#1 Skrevet Juli 17, 2006 Hei alle. Jeg var på EU-kontroll med min Audi S6 Plus, og strøyk på høy CO-verdi.Jeg har lest på forumet her at flere har brukt Mergi og E85 for å passere gjennom.Mine verdier lå akkurat i overkant (0,6). Er det noen som har testet E85 på AHK (4,2) motoren, og evt. om det skulle være noen baktanker ved å gjøre dette.Jeg regner med at tenningen stiller seg automatisk (ikke at jeg vet dette) og at jeg ikke vil få tenningsbank? Mvh Lars 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 17, 2006 Først: Velkommet til forumet:) Håper dere koser dere med fysikken Utover den infoen jeg fant på http://www.etanol.nu , så kan det jo nevnes at E85 har mye høyere oktantall enn ren bensin (mener det er 104 de sier den holder). Høyere oktantall = høyere bankefasthet => Tillater mer fortenning enn originalt. Ergo vil du garantert ikke få tenningsbank med E85. Det folk derimot sier er at når du passerer 60% E85 på en motor som ikke er ombygget/chippet for dette, så vil den gå dårlig/fuske ved kraftig pådrag. Regner med at det er noen bensin-folk som kan supplere med litt mer info rundt E85.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 17, 2006 Du kunne jo eventuellt vurdert å finne årsaken til den høye Co-verdien og rette på det problemet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 17, 2006 Du kunne jo eventuellt vurdert å finne årsaken til den høye Co-verdien og rette på det problemet ? Synes det høres mere fornuftig ut ja, behandle problemet og ikke symptomene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 18, 2006 Det som vanligvis er problemet med VAG motorer når CO er for høy, er som som regel en sensor. Som oftest er det vanntemperatursensor eller lambdasonde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 18, 2006 Du kunne jo eventuellt vurdert å finne årsaken til den høye Co-verdien og rette på det problemet ? Du vet jo like godt som meg at "årsakene" mest sannsynlig henger under bilen og koster ca. 10 lapper pr. stk. Men det kan alltids være bare lambdasonden, hvis man har flaks... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 18, 2006 Samme problem som meg med min Audi 200 med 3b 2.2t 20v. Jeg hadde 0.6 i utslipp, og har lest at folk blander 40-50%E85 og 60-50%Blyfri95 og går da igjennom pga lavere utslipp. Selv vet jeg hvorfor jeg har "høyt" utslipp. Det henger under bilen, er 3" i diameter og har ingen katalysator. Nå vet jeg ikke om du kjører med blyfri98 eller 95, men hvis du kjører med 98 som jeg gjør, prøv med 95, også kjører du skikkelig hardt til der du skal teste det så er det mulig du kommer igjennom, du kan også prøve å bytte olje på bilen, og nye plugger, dette burde hjelpe i teorien bittelittegrann, kanskje 0.1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 18, 2006 På min tidligere G60R så ble det målt 0.68 og det ble en heftig krangel. Dro da til min lokale VAG forhandler og de ordnet opp med verkstedet og fortalte at dette var normalt på en slik bil. På 200'en min så ble det målt 0.36,uten kat og med mtm oppsett. Fylte med blanding av 95/98 etter oppfordring av S6 eier. Ville ha fikset problemet jeg også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 18, 2006 Har samme problem selv, CO-en enda på 0,55 på min... Men jeg har gåene pluggledninger og ledninger inn på coilene, så bilen fjusker på tomgang. Regner med at dette kan være et problem som øker utslippet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 13, 2006 Jeg fikk også for høyt utslipp på min tidligere Golf VR6 Sjekka på verksted, og dette var visst dyre ting. Som man bare måtte prøve seg fram og bytte enkelte deler og ta tester imellom! Så ga de en mulighet til å sjekke litt, uten at det ble for store kostnader. De begynte med en rensende væske, helte på tanken.. Tok en skikkelig runde.. Kom tilbake med ordentlig god og varm motor Svaret: Langt under kravet! Så NAF De hadde tatt testen på kald motor! Tok som regel ca 12-15 km før alle målinger, viste varm motor på VR6'n selv på sommeren. Så kanskje ikke rart litt høy avgass, når NAF ligger 3km nede i gata 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 13, 2006 ja det er jo en selvfølgelighet å måle co2 på varm motor da.... da min ikke gikk skikkelig hadde jeg 1,6. