Anbefalte innlegg

Driver å skal bytte regreima på s2'n min.

Så lurer jeg på 2 ting. Om man må bruke et spesialverktøy for å holde fasta kamma eller om det bare er å bruke de merkene på reimhjula og på toppen for å få det riktig??

Og om man må skru ut den bolten til det store reimhjulet på veiva i tilleg til de 4 små, for å komme til regreim hjulet?

 

Takker på forhånd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dette til deg. Kan skaffe mer info om du vil.

demontering.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et bilde til....

demonteringbilde.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser på fig 10 at det vries på reg reima..

 

Hva er regelen som skal følges her? Skal en kunne vri 90 grader uten å bruke noe særlig kraft?

 

Min 3b motor støyer fra reg reima når den er kald, så jeg regna med den var litt for stram.. Prøvde å slakke den litt, men lyden er fortsatt der.. Litt hvine lyd som følger turtallet.. Forsvinner når den blir lunken/varm..

 

Lurer bare på HVOR stram den skal være.. Slakker jeg mye mere, så klarer jeg jo å rikke på reima (inn/ut) oppå kamdrevet kjente jeg, men det skal kanskje gå ann det å for alt jeg vet.

 

Klarer fint å vri 90 grad på den nå også, men littegranne må jeg jo "ta i".. Vanskelig å forklare..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser på fig 10 at det vries på reg reima..

 

Hva er regelen som skal følges her? Skal en kunne vri 90 grader uten å bruke noe særlig kraft?

 

Min 3b motor støyer fra reg reima når den er kald, så jeg regna med den var litt for stram.. Prøvde å slakke den litt, men lyden er fortsatt der.. Litt hvine lyd som følger turtallet.. Forsvinner når den blir lunken/varm..

 

Lurer bare på HVOR stram den skal være.. Slakker jeg mye mere, så klarer jeg jo å rikke på reima (inn/ut) oppå kamdrevet kjente jeg, men det skal kanskje gå ann det å for alt jeg vet.

 

Klarer fint å vri 90 grad på den nå også, men littegranne må jeg jo "ta i".. Vanskelig å forklare..

Jeg vet ikke så mye, men man skal kunne vri den 90 grader i hvert fall.

 

Også lurer jeg på en annen ting, er den bolten til reimhjulet på veiveakselen lings??

Og hvor er den figur 3 henn på motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også lurer jeg på en annen ting, er den bolten til reimhjulet på veiveakselen lings??

 

Skal ikke garantere noe, men ville sagt NEI, vanlige gjenger

 

Edit; Hvis det er den store bolten i senter på reimhjulet, ville jeg FØRST skrudd ut di små boltene å sett om reimhjulet løsnet da. Kan sitte litt......

 

 

Og hvor er den figur 3 henn på motoren?

 

Se punkt 4 på ene bildet. Ringer det en bjelle? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt på bærtur jeg nå, hehe:) ser ikke hvor/hva det er jeg: dum :

Har skrudd ut de 4 små, men ser ut som det sitter fast. ser ut som om jeg må fjærne den store bolten først??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, boltene er ikke links. Helt vanlige, men fingjenger på veivbolten, så den kan sitte bra godt.

 

Bilde tre er et vindu på gearkassa. Du har tenningsmerker på svinghjulet som synes der. Merkene på svinghjulet i dette vinduet og merkene fremme på reimhjulet skal normalt stemme overens.

Ved å løsne de fire skruene som holder reimhjulet sammen med tannreimshjulet kan det være mulig å vri litt på det ytterste reimhjulet slik at markeringene ikke stemmer 100% overens. Derfor er svinghjulsmerkene best som "fasit" på riktig posisjon.

Løsner du de 4 skruene på reimhjulet bør du sjekke at merkene stemmer overens ved montering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skrudd ut de 4 små, men ser ut som det sitter fast. ser ut som om jeg må fjærne den store bolten først??

 

Jeg plukket nettopp ned en PL (mk2 16v). Der skrudde jeg ut di 4 boltene. Hjulet satt bom fast, rikket seg ikke i det hele tatt. Gikk løs på den store bolten med RÅ makt. Etter en stund "ramlet" reimhjulet av. Før bolten løsnet. ;)

 

Men kan jo ikke si at det er likt på din motor da. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, boltene er ikke links. Helt vanlige, men fingjenger på veivbolten, så den kan sitte bra godt.

