#1 Skrevet Juli 28, 2006 Titta under bilen i dag, men er jo umulig å få skrudd av mutterne på wirene under bilen. Må man virkelig ta ned mellomakslingen for å få skrudd av wirene på denne bilen? De nye wirene jeg har kjøpt hos mekonomen har ikke muttere, er det riktig da? Lars 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 28, 2006 Titta under bilen i dag, men er jo umulig å få skrudd av mutterne på wirene under bilen. Må man virkelig ta ned mellomakslingen for å få skrudd av wirene på denne bilen? De nye wirene jeg har kjøpt hos mekonomen har ikke muttere, er det riktig da? Lars er ingen muttrer på wiren?er bare hektet fast over mellomakslingen i en T og så er det ei låse skive som holder fast wireren i sporet bak T'en, kan ver litt vrien å få den utav den.. du begynner bak ved calipteren og løsner wiren der fyst då får du slakk til å hekte den av T'en...ganske lett når du først begynner... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 29, 2006 er ingen muttrer på wiren?er bare hektet fast over mellomakslingen i en T og så er det ei låse skive som holder fast wireren i sporet bak T'en, kan ver litt vrien å få den utav den..du begynner bak ved calipteren og løsner wiren der fyst då får du slakk til å hekte den av T'en...ganske lett når du først begynner... Takk for tipset, hadde egentlig gitt opp første gang jeg så under der - men nå er de nye wirene på plass. Men... det er siste gang jeg skifter håndbrekk wire på s4. Har vel drivi på i 4 timer for å få det til. Klipset gikk greit av og etter en del lirking fikk jeg av begge wirene. Men det jævligste var å hekte innpå den venstre wiren under bilen: bråk : Er også helt klart best å gjøre det på bukk, noe som jeg ikke gjorde. Men funker bra nå da:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 9, 2011 Enig med Lars Sveen her, venstre wiren var no FORBANNA DRIT! Der du hektern innpå er den over både mellomakslinga OG eksosanlegget.. Etter å ha bytta, gikk brekket riktig(dvs, trekker til og slipper), men jeg må trekke brekket helt opp(vil jeg tro, trekker iaff veldig høyt), og da sitter det fortsatt ikke skikkelig stramt. Er dette fordi det ikke fulgte med en "festeklips" til hver av wirene? Satt en slik U-forma klips like ved T'en der wiren først er festa i karrosseriet på de gamle wirene, men det var klin umulig å få dem av uten å ødelegge dem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 26, 2012 Gammel tråd, men fortsetter bare her.. Jeg har nettopp byttet wire på min s4 nå. Men wire'en på passasjerside er mye strammere enn den andre. Bilen henger også på bakbremsene nå. Er det forskjell på denne " T " som wire'ene er hekta fast i ? Eller er det samma hvilken side wirene står på? Må man ned med aksling og eksosanlegget for å slakke på mekanismen? Jeg fikk ikke innpå langpipe. Den var ikke lang nok og fastnøkkel gikk heller dårlig. hele mekanismen bevegte seg når jeg endelig fikk tak med fastnøkkel. Og det går ikke å holde igjen der heller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 26, 2012 du må ned med eksos, mellomaksling trenger du bare løsne på midten så kommer du til med litt banning det mange bommer litt på er at de "t" ene er klemt ut i endene sånn at wiren ikke skal kunne hoppe av, klem den litt sammen med en tant så skal wiren komme lettere av hvis du har huka av wirene ved caliper først så skal det ikke være nødvendig med noe slakking, måtte ikke jeg hvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 26, 2012 Er du klar over at det er 2 forskjellige lengder på disse? Mulig du har vekslet om på dem i og med at det var mye strammere på ene siden. Er henholdsvis 1686 mm og 1705 mm lang(Høyre/Venstre). