#1 Skrevet Juli 21, 2006 har tittet litt på nettet og lurer på en ting... jeg har en resik. aludump på bilen min (s2), sånn den står montert nå så har jeg den "ptsssj" lyden, japselyd eller hva man skal kalle det: rolleyes , så leste jeg at man kan snu dumpen, bare bytte om inn og ut på den og da få den "kvittre" lyden, hvis dere skjønner.. er det skadelig på noen måte eller blir det det samme? og stemmer det at lyden blir annerledes? eller har jeg lest meg helt bort: haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 21, 2006 vi prøvde dette på kompissen min sin a3 1.8t, den er helt org. kun åpent luftfilter, da har den sånn "kvittre" lyd, dere vet sikker hva jeg mener(mange "pip" etter hverandre, sånn som rallybilene har og audi s1 osv), så tok vi bare dumpen hans og snudde den og da fikk han sånn "ptsssj" lyd. s2n min låter jo "ptssj" (låter som en vanlig åpen dump), kan ikke jeg da bare gjøre det motsatte og snu min andre vegen for å få den "kvittre" lyden, vil ikke ha japselyd:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 21, 2006 dette må prøves. Har et jævla bråk nå. kan komme med før og etter film 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 21, 2006 i utgangspunktet så skal dette ikke ha noe å si da det er et stempel som blir løftet opp av vakumet. lufta går samme vei uansett hvilken vei denne står.(ventilen) Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 21, 2006 den som hadde visst:) de som har a3.a4.a6 med 1.8t og åpent filter kan prøve, jeg vet det funker..men ikke hvordan: klø : tror kansje at når den står "feil" vei, så lager trykket når du slipper gassen "vobbel" på stempelet inne i dumpen så derfor får du den "kvittringen" pga at den slipper litt og litt? kansje? ikke vet jeg: rolleyes men jeg vil egentlig bare vite om noen av delene er skadelig: klø : kan vel ikke være det, lufta kommer jo ut uannsett:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 21, 2006 snudde rundt på dumpen i sta. Nå hører det ut som det slaktes en gris hvær gang jeg girer. Et høyt skrik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 21, 2006 snudde min og.. forsatt den svette ptsj lyden jeg.. lader bare 0.5 jeg da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 21, 2006 Den kvittre lyden er akkurat grunnen til at vi har dumpventil. Det er lyden av lufta som slår tilbake på bladene i turboen og slakker ned farta på den...og det vil vi da ikke vil vi det da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 21, 2006 langt fra kvitter fra min. Langt og uavbrutt hyl. Snur den tilbake til våt-fis stilling igjen hvis det ikke er helt hundre for turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 22, 2006 Jeg har fårstådt det sånn t for å få den rulle/kvitre lyden så må man ha en ventil som ikje har den trakta. men en ventil som har ca 4 hull runt som lufta kommer ut. Er også blidt fortalt at en slik ventil hete reising klasse a ventil. Men skal ikje være for skrå sikker på det. Vet bare at en kompis av meg hadde en sånn ventil med 4 hull runt. å den lagde rullelyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 22, 2006 Bernt Kollevold hos Kollevold rallyimport fortalte meg en gang at selve ventilen alene ikke nødvendigvis lager sånn eller sånn lyd. Det avhenger av hva slags type innprøytningsanlegg bilen har, ventilens plassering, turbotrykk osv..... Altså kan visstnok en ventil låte ulikt avhengig av hva slags bil/motorkombinasjon den monteres i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 22, 2006 Cosworth'er har ofte denne lyden, å det er visst grunnet plasseringen av dumpen, som sitter like ved turboen, og derfor er trykket veldig pulserende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 22, 2006 FEIL. På Cosworth sitter dumpen på IC. Du har luft inn på IC og der luften går ut igjen av IC er det ett lite T stykke som dumpen sitter på. Hilsen en som har: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 22, 2006 snudde dumpen på s2n i stad og da låt det no rart: smil : lar den stå som den står jeg tenker jeg;) men rart den a3 1.8t til kompissen min får de to forskjellige ved å bare snu på dumpen, og den er jo orginal.. men da er vel konklusjon at det egentlig ikke skal bli forskjellig lyd uansett hvilken vei dumpen sitter: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 22, 2006 Stempelet i dump ventilen blir åpnet av vakum først og fremst.. Men i tilegg er jo også trykket den skal slippe ut med å skyver det opp.. ved full gass er det trykk på begge sider av membranen i den, og fjørpresset i den vil da være det som holder den stengt.. Om du snur dump ventilen, vil KUN vakumet være det som åpner den, og om du da har en hard fjør montert i den, vil den knapt åpne.. Da begynner disse "rally lydene" dere så fint beskriver her å dukke opp Sunt for turbo? neppe.. Kul lyd? jepp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 22, 2006 jeg har slik resik det strår ts racing på jeg da.. noen som har noen tips til noen andre som har litt lyd og ikke bare høres lei ut da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 22, 2006 Jeg har fårstådt det sånn t for å få den rulle/kvitre lyden så må man ha en ventil som ikje har den trakta. men en ventil som har ca 4 hull runt som lufta kommer ut.Er også blidt fortalt at en slik ventil hete reising klasse a ventil. Men skal ikje være for skrå sikker på det. Vet bare at en kompis av meg hadde en sånn ventil med 4 hull runt. å den lagde rullelyd. Jeg kjører også med en ventil med 4-5 hull/riller rundt (Turbosmart Veeport). Men det eneste den gjør er å, skyte høyere en RFL på riktig turtall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 22, 2006 Det slår meg til stadighet at en sånn ting som en avlastningsventil kan skape så mye rar diskusjon og beskrivelser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 22, 2006 tor nesten det er flest tråder her på forumet om dumpventil: haha : liten artig sak det der:) hadde vært enklere om det kun fantes en type;) ola hadde i allfall god forklaring på det jeg lurte på, takker:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 22, 2006 hadde vært enklere om det kun fantes en type;) Tenk da hvor mange tråder som da hadde vært om ymse måter å modde denne ene på for å forandre lyd, byttet fjærer, borret hull, lakket rosa, etc, hehe:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 22, 2006 fikk litt lyd alikevell men bare på noen turtall... men ikke sikkert bilen liker det helt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 23, 2006 ta bort resirk ventil, plug igjen hullene og vips så har man "rally" lyd : smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 23, 2006 fant ut at grunne til at je fikk litt "rally lyd" var at vacumen hadde hoppet av.. da purra den som en katt... sunt er det sikkert ikke så jeg snudde igjen og lever med den gamle suline ufffffffffff lyden låter det ivertfall ikke mere en det går 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 4, 2006 Monterte min Forge sak fra TS feil vei i går jeg.. Va IKKE med vilje Høres ut som om man dreper en gris ja Skal snu min i morgen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 12, 2007 Det trykket vi kjører på skader vel ikke akkurat turboen, da mener jeg litt mer enn orginalt med hk.. Men med litt mer trimma motorer så blir det vel værre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...