#1 Skrevet Juli 15, 2006 Har et problem med en a4 b5 quattro. når jeg kjører så rister det i bilen. noen ganger trenger det ikke være der.... Det kjennes ut som det er høydekast i et dekk eller noe slikt men det er det ikke. Har en jeg kjenner også som har akurat samme problemet... dette er en a4 b5 fwd noen som har noen tips til hva som kan gjøre dette? blir snart gal av dette.... som sagt det er periodisk og IKKE der hele tiden.... mvh Jan G. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 15, 2006 fartsdumper? EDIT: eller telehiv kanskje? du glemte å nevne om det var asfalt eller grusvei du kjørte på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 15, 2006 Har et problem med en a4 b5 quattro. når jeg kjører så rister det i bilen. noen ganger trenger det ikke være der.... Det kjennes ut som det er høydekast i et dekk eller noe slikt men det er det ikke. Har en jeg kjenner også som har akurat samme problemet... dette er en a4 b5 fwd noen som har noen tips til hva som kan gjøre dette? blir snart gal av dette.... som sagt det er periodisk og IKKE der hele tiden.... mvh Jan G. på en quattro kan det jo være foringene i mellomakslingen som lager slike vibrasjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 15, 2006 Kan være kongler i veibanen, jeg har selv vært plaget av risting i rattet når det er mye kongler i veibanen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 15, 2006 Masse seriøse innlegg her? Jeg hadde samme problemet med min A4, skiftet foringene på fordelingskassen. Da gikk vibrasjonene bort. Mellomaksel er og et godt tips. Noe å begynne med iallefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 16, 2006 Masse seriøse innlegg her?Jeg hadde samme problemet med min A4, skiftet foringene på fordelingskassen. Da gikk vibrasjonene bort. Mellomaksel er og et godt tips. Noe å begynne med iallefall. godt det er noen som er seriøse ... dette er ved kjøring på asfalt, nylagt også er det risting... iriterende: bh : kan prøve og sjekke opp dette med foringene.. rolf: sjelden det rister av fartsdumper da..... da beggynner dem å ligge tett ja.. så tett er dem ikke her oppe... vet ikke hva dere er vant med sørafor: haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 16, 2006 Sliter med det samme på Toyotaen faktisk.. Begge fremhjula er nettopp avbalansert, men rister akkurat like mye i rattet når man passerer 70.. Føles akkurat ut som det gjør når det er ubalanse i hjula 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 16, 2006 kast i bremseskiver eller drivaksel,gåene foringer,demper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 16, 2006 Feil/manglende sentrering på felgene eller ødelagt stamme i dekket vil også gi slike symptomer. Det sistnevnte er ikke alltid lett å se med det blotte øyet heller, men jeg opplevde det med et Nokian Hakka på min mors Vento, og det virket som hele forstillingen var ødelagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 16, 2006 Sliter med det samme på Toyotaen faktisk.. Begge fremhjula er nettopp avbalansert, men rister akkurat like mye i rattet når man passerer 70.. Føles akkurat ut som det gjør når det er ubalanse i hjula Ikke noe risting i rattet hos meg. bare "hele" bilen som rister.... ja akurat som når det er et bakdekk som er i ubalanse.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 16, 2006 Feil/manglende sentrering på felgene eller ødelagt stamme i dekket vil også gi slike symptomer. Det sistnevnte er ikke alltid lett å se med det blotte øyet heller, men jeg opplevde det med et Nokian Hakka på min mors Vento, og det virket som hele forstillingen var ødelagt. Helt nye felger påsatt i vår med helt nye dekk... Nokian dekk. det som er det rareste er at dette ikke er hele tiden.. men alt for ofte bare.. Har en dårlig foring i øvre bærearm bak som jeg vet om. den innerste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 16, 2006 (...)helt nye(...)Nokian dekk(...) Der sa du det... Jeg oppelvde det samme. Kjøpte nye felger og nokiandekk til S6'n jeg hadde. Fikk samme opplevelse som deg, det ristet litt innimellom. Ikke hele tida, men nok til at det var uholdbart. Dro tilbake til dekksjappa og klagde. Avballanserte på nytt uten at det hjalp. Så ble en fyr fra dekksjappa med for å kjenne hvordan det var. Han skjønte ikke noe. Så prøvde de hjulene på en kunstig landevei, dvs. de hadde en valse som målte marktrykk når de hadde dekket i avbal. maskina. Da så de at det var store forskjeller i styrken på dekksidene. Selv om hjulene var helt runde og helt i