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 26, 2012 Det målte jeg ikke. Jeg så over dem før jeg satte dem på, og det kunne se ut som dem bare passa en plass. Men jeg får ut å studere litt til før jeg evnetuel bytter rundt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 26, 2012 Tok en titt, og det ser ut som dem er på rett plass iforhold til de gamle. på førerside er det en gummiring tredd utenpå wire som skal plasseres ved diffen. Her ; Tok også bilde ved kalippere når håndbrekk er av. Passasjerside : Førerside : Ser at det er nesten 1cm igjen på den ene siden før den er " fri " Kanskje denne gummiringen er på feil wire og at det hjelper å bytte dem rundt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 26, 2012 Mulig du har flippet rundt den T-kroken da? Er forskjell på sidene der også: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 26, 2012 Der er nok feilen ja! Var det jeg spurte om lengre oppe, om det var forskjell på hvor wirene ble hektet fast. Da skal jeg hefte dem av imorgen, og snu rundt kroken. Takk for bilde! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 26, 2012 Må bare slenge meg på laste at det er j€&@&€ li trangt ja. Måtte stramme brekket sist eukontroll. Men fikk det til faktisk uten og ta ned eksos og løsne mellomakslingen. Så det er mulig men når jeg tenker meg om nå så hadde det sikkert vært kjappere og tatt ned de! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 27, 2012 ikke noe problem å få dette til med rette verktøyet... Liten vannpumpetang og skrallenøkkel 10mm typ kort så går dette lett. På calipperne bak er det bare å vippe av fjøra så er det lett å bevege armen som wiren sitter i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 27, 2012 Som du sier så skal det gå hvis man har riktig verktøy. Jeg må ganske langt inn før jeg får justert noe, typ 7-8cm ifra gjengestang til justeringsmutteren. Så lang 10mm pipe har jeg ikke, men jeg kunne jo ha forlenga fastnøkkelen så hadde det nok gått! Men jeg prøver først å snu T-kroken. Tror det skal fungere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 27, 2012 Prøvde også å bytte de der, endte opp med å bare ta av de gamle. uansett hva du skal gjøre med s4'n din så er det alt for trangt Hadde 3" eksos på min og det var skikkelig håpløst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 25, 2016 Hei! Har vært på EU-kontroll og fikk 2'er feil på håndbrekkwire høyre side. Tenkte å skifte denne selv men fikk litt kalde føtter etter å ha lest denne tråden Noen som har gjort dette i det siste og har noen gode råd å komme med. Bilen er en 93 S4 avant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 25, 2016 Jeg ville ha skrudd ned eksos og vippet av mellomaksel på diffen først som sist. Så får man litt plass å jobbe på. Ellers som nevnt ovenfor pass på så du ikke snur det t stykket inne ved stanga I fra brekket. Den har et stort og et lite øre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 26, 2016 Har byttet to ganger, første var med eksos og aksel på plass, den andre med begge løsnet. Vil vel si at mengden bannskap ble sterkt redusert siste gang.. Det er selvfølgelig enklest å bare bytte en, men tro meg, begge ryker nesten samtidig, så ta begge! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 27, 2016 Takk for svar folkens, vi for gi det ett forsøk! Har ikke vært under å kikket enda, men er det greit å få løsnet mellomakslingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 27, 2016 Er lett det hvis du har en muttertrekker så du slipper å holde igjen akslingen. Husk å rense umbracoen for oljeslagg slik at du får pipa helt i bunn. Fort gjort å dra i filler hodet hvis de ikke er løsnet på en stund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 28, 2016 Går igrunn greit uten å ta av mellomaksling, største problem er da det lille klipset som holder wiren i braketten. Kan være lurt å kjøpe etpar nye av de også, forresten.. Sett på wiren først under bilen og ut under diffen før du lurer den innpå brekket, (da kan du vri på 'kula' mens du sniker den på plass) og til slutt ut i caliperne. Ta en om gangen. Jeg har ikke behøvd å justere etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...