#1 Skrevet Juli 20, 2006 For en god stund siden begynte bilen å gi fra seg en lyd som minner mye om viftereimgniks, og derfor ble alle reimer samt reimhjul på dynamoen byttet. I tillegg har jeg strammet disse reimene om og om igjen. Og uansett, hylelyden forblir værende. I dag tenkte jeg å se litt mer på saken og pillet av alle reimene og så startet motoren. Og jessa, hylelyden er der fortsatt Fakta om lyden: -hylelyd ala viftereimsluring -temperaturavhengig, kommer etter noen minutters kjøring og vedvarer til jeg stopper motoren -turtallavhengig, kommer rundt 2000 rpm, og forsvinner etter noen sekunder på tomgang. Lyden øker også i intensitet med turtallet. -kommer fra bakkant av motoren, sannsynligvis fra området rundt clutchen. -lyden kommer uansett om bilen står i ro, clutchen er inn eller ut, om den står i gir eller i fri. Jeg har funnet ut følgende: -Det er ikke fordeleren. -Starteren henger ikke borti tannkransen på svinghjulet. -Det er ikke vannpumpa eller strammehjulet foran på motoren. Jeg tviler på at det er utløserlager, nålelager eller opplagring på girkassens inngående aksel siden lyden ikke avhenger av clutch, gir eller fart. Hvis noen har vettuge tips så mottar jeg de gjerne med takk, for nå er jeg skikkelig i villrede. Motoren er en 2.3E NF 136hk rekkefemmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 20, 2006 Om det hjelper jeg noe hører jeg også denne lyden avogtil. Høres ut som viftereima som du sier, men lyden forsvinner som oftest når jeg slipper ut clutchen og kommer skjelden tilbake på en stund. Mistenker at det er noe med clutchen jeg, den har begynt å knirke og knake litt også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 20, 2006 sjekk regreim/ strammehjul til regreim. har opplevd at det bare var trådene det hang igjen i en gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 20, 2006 sjekk regreim/ strammehjul til regreim. har opplevd at det bare var trådene det hang igjen i en gang I dag tenkte jeg å se litt mer på saken og pillet av alle reimene og så startet motoren. Og jessa, hylelyden er der fortsatt Jeg har funnet ut følgende: -Det er ikke vannpumpa eller strammehjulet foran på motoren Spørs om det hjelper så mye da..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 20, 2006 Uten tannreim blir det nok vanskelig å få motoren til å gå, så det kan nok fortsatt hende det er noe der ja...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 21, 2006 Uten tannreim blir det nok vanskelig å få motoren til å gå, så det kan nok fortsatt hende det er noe der ja...... Takker for tipset, men det er bytta alt foran der i jakt på lyden. Så det er virkelig ikke der lyden kommer fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 21, 2006 Hei, dette må være noe i luften nå ass. Akkurat den samme lyden på bilen til dama, med samme oppførsel, en audi coupe quattro 2.3. Trodde det var vannpumpa eller noe jeg... Men tittet litt nærmere og lurte på om det kanskje var dekselet til kamremmen, (det helt nederste), og dermed bøyde jeg ut dette litt, (så ut som om det lå litt borti "veivhjulet" ), startet den opp og ingen lyd.. Men så om brått lyden tilbake, og da trodde jeg at det hadde bøyd seg inn igjen... Hmm, får ta en nærmere titt jeg da gitt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 15, 2007 Fant dere ut av dette? Sliter med samme problemet tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...