UrS4 med registerreimsbrudd, hva slags verktøy trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Som topic sier så er registerreima røket på S4'n. Det første jeg bør gjøre er vel å ta en kompresjonstest eller sylinder-lekkasjetest?

 

Jeg ser at de har kompresjonstester på Biltema for under 200 kr, men disse kan vel kun brukes for kompresjonstesting og ikke til lekkasjetesting?

 

Kompresjonstest bør vel være nok for å finne ut om jeg må av med topplokket? regner med at jeg må av med topplokket, men jeg vil jo helst være sikker først.

 

Ser de har kompresjonstester til ca kr 1400,- , og sylinderlekkasjetester til ca kr 1900,- hos Luna. Disse er av type Teng-Tools. Har også sjekket hos Wurth, men der finner jeg faktisk ikke.

Noen som vet om andre alternativer? gjerne billigere..

Finnes det eventuelt kombinert kompresjons- og lekkasjetester?

 

 

Hva slags annet spesialverktøy trenger jeg når jeg skal av med topplokk og skifte ventiler etc?

Hvis noen som har gjort dette før vil sette opp en liten oversikt over hva jeg trenger av verktøy/utstyr og nye deler, så er jeg svært takknemlig :)

 

mvh

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å måle kompresjon er du avhengig av at motoren går rundt på vanlig måte, dette måles ved å ta ut alle tennpluggene, kjøre på starteren og måle, dette antar jeg at du ikke kan gjøre fordi du har røket registerreima.

 

Sylinderlekkasjetest fungerer ved at man turner motoren til alle ventilene er lukket, så kjøre trykkluft igjennom og se på testeren hvor mange prosent som forsvinner.

 

Det første du kan gjøre er å montere ny registerreim, turne veivakselen rundt for hånd og se om motoren går rundt som normalt, du kan ha vært heldig, men hvis du kjørte til det stoppa er dette lite sannsynlig (type Viking lotto)

 

Du må nok av med toppen og se ja..

 

Slik så min ut da ting røk.

 

PICT0004.jpg

PICT0003.jpg

 

Lykke Til !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bildet der likte jeg ikke....

håper for all del jeg slipper unna med noen defekte ventiler.

 

Begynte å kikke litt på motoren i sta, men finner ikke helt ut av hvordan jeg er sikker på at registerreima er montert riktig. Skal jo være noen merker både på kamdrevet og veivakslingen vel? ingen som har en god forklaring eller bilde som viser hvor disse merkene er?

 

Jeg fant også ut hvor tennpluggene sitter.. hehe på toppen under dekselet, men så var det dette med å få demontert pluggene. har de riktig verktøy for dette på biltema, eller må jeg ha noe spesialverktøy? ser jo svært så trangt ut nedi der, og det verktøyet jeg har passet overhode ikke.

 

En annen ting jeg lurer på er om kompresjonsmåleren de har hos Biltema er mulig å bruke på AAN-motoren, eller om jeg trenger noe bedre med forlenger for å komme til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pluggnøkkel har de værtfall på bilextra. Koster 29kr eller noe sånt. regner nesten med det er 16mm, er værtfall det på 16v golfen. Hadde du mye turtall når den røyk? hvis ikke kan du jo ha vært heldig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.