Anbefalte innlegg

har byttet topp pakning på maskinen min og har nå dratt til de nye strekkboltene med 40Nm 60Nm og 90 grader merket at noen av boltene "bråkte" ganske mye når jeg dro den første 90 gradene de poppa og sprakte ganske mye...... har ikke dratt til de siste 90 gradene enda av frykt for at jeg skal knekke en av boltene i blokka, er det normalt at noen av boltene er lettere og dra til og noen lager disse lydene og er generelt tyngre og dra til, regner jo med at boltene skal tåle de belastningene som sto i bruksanvisningen har bare ikke lyst til og bytte blokk skulle jeg knekke en bolt

 

(og ja jeg har søkt litt men fant ikke no svar på det jeg lurer på: rolleyes )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det nye bolter du bruker?

 

Sist gang jeg jobbet med strekkbolter, så lagde det ikke mye lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det nye bolter du bruker?

 

Sist gang jeg jobbet med strekkbolter, så lagde det ikke mye lyd.

 

ja helt nye ... kommer en slags klikke lyd slik som det ofte kommer fra hjulboltene når de draes til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle bolter og glideflater skal oljes/grises grundig, før tiltrekking. Unntaket er de som skal ha Loctite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt sent nå, men kan være lurt å blåse ren hullene før montering. Aldri vært borti det selv, men det kan sprenge hvis det er noe nedi(vann,olje e.l.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VIKTIGE ting som er nevnt ovenfor her. Hvis du veit at alt dette er gjort skulle det ikke være noe problem å trekke til siste 90 grader. Knekkelyden kommer høyst sannsynlig av at det er tørre gjenger e.l på bolten. Har nemlig hørt denne lyden mange ganger, men da har jeg skrudd det fra hverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det samme på en bolt i toppen min også da jeg byttet toppakning, men det var helt i begynnelsen av 90 grader nr. 2, og bolten gikk jevnt etter 'spraket' var over. (Kjentes lik ut som de andre.) Jeg gikk nå i hvertfall ut fra at det var en liten dråpe vann/olje for mye nedi der, bilen går godt, så jeg gir nå beng.. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjenger og hode/skive dyppes i olje for montering. Nye bolter er satt inn med en olje som ikke er spesielt glatt, og som kleber skive til hode. Da er det lett at det ikke kommer nok olje mellom hode og skive - og da kommer lyder og rykking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for gode råd:) hullene ble seff blåst rene for olje og vann men hadde ikke olje på boltene... nå er uansett boltene trekt til og ingen av de knakk:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for gode råd:) hullene ble seff blåst rene for olje og vann men hadde ikke olje på boltene... nå er uansett boltene trekt til og ingen av de knakk:p

Uten skikkelig smøring - større friksjon, og boltene blir for lite trukket til. Større andel enn beregnet går med til friksjon fremfor strekk av boltene. Hvor mye dette egetnlig utgjør vet jeg ikke, så det er mulig at det kun er av akademisk interesse samt at det er svært ubehagelig å trekke til bolter som lugger og lager ulyder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På jobb driver vi med rehalibitering av vannturbiner og kuleventiler, og er borti en del varmebolter og strekkbolter, og tiltrekking med moment, og smøring er uhyre viktig for å få riktig moment.

Bruker mye Molycote Gn plus pasta og eventuelt Loctite der det trengs låsing i tillegg.

Nå er jo dette bolter med mye større moment da, bruker Hy-Torq trekker som drar opp til 36000 Nm tror jeg det var.: klø :

 

Er noe en burde tenke på dette som Steinar skriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.