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 13, 2006 motoren må være bra varmkjørt når den skal måles CO på!..min 5E gikk igjennom som bare det!.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 14, 2006 ja det er jo en selvfølgelighet å måle co2 på varm motor da.... da min ikke gikk skikkelig hadde jeg 1,6. Ja, klart det sier seg selv. Men når det ikke bestandig blir gjort, så er det jo ikke lett da! F.eks som mitt tilfellet, jeg visste jo ikke om de testet den kald eller ikke.. Men verksted nr 2, prøvde og fant det ut.. Det er jo bare en stor tabbe av NAF Men som privatperson, får man bare beskjed om hva som må utbedres, no som i dette tilfellet er kostbart. Hvis co er for høy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 7, 2007 Tar opp igjen litt her. Har fått problemer med avgass på min golf Rallye. Denne er ombygget med 16v turbo,og fikk 0,5 i avgass denne skal ligge på 0,3. Har ikke katalysator på bilen? Hvor mye vill dette eventuelt hjelpe, og om det hjelper på co i det hele tatt. Skal prøve å skifte lambda. Bilen er litt boblete når en holder den på turtallet. Ikke mye,men litt brumling. A/F måleren viser Rich hele tiden. Noen som har noen ideer? verkstedet mente den måtte mappes på nytt,men jeg har mine tvil? Akkurat nå vill jeg bare få bilen gjennom kontrollen, da jeg reiser mye og ikke har tid til å fikse så mye før fristen går ut. Ser at vanntemperaturen alltid ligger lavt, kan denne virke inn vist sensoren er gåen? Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 7, 2007 Fyr på MERGI! Så kan dere heller søke på mere holdbare løsninger når bilen er eu-ok! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 7, 2007 Tar opp igjen litt her. Har fått problemer med avgass på min golf Rallye. Denne er ombygget med 16v turbo,og fikk 0,5 i avgass denne skal ligge på 0,3. Har ikke katalysator på bilen? Hvor mye vill dette eventuelt hjelpe, og om det hjelper på co i det hele tatt. Skal prøve å skifte lambda. Bilen er litt boblete når en holder den på turtallet. Ikke mye,men litt brumling. A/F måleren viser Rich hele tiden. Noen som har noen ideer? verkstedet mente den måtte mappes på nytt,men jeg har mine tvil? Akkurat nå vill jeg bare få bilen gjennom kontrollen, da jeg reiser mye og ikke har tid til å fikse så mye før fristen går ut. Ser at vanntemperaturen alltid ligger lavt, kan denne virke inn vist sensoren er gåen? Mvh Hvilket sprut er det du bruker? Digifant eller hiddensprut? Er det ikke 0,5 som er kravet da. Alle Rallye-Golf ble vel produsert i 89 og skal bruke krav fra '89, min G40 skal ha 0,5 og den er f.reg 90 Er vanntempsensor gåen vil den hele tiden få for mye bensin, samme om lambda ikke virker. Viser vanntemp feil er antagelig giveren til instrumentet ødelagt. På Digifant er det to følere, en for hjernen (blå) og en for instrument (svart) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 8, 2007 Fyr på MERGI! Så kan dere heller søke på mere holdbare løsninger når bilen er eu-ok! Hva er MERGI? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 8, 2007 Hvilket sprut er det du bruker? Digifant eller hiddensprut? Er det ikke 0,5 som er kravet da. Alle Rallye-Golf ble vel produsert i 89 og skal bruke krav fra '89, min G40 skal ha 0,5 og den er f.reg 90 Er vanntempsensor gåen vil den hele tiden få for mye bensin, samme om lambda ikke virker. Viser vanntemp feil er antagelig giveren til instrumentet ødelagt. På Digifant er det to følere, en for hjernen (blå) og en for instrument (svart) Har electromotve tec2 sprut på bilen. Når jeg ser etter på kontrollseddelen står det: CO> 0,5% på tomgang (0,3% for EU 3/4 i annen, fra og med første januar 2004) eller utenfor fabrikatens verdiooråde. Dette betyr vell egentlig at den ligger over 0,5,men står at verdien de leste av er 6,18. Det var jo helt på jordet:) Han mente den burde mappes på nytt,men den har jo blitt godkjent hos biltilsynet før med det mappet. Men den er litt varrerende når jeg starter den. Noen ganger vill den gå lavt på tomgang,andre vil den gå normalt (rundt 1000omdr),og den er litt boblete når den blir dradd opp på feks 2000omdr og den holdes der. Og det sa han i verkstedet at da ble den helt tullerusk på målingene. Men når en drar bilen ut fungerer den utmerket. Og så er det noe med at ABS lyset kommer på av og til når den starter og så holder en gassen litt og da forsvinner det,men av og til blir det værende på. Mvh Audun 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 8, 2007 Har electromotve tec2 sprut på bilen. Han mente den burde mappes på nytt,men den har jo blitt godkjent hos biltilsynet før med det mappet. Men den er litt varrerende når jeg starter den. Noen ganger vill den gå lavt på tomgang,andre vil den gå normalt (rundt 1000omdr),og den er litt boblete når den blir dradd opp på feks 2000omdr og den holdes der. Og det sa han i verkstedet at da ble den helt tullerusk på målingene. Men når en drar bilen ut fungerer den utmerket. Og så er det noe med at ABS lyset kommer på av og til når den starter og så holder en gassen litt og da forsvinner det,men av og til blir det værende på. Mvh Audun Har du ikke kablen som kobler laptoppen til sprutet da? Er jo liten vits å ha hiddensprut om du ikke har dette. Høres jo ut som den får altfor mye bensin på tomgang Var bilen skikkelig varm når den ble testet da? Kan være at kaldstart korreksjonen ikke er helt som den skal 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 8, 2007 Har du ikke kablen som kobler laptoppen til sprutet da? Er jo liten vits å ha hiddensprut om du ikke har dette. Høres jo ut som den får altfor mye bensin på tomgang Var bilen skikkelig varm når den ble testet da? Kan være at kaldstart korreksjonen ikke er helt som den skal Jeg har kabelen å program til sprutet ja,men har absolutt ingen annelse om bruken og programmering av sprutet. Bilen var kjørt skikkelig varm ved kontrollen ja. Så det er jo noe som ikke er helt som det skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 8, 2007 Hva er MERGI? MERGI bensintilsetning. Gjør underverker for avgassen. Første kontrollen jeg hadde Audien på, så gikk den med nød og neppe igjennom på avgass. (Ba på mine knær, også var det fredag, også gliste kontrolløren litt, også var vi enige) Andre kontrollen, fortsatt uten å ha byttet katalysator, men med MERGI på tanken, så gikk den gjennom uten å bli kommentert en gang. Kamerat av meg fikk også godkjent 20V'en sin uten katalysator, kun ved å bruke MERGI. http://www.bilutstyr-drammen.no/mergi1.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 8, 2007 MEn lurer også på en ting angående lambda sonden? En kamerat av meg har en liggende,men denne har tre ledninger og den som står på min bil har 4 ledninger. Må det være samme antallet ledninger på den som jeg sitter inn igjenører noe om at den ene bare er til jord. Kan jeg bare koble på de tre som er like da og ikke tenke på den siste? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 8, 2007 MEn lurer også på en ting angående lambda sonden? En kamerat av meg har en liggende,men denne har tre ledninger og den som står på min bil har 4 ledninger. Må det være samme antallet ledninger på den som jeg sitter inn igjenører noe om at den ene bare er til jord. Kan jeg bare koble på de tre som er like da og ikke tenke på den siste? Kjøp en ny på biltema så er du sikker på at den virker! Koster ikke mange kronene og er god som gull (søk litt på forumet så ser du) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 20, 2007 Jeg skal inn å måle co verdi på bilen snart, er det noe jeg kan/bør gjøre for å redusere utslippet? Jeg kjører på 98, S2 med chip, så litt tidligere i tråden at noen hadde hørt at man kunne blande 60 - 40 98 og 95? Noen som har noen forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 20, 2007 Jeg skal inn å måle co verdi på bilen snart, er det noe jeg kan/bør gjøre for å redusere utslippet? Jeg kjører på 98, S2 med chip, så litt tidligere i tråden at noen hadde hørt at man kunne blande 60 - 40 98 og 95? Noen som har noen forslag? Kjørte med 50/50 95 og 98 med mtm steg.2 på min. Funka bra det. Dog i tillegg uten kat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...