 

Bilde tre er et vindu på gearkassa. Du har tenningsmerker på svinghjulet som synes der. Merkene på svinghjulet i dette vinduet og merkene fremme på reimhjulet skal normalt stemme overens.

Ved å løsne de fire skruene som holder reimhjulet sammen med tannreimshjulet kan det være mulig å vri litt på det ytterste reimhjulet slik at markeringene ikke stemmer 100% overens. Derfor er svinghjulsmerkene best som "fasit" på riktig posisjon.

Løsner du de 4 skruene på reimhjulet bør du sjekke at merkene stemmer overens ved montering.

Okei, tror jeg skjønner, da er det bare å se til at svinghjulsmerket og kamdrev merket står i rett posisjon når man montere alt igjen da?? altså at hakket på kamdrevet står mot den pila på toppen og svingjulmerket syns i det "vinduet".

Hvor kommer jeg til så jeg for sett det vinduet på svinghjulet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg plukket nettopp ned en PL (mk2 16v). Der skrudde jeg ut di 4 boltene. Hjulet satt bom fast, rikket seg ikke i det hele tatt. Gikk løs på den store bolten med RÅ makt. Etter en stund "ramlet" reimhjulet av. Før bolten løsnet. ;)

 

Men kan jo ikke si at det er likt på din motor da. ;)

Okei. kan jeg bruke svinghjulsaavtager på det??: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinduet er på sjaførsida av gearkassa. Omtrent på klokka 10 om du tenker deg at du ser fra gearkassa og mot motoren.

 

Du må løsne veivakselbolten, så fram med det stooore verktøyet ;)

På min måtte jeg ha en meter rør og hjelpemann i bilen som holdt på bremsen mens bilen sto i gear, men dette varierer.

 

Tannreimshjulet sitter med kile på veiva, så ingen fare for at det havner feil, men reimhjulet (for servo, dynamo og AC) er skrudd fast i tannreimshulet med de fire boltene. Begge to holdes fast av senterbolten.

Du behøver ikke løsne de fire små, men det kan være like greit for oversikten sin del.

Når du monterer sammen igjen skal merkingen bak på svinghjulet stemme med merkene foran (naturlig nok, siden begge sitter på veiva), og merkene på kamhjulet skal stemme samtidig med disse om tannreima sitter riktig.

 

Du kan godt bruke avdrager på reimhjulet, men få ut senterbolten først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinduet er på sjaførsida av gearkassa. Omtrent på klokka 10 om du tenker deg at du ser fra gearkassa og mot motoren.

 

Du må løsne veivakselbolten, så fram med det stooore verktøyet ;)

På min måtte jeg ha en meter rør og hjelpemann i bilen som holdt på bremsen mens bilen sto i gear, men dette varierer.

 

Tannreimshjulet sitter med kile på veiva, så ingen fare for at det havner feil, men reimhjulet (for servo, dynamo og AC) er skrudd fast i tannreimshulet med de fire boltene. Begge to holdes fast av senterbolten.

Du behøver ikke løsne de fire små, men det kan være like greit for oversikten sin del.

Når du monterer sammen igjen skal merkingen bak på svinghjulet stemme med merkene foran (naturlig nok, siden begge sitter på veiva), og merkene på kamhjulet skal stemme samtidig med disse om tannreima sitter riktig.

 

Du kan godt bruke avdrager på reimhjulet, men få ut senterbolten først.

Takk for bra svar!

 

Tror jeg skrur på plass de fire små skruene igjen, enn så lenge.

Får fnne fram det store skrallesettet mitt og et hjernrør jeg og, husker fra

325'n min:P

Så det er avmerkinger på reimhjulet på veiva og altså, har jeg ikke sett enda, men finner vel ut av det: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, håper det var mer til hjelp enn forvirring. Trøtt nå.....

 

Vet ikke om alle har merker på reimhjulet foran, men tror da ABY har det iallefall. Det er bare en strek stemplet i kanten på reimhjulet og en liten utpressing ("dot") i nederste dekselet over tannreima.

 

Setter du kamreim merkene riktig før du begynner så skal jo de andre merkene stemme også, så da blir de lettere å finne før du demonterer iallefall.

