1.8T gir fra seg snodig lyd, og sperrer på turtall

Anbefalte innlegg

Ble en utrolig lang tittel men..

 

Ved akselerasjon så stopper bilen brått opp på ca 4000-4500rpm, mister alt draget, som å kjøre i en vegg nesten.. Hele bilen rister og gir fra seg ett 'nykk', også øker den kanskje 100rpm pr andre sekund..

 

Rett før dette skjer så hører jeg en slags 'plopp'-lyd i luftfilteret, også butter det i mot..

 

Likedan på 1, 2. og 3. gir i hvertfall..

 

Ploppen minner meg nesten om noe slanger som gir etter, og suger seg sammen på sugesida, men kan ikke forstå det heller.. Har en 90-graders silikonbøy som ligger litt ugunstig, men var nettopp ute og forsterka den uten at det hjalp i hele tatt..

 

Nødmodus skal vel ikke gjøre at den bråstopper så forferdelig?

 

Alle hjelp mottas med takk, dette skulle absolutt vært retta innen helga..

Og Egil på ES har jo fri til Mandag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om dette hjelper men jeg hadde samme symptomer når jeg fikk feil luftmengdemåler til min. En vag com test sier nok mye..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om dette hjelper men jeg hadde samme symptomer når jeg fikk feil luftmengdemåler til min. En vag com test sier nok mye..

Spørs om jeg skal svinge meg en tur både uten LMM og boostcontroller tilkoblet etterpå, bare for å prøve og se hva som skjer..

 

Må bare vente på at temperaturen nedi der skal synke litt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugga ut LMM: Intet resultat..

Plugga ut boostcontroller, sperrer på 5000 istedet.

 

I tillegg klarer den ikke å passere 4500 ~ 5000 når bilen står i ro, står og jager opp og ned mens klampen er i bånn.. Noe den klarer når både boostcontroller og LMM er kobla i..

 

Mulig at dette bare er en sideeffect ved å kjøre uten boostcontrollern da, som ikke er reelt i forhold til problemet mitt..

 

Så da er det iaffal hverken boostcontroller eller LMM som er problemet.. Nå er gode råd dyre folkens..

 

Luftfilteret og sånt er jo flytta og litt sånt, og har hørt at denne kan skape turbulens slik at LMM kødder hvis den ikke bilen blir mappe opp etterpå..

 

Men når jeg kjører uten LMM og problemet fremdeles er der, så skal det jo ikke hjelpe å flytte lutfilteret opp til orginalplasseringen igjen heller? : klø :

 

Sånn høres den forresten ut ved bånn gass, uten boostcontroller og LMM..

Når bilen står i ro vel og merke..

 

http://liaveien.bumblebeebay.no/tr0bbel.wav

 

Edit; Feil i URL

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er luftfilteret flytta tilbake til der det sto tidligere også, uten noe annet resultat..

 

Kan det tenkes at jeg har kobla noe feil ang boostcontrolleren/N75-ventilen?

 

Er nå rimelig sikker på at jeg ikke har gjort det i hvertfall, men ville det isåfall fremprovosert slike symptoner? Feks bytta om på den som kommer fra turbo, og den som skal inn på WG..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo ja

 

Jeg hadde sjekket om det er luftmengde måleren. For jeg haddde det på min, å når den fikk feil verdi, så fikk jeg samme symtomene som du har. Plugger, lenge siden du har byttet de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde liknenede problem på gamle A4n min, 1,8T med BSR chip.. Der var det 1 plugg som var gåen... Pluggene jeg hadde i motoren da var bosch super 4, de holdt hele 3000km før det var slutt. Byttet til Originale longlife plugger og kjørte 30000 helt problemfritt.

 

Motoren gikk helt fint til jeg begynte belaste den, da kuttet den plutselig og begynte hakke og jage

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo ja

 

Jeg hadde sjekket om det er luftmengde måleren. For jeg haddde det på min, å når den fikk feil verdi, så fikk jeg samme symtomene som du har. Plugger, lenge siden du har byttet de?

Som sagt så har jeg prøvd å plugga ut LMM, uten at det hjalp nevneverdig.. Bilen oppførte seg akkurat likedan, så da er vel selve LMM utelukka?

 

Pluggene er vel ikke bytta på år og dag, i tillegg til at den har gått litt fett i det siste..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang magnetventilen så skal den helt originalt monteres slik at den lange stussen skal på innsugslangen, den andre på siden skal til wastegaten og den som peker nedover skal til kaldsiden av turboen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang magnetventilen så skal den helt originalt monteres slik at den lange stussen skal på innsugslangen, den andre på siden skal til wastegaten og den som peker nedover skal til kaldsiden av turboen..

99,9% sikker på at den lange stussen står nedi den "belgen"..

 

Har blitt litt usikker på de to andre i etterkant, men i følge Hans på ES så var det hipp som happ hvordan de sto..

