hva må til for å bytte clutsj på S6??? (gjøre det selv)

Anbefalte innlegg

hva trenger jeg for å bytte clutsjen på s6en??

 

og er det noen som har gjordt det før og kan forklare hvordan det gjøres??

 

alle tips mottas med stor takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke store jobben å bytte en clutch men hvis du ikke har gjort det før eller vet hvordan det skal gjøres er det IKKE å anbefale at du setter i gang utenfor garasjen din hjemme. Vet ikke hvordan det er på S'en din men jeg byttet clutch på gamle BMW'n min på 45 min. Men da viste jeg nøyaktig hva jeg gjorde og hva som måtte til. Du må jo splitte kassa fra motoren og komme til så anbefaler deg hvertfall å gjøre det ett sted som har bokk og ikke liggende på ryggen med bilen på en jekk. Kan være knotete.: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som er er at jeg har muligens tilgang til en bukk. så det er ikke det største problemet...

 

men det jeg luerer på er jo om jeg bare kan løsne selve kassa i seg selv og deretter ta den ned eller om jeg må flytte litt på motoren får å få¨den ned... hmm

 

jeg renger nok med at skal jeg gjøre det selv setter jeg av noen dager til det for å si det sånn.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har tilgang til løftebukk så kan du prise deg lykkelig:) hvis du ikke har så anbefaler jeg nesten at du tar ut motoren heller... da det nesten er lettere:) du må uansett løsne traversen for å komme til skruene som sitter inni/oppi girkassen (hvis jeg ikke husker helt feil)

 

Husk at den kassen din veier sånn ca mer enn du klarer å løfte: smil : (griiisetung) , kjekt å ha i bakhodet i det du løsner siste skruen:)

 

PS: Merk av på mellomakslingen hvor den stod på kassen... utrolig kjekt å få den i akkurat de samme skruehullene ved montering så du slipper vibrasjoner senere:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må uansett løsne traversen for å komme til skruene som sitter inni/oppi girkassen (hvis jeg ikke husker helt feil)

Dette skal du slippe.

Akkurat montert en motor og måtte ikke ha løs travers, men litt trangt er det.

 

Ellers er det grei skruing å bytte clutch på den.

Bare husk å ta ut slavesylinder og girstag før du slipper kassa helt ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.

 

Ellers er det grei skruing å bytte clutch på den.

Bare husk å ta ut slavesylinder og girstag før du slipper kassa helt ned.

 

 

Hehe, den er det "noen" som har glemt før:rolleye:

 

Det er ikke så mye stress å bytte denne, hvis du har litt mekansik innsikt, og godt mot fikser du dette fint selv ;)

 

Lykke til : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey, men da virker det som dette er grei skruing... hehe da må jeg bare handle clutsj.

 

er det noe vits i å kjøpe forsterket på disse bilene eller klarer den ca 280-290HK???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey, men da virker det som dette er grei skruing... hehe da må jeg bare handle clutsj.

 

er det noe vits i å kjøpe forsterket på disse bilene eller klarer den ca 280-290HK???

Mye vil ha mer er det noe som heter:)

Kjøp en som er sterkere så slipper du å tenke på det mer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye vil ha mer er det noe som heter:)

Kjøp en som er sterkere så slipper du å tenke på det mer:)

 

 

du snakker fra et hjerte som veit dette så det skal jeg gjøre... hehe ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan du bytter clutch da kan du ringe biffen på mobilen hehe.

 

vis du skal gjøre det selv kan jeg jo skrive her hvordan du gjør det.

 

1. få bilen opp i lufta.

2. skru av hjulene foran.

3. løsne drivakslingene foran begge sider, trenger ikke og ta dem ut bare løsne de fra kassa.

4. merk melomakslingen, noen har nevt det før her hvorfor.

5. skru av gir kasse fester så du får senker kassa litt i bakkant.

6. ta ut clutch pumpa sitter på v/s oppe på kassa. denne kan site fast. og ikke dra hardt vær snil moten så kommer den.

7. ta av stikkere på gir kassa sitter på v/s ved driakselen.

8. løsne giroverføringene. se hvor de sitter husk hvor de sitter.

9. da løsner du alle skruene på kassa kan hende du må ut med eksosen "husker ikke helt".

10. som sakt før "den er ikke tung" :P. jo det er den .

11. da skal kassa være ute.

12. skru ut trykkplata, ta ut lammelen. se på svinghjulet etter skalder spreker blå mærker++++++++. vis den er bra. ta smerkel papir og pus litt, det samme gjør du på den nye trykkplata.

13. du bytter utløser lageret også, det siter inne i kassa. du ser det vis du titter inni kassa.

14. da starter du på punkt nr 12. og lykke til Arve: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp nye girkassefester og husk også nye pakninger til der drivakslene møter 'utgangene' på kassa!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.