Anbefalte innlegg

Har nettop fått overhalt motoren og byttet råder, stempler, portet toppen osv.

 

Har nye kammer med justerbart kamdrev, koss ska dette stillas inn?

Motoren tikke litt for mye i ventilene, kan dette ha någe me at kammane ikje er skikkeligt innstilt?

 

mvh kenneth

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamdrevet stiller du i utgangspunktet på 0 grader, Justering +/- vil flytte motorens momentkurve opp eller ned i registeret.

Tikking av ventilene/løfterene er normalt i noen minutter om løfterene er nye eller har vært ubrukt over lengre tid. Husk at turtallet aldri skal under 2500 omdr den første halvtimen ved skifte av løftere eller kam. VIKTIG!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamdrevet stiller du i utgangspunktet på 0 grader, Justering +/- vil flytte motorens momentkurve opp eller ned i registeret.

Tikking av ventilene/løfterene er normalt i noen minutter om løfterene er nye eller har vært ubrukt over lengre tid. Husk at turtallet aldri skal under 2500 omdr den første halvtimen ved skifte av løftere eller kam. VIKTIG!!!

Hvorfor det egentlig? Akkurat hatt et lite problem med kam/løftere osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettop fått overhalt motoren og byttet råder, stempler, portet toppen osv.

 

Har nye kammer med justerbart kamdrev, koss ska dette stillas inn?

Motoren tikke litt for mye i ventilene, kan dette ha någe me at kammane ikje er skikkeligt innstilt?

 

mvh kenneth

 

Fikk ikke du bygd om til mekaniske løftere også da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at turtallet aldri skal under 2500 omdr den første halvtimen ved skifte av løftere eller kam. VIKTIG!!!

 

Hvorfor det a? Aldri hatt problemer m det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innkjøring av ny kam skal man gjøre når bilen står stille.. Da skal den ruses i 20min ved ca 2000omdr.

 

Aldri hørt om at løftere trengs å kjøres inn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innkjøring av ny kam skal man gjøre når bilen står stille.. Da skal den ruses i 20min ved ca 2000omdr.

 

HVORFOR? Har da aldri vært noe problem å begynne å kjøre m ny kam...:)

Hva m de motorene som blir putta rett i bremsebenk etter montering, og gjerne m nye kammer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder det bare trimkam eller? Aldri hørt noe om det før hverken på jobben ( bilmekaniker ) eller andre steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder det bare trimkam eller? Aldri hørt noe om det før hverken på jobben ( bilmekaniker ) eller andre steder.

 

Jeg fikk beskjed om å gjøre dette med min kam av han som laget den. Godt med camlube og innkjøring, så bytte olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor det egentlig? Akkurat hatt et lite problem med kam/løftere osv..

 

Fordi du ikke vil få høyt nok oljetrykk. I tillegg (og aller viktigst), ved lavere turtall vil ikke løfterene/shimsene rotere som de skal, men stå i ro og herdingen på kamlobene slites ned etter veldig kort tid.

 

Og til Fredrik. Innkjøring i bremsebenk er den beste innkjøringen en motor kan få ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er samme som er grunnregelen blandt luftkjølte VWs i hvertfall, 20 minutter på 2000+ rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her som har hatt problemer med "feil innkjøring" av kam som vet helt sikkert at det er årsaken. Har jobba m motorer i nesten 10 år og aldri hatt problemer eller hørt om problemer m dette...:confused:

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm....kom til å tenke på alle V6 2.5 TDI rundt omkring med nye kamaksler. Ingen av disse er vel blitt kjørt inn på den måten. Kanskje de hadde holdt om man gjorde det slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm....kom til å tenke på alle V6 2.5 TDI rundt omkring med nye kamaksler. Ingen av disse er vel blitt kjørt inn på den måten. Kanskje de hadde holdt om man gjorde det slik?

 

Hjelper ikke å "kjøre inn" en motor m konstruksjonsfeil...:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo nettopp det at kamakslene er for "myke" i stålet som gjør dette til en stor sak. Ville ikke det blitt bedre hvis de ble kjørt inn/herdet? Eller er det ståltypen/legeringen som er avgjørende her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo nettopp det at kamakslene er for "myke" i stålet som gjør dette til en stor sak. Ville ikke det blitt bedre hvis de ble kjørt inn/herdet? Eller er det ståltypen/legeringen som er avgjørende her?

 

Hvilke kammer er det du tenker på da. De (trim)kammene jeg har montert har en hardhet på rundt 50 HRC, noe som også er normalt på originale kammer fra VW/Audi. Er seigherdede stålemner som etterpå er nitridherdet (ammoniakk), en herdemåte som gir den hardeste overflaten, dog nokså tynn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke kammer er det du tenker på da. De (trim)kammene jeg har montert har en hardhet på rundt 50 HRC, noe som også er normalt på originale kammer fra VW/Audi. Er seigherdede stålemner som etterpå er nitridherdet (ammoniakk), en herdemåte som gir den hardeste overflaten, dog nokså tynn.

 

Tenkte på kamakslene til VAGs 2.5 TDI V6. Så da gjelder innkjøringen som nevnes overfor her altså trimkammer......eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjentar meg selv: Er det noen her som vet sikkert at en kam evnt løftere/shims har gått til h.....e pga "feil innkjøring"?

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på kamakslene til VAGs 2.5 TDI V6. Så da gjelder innkjøringen som nevnes overfor her altså trimkammer......eller?

 

Gjelder alle typer kammer, trimkammer som originale. Viktigst med trimkam fordi man da ofte har høyere løft og hardere ventilfjører.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjentar meg selv: Er det noen her som vet sikkert at en kam evnt løftere/shims har gått til h.....e pga "feil innkjøring"?

 

:)

 

Ja, jeg har sett en trimkam som har gått til h11te etter få kilometers kjøring, den ble "innkjørt" på lavt turtall. Kan da legge til at oljetrykket på den aktuelle motoren ikke akkurat var fremragende, men hadde ingen problemer med slitasje på originalkammen. Også shimsene hadde store sår i overflaten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.