(Kan jo være litt ute av fokus siden reima kan ha strekt seg litt, men neppe særlig langt unna ;) )

 

Reimhjulet sitter bare en drøy cm inn på veiva, så etter å ha fått løsnet senterbolten bør det gå greit å lirke det hele av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, håper det var mer til hjelp enn forvirring. Trøtt nå.....

 

Vet ikke om alle har merker på reimhjulet foran, men tror da ABY har det iallefall. Det er bare en strek stemplet i kanten på reimhjulet og en liten utpressing ("dot") i nederste dekselet over tannreima.

 

Setter du kamreim merkene riktig før du begynner så skal jo de andre merkene stemme også, så da blir de lettere å finne før du demonterer iallefall.

(Kan jo være litt ute av fokus siden reima kan ha strekt seg litt, men neppe særlig langt unna ;) )

 

Reimhjulet sitter bare en drøy cm inn på veiva, så etter å ha fått løsnet senterbolten bør det gå greit å lirke det hele av.

Okei. tror jeg skal ha det meste inne nå.

Takker for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del kunne fortsatt tenkt meg en forklaring på hvor stram reima skal være :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del kunne fortsatt tenkt meg en forklaring på hvor stram reima skal være :)

Den skal vel være slakkere på den siden der strammehjulet sitter enn ved vannpumpa.

Tror du skal kunne vri den 90grader mellom vannpumpa og kamhjulet???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal vel være slakkere på den siden der strammehjulet sitter enn ved vannpumpa.

Tror du skal kunne vri den 90grader mellom vannpumpa og kamhjulet???

 

Jeg tror du er på rett spor, men det er ikke "nok" info desverre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du er på rett spor, men det er ikke "nok" info desverre..

Sjekka på min i stad, den er ganske stramm ved strammehjulet også kan man vri den 90grader mellom vannpumpa og kamhjulet, må ta i sånn passe for å vri den 90grader... håper det hjelper deg litt?

 

Prøvde å få av den store bolten til reimhjulet i stad, uten å få det til, satte bilen i gir og fikk en til å bremse, men bilen begynte bare å trille til slutt: bråk :

Må vel få tak i et vag verktøy, var på møller og spurte åssen det der var, men de viste ikke helt siden det var snakk om en s2..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka på min i stad, den er ganske stramm ved strammehjulet også kan man vri den 90grader mellom vannpumpa og kamhjulet, må ta i sånn passe for å vri den 90grader... håper det hjelper deg litt?

 

Prøvde å få av den store bolten til reimhjulet i stad, uten å få det til, satte bilen i gir og fikk en til å bremse, men bilen begynte bare å trille til slutt: bråk :

Må vel få tak i et vag verktøy, var på møller og spurte åssen det der var, men de viste ikke helt siden det var snakk om en s2..

 

Høres likt ut med min reg reim.. Men min hviner fortsatt når den er kald, merkelig nok..

 

Bruk muttertrekker til å åpne den store bolten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres likt ut med min reg reim.. Men min hviner fortsatt når den er kald, merkelig nok..

 

Bruk muttertrekker til å åpne den store bolten :)

Okei, rart.

 

Ja tenkte på det: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet den nå, virket som det var ok. får ikke noen ulyder fra reima når den er kald. tror strammingen ble ganske nøyaktig og faktisk, men beskyttelsesdekselet syns jeg sitter litt løst, så det subber litt i servoreima innimellom..

 

Noen som vet hvor hardt skruene på stramminga til strammehjul skal sitte? hadde ikke noen momenthidden på de, så jeg skrudde de til sånn passe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet den nå, virket som det var ok. får ikke noen ulyder fra reima når den er kald. tror strammingen ble ganske nøyaktig og faktisk, men beskyttelsesdekselet syns jeg sitter litt løst, så det subber litt i servoreima innimellom..

 

Noen som vet hvor hardt skruene på stramminga til strammehjul skal sitte? hadde ikke noen momenthidden på de, så jeg skrudde de til sånn passe..

 

Skal sitte med 20 nm. Sikkert greit med locktite på også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sitte med 20 nm. Sikkert greit med locktite på også.

Okei. Da er det stramt nok i hvert fall.

Kan sikkert ta opp dekselet og etterstramme også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.