for å få sjekka/bytta den også da, er det feil på den vil jo selvsagt ikke ting funke optimalt heller. Ut over dette kan du jo prøve å lese ut feilkoder av motorstyringa (du finner info om dette på http://www.sjmautotechnik.com, samme prosedyre for alle 2.3) for å se om det kommer noe fornuftig der :)

 

Har byttet ut alle tenningsdeler nå, og det har faktisk ikke helt hjelpt..

 

Men skal prøve lambda neste og feilsøke litt.

Høres ut som om du har trikset litt selv med dette :)

Hadde en feil på min forrige coupe, det var en 2.3 NG motor, nesten samme symptomer, leverte den fra meg til en expert og han la inn en kabel fra coilen og til hjernen, han sa at den manglet styrestrøm.

Den ble helt topp etter han fikset dette. Kanskje jeg også skal høre litt med den samme karen igjen: klø :

 

Uansett, tusen takk for hjelpen så langt, og skal si ifra om det hjelper noe med lambda :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg da byttet lambda og dette hjalp betraklig!

Verdien lå konstant på 0,53V! Dette gjorde da at den fikk samme blanding uansett vilket pådrag den hadde!

Byttet nå og verdien hoppet fra 0,38 til 0,66V mens den lå på 2000rpm.

Tok en prøverund og dette var bra!

Men tror nok jeg skal senke tenningen til 15grader, for den "sperrer" litt fortsatt ved 5000rpm..

 

Time will show :)

 

Tusen takk for all hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jeg igang igjen....

 

Lambdaen jeg kjøpte var på biltema til 400,- og bilen har begynt å kødde igjen..

 

Målte lambdaen og den hadde ikke mer volt enn 0,1v ved 2000 rpm.

Tenkte at nå har sikkert denne gått også..

 

Ringte på mekonomen og de sa att biltema er en universal ting og det kunne ikke bli bra da det var forskjellig ohm på kablene fra biltype til biltype, og det fikk man ikke med den fra biltema..

 

Den de hadde skulle jeg få for 900,- og den var helt lik orginalen, med de orginale tilkoblingene og alt, kontra skjøteinnsats som biltema har..

 

Det jeg lurer på da er, noen som har tru på dette?

Jeg skjønner jo også at det må jo være en grunn til at den koster 400,- et sted og 900,- et annet sted, (får hva man betaler for):)

 

Regner med å stikke å hente en etterpå, men hadde vært fint med noen innspill...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ordet "svada" kommer krypende når jeg hører dette. Jeg har selv kjørt på biltema sin lambdasonde, helt uten problemer (på 200 20v'en). Om verdien på sonden er fast eller ikke pulserer opp/ned 8 ganger på 10 sekunder (tror jeg det var) så er den gåen. Det kan jo tenkes at biltemasonden du kjøpte er defekt, det kan jo skje.

Husk at når du måler så må motoren være varm og du må ha minst 2000rpm (altså du kan godt ha mer) for at det skal funke. Sjekk også at ikke kabelskoen/loddingen har gått opp siden den må være påkoblet for at målingen skal bli riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ordet "svada" kommer krypende når jeg hører dette. Jeg har selv kjørt på biltema sin lambdasonde, helt uten problemer (på 200 20v'en). Om verdien på sonden er fast eller ikke pulserer opp/ned 8 ganger på 10 sekunder (tror jeg det var) så er den gåen. Det kan jo tenkes at biltemasonden du kjøpte er defekt, det kan jo skje.

Husk at når du måler så må motoren være varm og du må ha minst 2000rpm (altså du kan godt ha mer) for at det skal funke. Sjekk også at ikke kabelskoen/loddingen har gått opp siden den må være påkoblet for at målingen skal bli riktig.

 

Tror nok den var defekt..

 

Har lest om det og fattet hvordan det skulle gjøres, jeg testet flere ganger, trodde ikke mine egne øyne :) hehe

 

Har kjøpt ny nå og montert, og alt fungerer bra igjen..

Men begynner å tenke på at det kanskje er noe som ødelegger lambdaen?

Kommer ikke på hva det kan være men: klø :

 

Men men, vi får se hvor lenge den på mekonomen holder, forhåpentlighvis slipper jeg å bytte ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.