Feilsøking 1.8t: Motor jager på tomgang

Anbefalte innlegg

(Min føste post) Har fått et litt små-rart problem med GTi'n nå de siste dagene. Motoren kan til tider jage når du frikobler motoren etter en kort kjøretur, men den jager maks 3 sek for så å stabilisere seg som normalt. Ved to tilfeller har jeg klart å "daue" motoren ved å svinge hardt og bremse når jeg har aircondition på(motoren er da frikoblet)

http://www.darkbulls.no/filmer/trobbel.mpg

På videoen har jeg nettopp tatt en usving og bremset. Den kan holde på litt lengere enn på filmen her...

Greit å vite om bilen:

98 mod Golf GTi 1.8t MTM chippet. gått 108k, alle servicer. Har hørt at slikt kan komme med svak spenning men den er på 12.9v over polene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Karl Richard Dybvik

(Min føste post) Har fått et litt små-rart problem med GTi'n nå de siste dagene. Motoren kan til tider jage når du frikobler motoren etter en kort kjøretur, men den jager maks 3 sek for så å stabilisere seg som normalt. Ved to tilfeller har jeg klart å "daue" motoren ved å svinge hardt og bremse når jeg har aircondition på(motoren er da frikoblet)

http://www.darkbulls.no/filmer/trobbel.mpg

På videoen har jeg nettopp tatt en usving og bremset. Den kan holde på litt lengere enn på filmen her...

Greit å vite om bilen:

98 mod Golf GTi 1.8t MTM chippet. gått 108k, alle servicer. Har hørt at slikt kan komme med svak spenning men den er på 12.9v over polene.

Høres kanskje ut som noe vakum-problem. Sjekk først om membranen på avlastningsventilen din er hel, deretter resten av vakumslangene. Kan også være mye annet rart, men det er i alle fall fort gjort å sjekke ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være gass spjellet som trenger en rens, evt dårlig batteri.

Hadde lignende problem på min.

Renset gass spjellet men hjalp ikke stort.

Tok også og grunninnstilte gasspjellet uten hell.

Blei bra etter jeg fikk nytt batteri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan batteriet mitt være dårlig hvis det har 12.9 over polene? Har også hørt om den med batteriet før. Er sikkert ikke umulig, for frontlysene "dimmer" i takt med rusinga. Skal ta å gå over litt av vakumslager idag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg målte strømmen over polene igårkveld var de 12.9 nå 10 timer senere er de 12.7. Er det et dårlig tegn eller stjeler alarm, klokke og annet utstyr så mye iløpet av ei natt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte et nytt batteri for en mnd siden som etter noen uker ikke ville gi nok strøm til at jeg fikk startet bilen. Når jeg målte spenningen på polene var den på over 12v, men.. batteriet leverte forts ikke strøm. Fikk da et nytt på garantien..

Stikk innom en bilrekvisita-butikk, de har apparat som de kan testet batteriet bedre med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet jeg hadde var at bilen startet som vanlig vær gang, merket ikke stort ved bruk. Men nesten daglig i spes. lyskryss merket jeg den begynte å jage litt før den blei bra.

så plutselig tok batteriet kvelden.

Byttet batteri og etterpå det har jeg ikke merket noe til det.

Har du mulighet til å låne et batteri ville jeg testet det først.

Men husk at du må grunninstille gass spjeld når batteri har vært frakoblet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det galt hvis jeg har koblet fra batteriet mitt før og ikke grunnstillt gass-spjelet? Hvordan grunnstiller jeg gass-spjelet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Karl Richard Dybvik

Blir det galt hvis jeg har koblet fra batteriet mitt før og ikke grunnstillt gass-spjelet? Hvordan grunnstiller jeg gass-spjelet?

Ikke noe problem og ta av batteri.

Du skal grunninnstille etter du har satt på strømmen igjen.

Skal normalt gjøres vis VAG-COM, men kan også gjøres manuelt

Gjør slik:

Ta av batteri polen.

Ha panser åpent.

Ha førerdøra åpen

sett på batteri polen

sett på tenningen og la den stå på i ca 3min.

slå av tenning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.