Oljetrykk og tikking (1,8T)

Anbefalte innlegg

Da har jeg lest endel her på forumet om den berømte tikkingen på 1,8T motorene. Problemet mitt er at hvis bilen min står på tomgang, så begynner den å tikke noe helt sykt etter en liten stund. Den hørres nesten ut som 88mod fiestaen som en kompis av meg hadde. Kjører jeg meg en tur så er den vekke når jeg stopper.

 

Hvis jeg har forstått dette riktig så er det oljetrykket på tomgang som kan være problemet.

 

Det jeg da lurer på er:

 

Hvor måler jeg oljetrykket på disse motorene? Kan jeg bare kjøpe meg en oljetrykksmåler og montere på? Må få sjekka om trykket er for lavt!

 

Har og hørt at man kan ta ned bunnpannen og rense en rist som ligger nedi der? Er dette masse arbeid? Trenger jeg noe spesialverktøy? Bilen har quattro...

 

Og til slutt, er det vanskelig og bytte oljepumpa? Hvis den faktisk gir dårlig trykk, og må byttes.

 

Vil og si at jeg har skrudd en del på biler, og har en viss peiling. Gidder ikke betale 3500 for å ta av bunnpanna hvis jeg kan gjøre det selv.

 

Skal og kjøre en motorflush på motoren da jeg skal skifte olje på den snart!

 

Takker for alle svar!:) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samme problemet med min bil, a41.8t, tikket på tomgang, oljetrykket var innenfor normen men ikke godt nok... byttet oljepumpen å den ble helt stille, hørt om flere med denne motoren som har måtte bytte oljepumpe.. er vel en svakhet som alt det andre rundt motoren: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tikker kun hvis den står en stund på tomgang. Sånn 5 min ca!

 

Er det stress å bytte pumpa? Hvor mye koster den?

 

Hadde foresten bilen på bukken nettopp. Ser ut som om jeg må demontere halve forstillingen for å få ned bunnpanna! Ser ikke ut som en kjekk jobb!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tikker kun hvis den står en stund på tomgang. Sånn 5 min ca!

 

Er det stress å bytte pumpa? Hvor mye koster den?

 

Hadde foresten bilen på bukken nettopp. Ser ut som om jeg må demontere halve forstillingen for å få ned bunnpanna! Ser ikke ut som en kjekk jobb!

 

 

trur pumpa koster ca 2-3000 kr... husker ikke helt hva det var:o

er en god del jobb å bytte den.. må vist plukke sunn en god del : dum :

 

er vel ikke helt godt å kjøre med men er vel ikke så mye som tar skade av det. (minimumstrykket var jo der hos meg ihvertfall) kjørte i 2 år jeg før dem fant ut hva som var galt: bh : : bråk : begynnte med å tikke slik du beskriver det men på slutten tikket det med en gang den gikk på tomgang og det var LITT for lite olje... (begynnte å tikke litt senere enn hvis det var litt mindre enn maxmerket.)

 

har bilen gått langt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele forstillinga må senkes ned for å få ut bunnpanna.

 

Selve oljepumpa er enkel å skifte når du har fått av bunnpanna. Bare å løsne de tre boltene, avlaste kjedestrammeren med et skrujern og lirke ut pumpa..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal jeg få målt trykket på den da? Hvor er det jeg kobler til måleren. Leste en plass at jeg måtte måle på toppen? Hvor gjør jeg dette i så fall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er for øvrig gått 165.000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mere tru på oljepumpen jeg... er jo ikke slik tikking fra ventillen. og en hører jo om hvor tikkeingen kommer fra ogs¨å. om den er fra motoren eller om den kommer fra bak luftfilteret..

 

oljepumpen min ble byttet på 130000... var vel gåen omkring 100000 km.... men ble ikke funnet ut før.

 

hadde også en lyd fra kjedet bak i motoren før jeg byttet. den ble også borte ved bytte av oljepumpe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er GARANTERT eksosdamp ventilen din eller hva den heter,sitter på luftfilterboksen.

 

Les her:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=57440

 

Jeg vet det er fra motoren fordi tikkingen øker i takt med turtallet. Den lille boksen du reffererer til tikker bra den også, men det er en helt annen tikking!

 

Tror jeg først og fremst prøver flush og 10w60 olja jeg...

 

Men sånn ellers, hvor monterer jeg en oljetryksmåler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en liten tikkelyd fra min 1.8 T av og til.kan dette vær kjedestrammern?? bør kjede byttes samtidig. Er forrige eier som mente det var denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en liten tikkelyd fra min 1.8 T av og til.kan dette vær kjedestrammern?? bør kjede byttes samtidig. Er forrige eier som mente det var denne.

 

Hadde selv problemer med kjedestrammerene, men det var mere klakke/klakkre lyd enn tikking, og fikk det i all hovedsak i det jeg startet motoren. Ruset jeg den litt så forsvant det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under ekspansjonstanken sitter oljefilterholderen og oljefilteret. Husker jeg ikke riv ruskende galt sitter det en oljetrykksføler/bryter montert på den. Denne skrur du ut og monterer adapteren til oljetrykksmåleren isteden. Så er det bare å måle i vei.

 

Ender du evt. opp med å skifte oljepumpe medfører det at du må løsne motorfestene og heise motoren så langt opp du bare får den, løsne traversen i fremkant pluss litt i bakkant og slippe denne så langt ned som mulig. Enda er det TRANGT........ Er en ordentlig klundrejobb det der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.