ballanse så gav dette periodisk risting. Jeg fikk nye dekk, og alt ble helt ok. Det skal nevnes at dette skjedde hos Interdekk på Lillehammer og at de ytet en førsteklasses service hele veien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 16, 2006 hadde dette symptomet på min audi. da viste det seg at det var cordbrist inni ene dekket forran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 9, 2006 da var noe av feilen med ristingen funnet... var ene framdekket som det var blitt høydekast i: dum : var ca 1 cm høydekast over hele dekkflaten ikke bare innersiden eller yttersiden.... ble litt bedre å kjøre nå ja:) men har defekt hjullager også noen som har kjørt et helt år med en audi uten å må reparere noe????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 9, 2006 da var noe av feilen med ristingen funnet... var ene framdekket som det var blitt høydekast i: dum : var ca 1 cm høydekast over hele dekkflaten ikke bare innersiden eller yttersiden.... ble litt bedre å kjøre nå ja:) men har defekt hjullager også noen som har kjørt et helt år med en audi uten å må reparere noe????? noen som har kjørt et helt år med noen som helst bil uten å måtte reparere noe? (ikke ny) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 9, 2006 da var noe av feilen med ristingen funnet... var ene framdekket som det var blitt høydekast i: dum : var ca 1 cm høydekast over hele dekkflaten ikke bare innersiden eller yttersiden.... Var vel stort sett det jeg nevnte, at stammen i dekket har blitt ødelagt. noen som har kjørt et helt år med en audi uten å må reparere noe????? Jada, har gjort det jeg. Har bare gjort vedlikehold som olje/filter og bremseklosser det siste året. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 10, 2006 Var vel stort sett det jeg nevnte, at stammen i dekket har blitt ødelagt. Jada, har gjort det jeg. Har bare gjort vedlikehold som olje/filter og bremseklosser det siste året. med så mange innlegg som du har så må jo noe være rett: haha : (spøk) men du hadde rett ja. men var et h*** å oppdage.. var av med det dekket for en liten mnd siden å da var det helt rundt.. men er normal levetid på et hjullager egentlig? (ikke banekjøring) normal kjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 10, 2006 Har et problem med en a4 b5 quattro. når jeg kjører så rister det i bilen. noen ganger trenger det ikke være der.... Det kjennes ut som det er høydekast i et dekk eller noe slikt men det er det ikke. Har en jeg kjenner også som har akurat samme problemet... dette er en a4 b5 fwd noen som har noen tips til hva som kan gjøre dette? blir snart gal av dette.... som sagt det er periodisk og IKKE der hele tiden.... mvh Jan G. Husk at ubalanse i hjulene også kan merkes i lave hastigheter, f.eks kun mellom 40 og 50 km/t, for så å forsvinne i større fart.. Man tror gjerne at det kun er høyde/sidekast som skaper dette, men det er feil.. Har du påmonterte spacere forresten.??? Få dem av i så fall.!!! Dette har jeg vært ute for på min forrige Passat.. Du sier ingenting om f.eks på hvilket turtall/fart dette oppstår, men jeg var nettopp ute for samme problem på min Audi S6 2,2 TQ.. Det viste seg at det var en sporadisk kortslutning i ei dyse som gjorde dette, dvs at motoren kun øyeblikksvis gikk på fire sylindre.. Jeg merket ristingen særlig godt under skifting til høyere gir (Har automatkasse) Kortslutningen gikk imidlertid fort over til å bli permanent, og ny dyse kommer i ettermiddag... Mvh Bengt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 26, 2007 da var noe av feilen med ristingen funnet... var ene framdekket som det var blitt høydekast i: dum : var ca 1 cm høydekast over hele dekkflaten ikke bare innersiden eller yttersiden.... ble litt bedre å kjøre nå ja:) men har defekt hjullager også noen som har kjørt et helt år med en audi uten å må reparere noe????? Et helt år?? Klarer du en uke skal du vel være passe fornøyd: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 26, 2007 Jeg har gitt opp å komme rundt, mye feil på eldre biler ja.. Det blir skippertak av og til, nå når jeg har flytta til ålesund forsvant garasjen min, så da blir det skruing i helger og ferieuker.. Men har ikke noe stort problem med det egentlig, det er sånt man må regne med.. Kjørte 2'er golfen jeg hadde i et år uten å gjøre annet enn olje og hjul lager bak. Flott at du fant noe av årsaken. Men dersom det var 1 cm høydekast i dekket så burde jo interdekk absolutt ha sett dette i balanseringsmaskina! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...