 

Plugger innkjøpt, men ikke bytta enda.. har mista litt motet :|

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

99,9% sikker på at den lange stussen står nedi den "belgen"..

 

Har blitt litt usikker på de to andre i etterkant, men i følge Hans på ES så var det hipp som happ hvordan de sto..

 

Plugger innkjøpt, men ikke bytta enda.. har mista litt motet :|

 

 

Skjønner godt at du mister motet.. Det har jeg oxo gjort nå med min.. Den fjusker som faen noen ganger og det skjer bestandig rundt samme turtalll og ladetrykk.. like greit å kljøpe seg en ordentlig amerikaner med v8-er og uten noen form for elektronikk ;)

 

Men lykke til videre med feilsøkingen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Sperrer på turtall", tja har innsett at det er en kraftig overdrivelse..

 

Legger ved en liten filmsnutt, er litt vanskelig å få noe utav den men..

http://www.ondsofa.org/MOV00001.3gp

 

Pga litt slarke i noe motor eller girkasse-fester, så nøkker det ganske bra i bilen.

Så den bremser en del, men sperrer er vel som sagt og ta ganske kraftig i..

Men ser jo at den tydelig mister akselerasjon rundt 4500..

 

Har nå prøvd bilen uten LMM og boostcontroller/N75, samt med annen tenningsmodul.. Uten resultat..

 

Blir vel så jeg må trille inn på ES i løpet av uka : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammelt bensin-filter?

 

OK bensin-pumpe?

 

Hvis filteret er gammelt, er det jo greit å bytte uansett......

 

Hadde lignende problem på en Senator jeg hadde, men der kom problemet etter hvert som jeg kjørte.... Jævlig nykking i bilen, mistet draget på høyere turtall (drog fint fra bunn), poppet i luft-filter bla blabla...... Da var pumpa skvær gåen. Ga masse bensing, men klarte ike å bygge trykk. Leverte ca 1 - 1,5 bar når jeg målte. Motoren skulle ha 3 bar, og da må jo pumpa gi en del mer enn det.

 

Bare noen tips..... Er vel derfor vi har forumet? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så har jeg prøvd å plugga ut LMM, uten at det hjalp nevneverdig.. Bilen oppførte seg akkurat likedan, så da er vel selve LMM utelukka?

Som sagt på IRC, denne kommentaren her får meg til å tro på defekt LMM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å skift bensin filter.. kan vær den ikke får nok på slutten.

 

Eller så har jeg vært borti en stk TETT katalysator.. da gikk bilen langt ifra maks og kjentes ut som noe holdt den igjen på topp.

 

Ellers så er det generelle - plugger,luft filter,bensin filter,lmm,magnetventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper på tett katalysator jeg.

Da vil den sperre slik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen blir levert på ES i kveld, så da blir det spennende å se..

Plugger vil bli bytta der samtidig forsåvidt.

 

Og tett katalysator er det nok liten sjanse for at det er.. :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må få sitte på en tur da rune når den blir i orden ;) Var liksom ikke helt i hundre forrige gang.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må få sitte på en tur da rune når den blir i orden ;) Var liksom ikke helt i hundre forrige gang.. :P

Fremdeles ikke i hundre akkurat.. Går ikke over 4300rpm, og ryker mere sort enn ei dieselvogn :D

 

Men har trua på Egil ;): rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har stor tro på at katalysatoren din er potte tett jeg.. akkurat samme som min. gikk langt ifra maks, holdt igjen masse å rauk svart. Hadde race cat som gjor motsat virkning : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror Rune prøvde å hinte om at kat var fraværende ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror Rune prøvde å hinte om at kat var fraværende ;)

 

Trur det må mere enn et hint til for noen skal skjønne det: dum :

 

skal bli spanande å høre hva dem finner ut om saken på ES..

 

håp det ikke blir for dyrt da: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift katalysator......... Og problemet er borte.

 

 

EDIT: Så det nå, tett eksosanlegg pga dårlige venner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift katalysator......... Og problemet er borte.

 

 

EDIT: Så det nå, tett eksosanlegg pga dårlige venner?

 

 

trur ikke det er kat som er problemet hos han da den ikke er i bilen men sikkert ligger et bedre sted: rolleyes

han har vel et rør trur jeg istedet for den..

 

tar jeg ikke helt feil er det vel også et litt grovere eksosanlegg bakover: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem på min 1.8t.. Har prøvd det aller meste nå; lmm, n75, plugger coiler, styringen til coilene, nytt filter, lambda etc.. ingen feil på VAG-COM, men bynner å lure på om det er den orginale resikrventilen spm lager krøll! Den dumper nemlig bare innimellom og alt fungerer perfekt helt til motoren bliir varm!? Enten det eller tett cat.. Til opplysning har 2 merkeverksteder prøvd seg, uten resultat :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.