Anbefalte innlegg

Har problemer med min 98 mod audi a4 1.9 TDI quattro som ryker svart!

Dette er kommet gradvis, og nå er d til tider ille! spesielt på 1800-2000 o/min

Har tatt av tuning boksen, for å se om d var den. Men ingen forskjell bortsett fra at bilen går dåligere!

Er d noe som har vært bortig samme problem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med TDI, men det er vanlig at dieselbiler ryker ganske kraftig når de er chippet/trimmet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med min forrige bil - 97 A4TDI Q. Hadde også tuningboks. Jeg tok av denne og kjørte et par dager. Er ikke sikker, men jeg syns den røk litt mindre da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe er vel antageligvis feil med forbrenningen?

 

- Sjekk luftmassemåleren, det er vel den vanligste feilkilden på disse motorene.

 

- Alternativt lekkasje i en trykkslange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. har jo tatt av boksen for et par uker siden, men ryker like ille!

Bred svart stripe i asfalten ved bådrag i 1 gir!!

Mistenker at d evt kan være dysene jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golfen min ble reine sototeren når jeg chippet den...

Ved pådrag var det dårlig sikt bakover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har problemer med min 98 mod audi a4 1.9 TDI quattro som ryker svart!

Dette er kommet gradvis, og nå er d til tider ille! spesielt på 1800-2000 o/min

Har tatt av tuning boksen, for å se om d var den. Men ingen forskjell bortsett fra at bilen går dåligere!

Er d noe som har vært bortig samme problem?

 

Sjekket luftfilter? Er det tett blir det mer røyk.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forholdsvis nytt d å ja.. dvs ikke over 6 mnd!

Rykker/jager også når jeg ligger på crusekontoll på rundt 90..

Drivstoff forbruket er gått opp fra 0,5 til rundt 0,8 også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med eksosen kan umulig være unormalt... min ryker -ekstremt-, noe mange medlemmer som har kjørt bak meg i kolonne kan bekrefte. Dette er vel normalt for en "trimmet" dieselbil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser du har tatt av boksen, min va likens når eg låg i 90, klarte liksom ikkje å holde 90 uten å korrigere me gassn heile tia...men min bei bra når eg tok bort boksen, å den ryk ikkje i de heile tatt...visst luftmengdemåler e gått ska bilen gå MERKBART mykkje dårligere...tru meg, MERKBART! Vil anbefale deg å få en diagnose test, kosta meg 270 kr hos min VW-Audi forhandler.

 

Kan nestn virke som den får for mye diesel i forhold til luft. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min også soter noe helt ekstremt ved pådrag. Kan jo selvfølgelig ikke garantere deg med 100% sikkerhet at det ikke er noe galt med bilen din, men jeg vet hvertfall at min er i tipp-topp stand!

Det er hvertfall helt normalt at chippede dieselbiler soter mye. Det er sannsynligvis verre med en billig "tuningboks" enn med en nøye utarbeidet chip; vil tro at disse boksene ikke er like fintunet med hensyn til drivstoffmengde.

Du kan jo få noen i lokallaget ditt til å ta en diagnosetest (aka Output-test) på bilen din med VAG-COM, for å sjekke om det mot all formodning skulle være noe feil. Hvis timingen på pumpa er ok, innsprøytningsmengde og luftmengde ok, så er nok alt vel :) Du burde allikevel få deaktivert EGR-ventilen din for å hindre innsuget i å sote igjen, og husk å gi litt gass innimellom så du får blåst ut litt ;)

 

O/T: Som et bilde på sotmengde, kan det no nevnes at Møller nekter å kjøre avgassmåling på bilen min. Soter jo ned måleutstyret fullstendig :P Blir jo uansett ikke godkjent... Sist slapp jeg unna med å love å gi mer gass : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være at dieselpumpa skulle vært stilt inn på nytt, enten fordi registerreima har strukket sseg litt over tid eller at pumpa er løs slik at den vrir seg. Dette tilsvarer det samme som å justere tenninga ( vri fordeleren ) på en bensinmotor. På dieselmotoren er det innsprøytningstidspunktet man justerer.

 

Kan også være at du har en sprekk i en trykkslange mellom turbo og innsug. Da vil den blåse lufta ut i motorrommet, mens dieselen havner inn i motoren= fet blanding og svart røyk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange svar, men bilen ryker for mye! dro hjem campingvogn i dag, å jeg så knapt vognen for røyk!

Får ta en diagnose på bilen, så finner dem vel ut noe lurt! vinduene of sentrallåsen har også slått seg vrang, og lever sin egen verden!

Alt skal jo skje på en gang!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg feilen er funnet! sprekk i en slange fra turbo til intercooler!

ny er underveis!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta å blokker EGR ventilen så tror jeg att bilen er iorden:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egr vent? å hva skjer da?

Når jeg får ny slange, regner jeg med at den blir bra av d?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egr ventilen er en ventil som lar noe av avgassen ( eksosen ) fra motoren tilbakeføres til iinsugsmanifolden, blandes med ny innsugsluft og så suges inn i motoren og forbrennes på nytt. Dette for å få lavere sotverdier/renere eksos og dermed være mer miljøvennlig.

 

Er det hull i en turbotrykksslange er det GARANERT det som gjør at bilen ryker mye. Da blir det altfor mye diesel i forhold til luft inn i motoren. Mye drivstoff som ikke forbrennes gir svart røyk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, men ser ikke noe vits i å kutte ut denne hvis alt fungerer som d skal?

bilen er någenlunde bra nå. har tapet slangen som en midlertidig løsning!

Får ny slange på fredag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville IKKE "reparert" på noe som er i stand selv iallefall. Kan ende opp med at du får ei motorelektronikklampe som lyser i instrumentet isteden da.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.