Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har sett flere annonser på trimmede biler hvor selgeren nevner "linjeborret veiv". Noen som veit hva dette dreier seg om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel Bukkene som er linjeborra.

Det vil si at man borrer alle hulla med bor etterhverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel Bukkene som er linjeborra.

Det vil si at man borrer alle hulla med bor etterhverandre.

 

Lager bukkene i blokken? Istedet for hva da? At de slipes ut i fra støpt blokk? Skjønte ikje den forklaringen. Men det har kanskje med meg å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lagerbukkene i blokka ja

Disse blir først grovstøpt så monter samme.

Så borrer man alle bukkene slik at de blir like.

Og de blir borra mens bukker er montert i blokka.

 

Feks.

Du har 3 skiver som du vil ha borra likt.

da legger du alle 3 oppå hverandre.

så borrer du alle 3 med et borr men de ligger oppå hverandre.

 

Håper det var bedre forklart

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lagerbukkene i blokka ja

Disse blir først grovstøpt så monter samme.

Så borrer man alle bukkene slik at de blir like.

Og de blir borra mens bukker er montert i blokka.

 

Feks.

Du har 3 skiver som du vil ha borra likt.

da legger du alle 3 oppå hverandre.

så borrer du alle 3 med et borr men de ligger oppå hverandre.

 

Håper det var bedre forklart

 

Ja, det var det jeg tenkte, men er ikke dette standard prosedyre da?

Men hvordan funker det da? Blokken på høykant og ett jævlig langt bor? For å borre bukkene etter hverandre på en blokk må de jo ha et bor som er lenger enn blokken er lang...? Eller...? Forventer ikke at du skal vite akkurat hvordan utstyr de bruker altså, men har grublet litt på dette før skjønner du, så ble litt nyskjerrig igjen nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønte det iaffal jeg...:)

 

Dette gjøres vel for og bedre driftsikkerheten på motoren?

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det må brukes spesielle lager på veiva...

På en TreserQuattro jeg kikka på hadde Vag montert originale ram-lager, som forårsakte motor-ras. Ved senere rep på cylinderservice ble eieren fortalt at det måtte brukes spesielle lager på linjeborrede motorer... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var det jeg tenkte, men er ikke dette standard prosedyre da?

Men hvordan funker det da? Blokken på høykant og ett jævlig langt bor? For å borre bukkene etter hverandre på en blokk må de jo ha et bor som er lenger enn blokken er lang...? Eller...? Forventer ikke at du skal vite akkurat hvordan utstyr de bruker altså, men har grublet litt på dette før skjønner du, så ble litt nyskjerrig igjen nå.

 

Er egentlig feil å kalle det et bor tror jeg...ligner mer på en fres synes jeg. Men den er lang ja, det stemmer.

 

Blokken settes i en jigg og lagerbukkene monteres med moment så vidt jeg husker. Deretter kjøres fresen/boret inn og lagerbukkene kommer garantert på linje.

Denne metoden gir langt høyere presisjon enn en masseprodusert motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønte det iaffal jeg...:)

 

Dette gjøres vel for og bedre driftsikkerheten på motoren?

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det må brukes spesielle lager på veiva...

På en TreserQuattro jeg kikka på hadde Vag montert originale ram-lager, som forårsakte motor-ras. Ved senere rep på cylinderservice ble eieren fortalt at det måtte brukes spesielle lager på linjeborrede motorer... :confused:

 

Lagrene er ikke mer spesielle enn at de har større ytterdiameter...noe de selvsagt må siden lagerbukken er boret/frest større.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er egentlig feil å kalle det et bor tror jeg...ligner mer på en fres synes jeg. Men den er lang ja, det stemmer.

 

Blokken settes i en jigg og lagerbukkene monteres med moment så vidt jeg husker. Deretter kjøres fresen/boret inn og lagerbukkene kommer garantert på linje.

Denne metoden gir langt høyere presisjon enn en masseprodusert motor.

 

Skjønner. Og fordelen med slikt er? Noen forslag er jo at man sparer friksjon siden man får rimelig likt moment mot alle lagrene enn hvis de avviker noen tusendeler. Og at man på denne måten kan oppnå bedre gange og turtall på motoren? Høres det fornuftig ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle motorer er vel linje boret, både på veiv og kamaksel overfall..

 

Prøv å bytte plass på to lageroverfall på en standardmotor, og så sveiv irundt veiva for hånd.. Blir blytungt..

 

At nytrimmete motorer er linjeboret på nytt, må vel ha med enda bedre presisjon, og/eller andre lager å gjøre (dimensjon endring)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ny motor er linjehonet til største presisjon, men når den er gått noen runder slipper spenningen i blokka seg og noe vridning i blokka oppstår. Veiva står jo og å skyver noen tonn kraft nedover mot lagerbukkene til enhver tid, dette medfører og at hullene ikke lenger er helt runde.

 

Så når man skal trimme en motor er det greit å få ting på linje igjen, så slipper man unødig lagerslitasje med tilhørende ras.

 

En godt brukt motor som blir linjehonet er altså bedre enn en helt ny blokk, dette kalles også "Blueprinted" motor, om noen har hørt det uttrykket før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Og fordelen med slikt er? Noen forslag er jo at man sparer friksjon siden man får rimelig likt moment mot alle lagrene enn hvis de avviker noen tusendeler. Og at man på denne måten kan oppnå bedre gange og turtall på motoren? Høres det fornuftig ut?

 

Som Ole har nevnt så "setter" blokken seg og etter linjeboring vil man oppnå høyere presisjon.

Dette vil også gi mindre vibrasjoner.

 

På en standard motor har det nok ikke all verdens for seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En godt brukt motor som blir linjehonet er altså bedre enn en helt ny blokk, dette kalles også "Blueprinted" motor, om noen har hørt det uttrykket før.

 

Flisespikkeri kanskje...men jeg trodde "bluerinted" betydde at alle deler er innveid og tilapasset hverandre?

 

Altså at alle stempler veier tilnærmet det samme, alle råder har tilnærmet samme vekt osv.

Deretter settes råde og stempel sammen slik at vekten på alle sammen er så lik hverandre som mulig.

Rådebolt blir selvsagt også tatt med i denne jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flisespikkeri kanskje...men jeg trodde "bluerinted" betydde at alle deler er innveid og tilapasset hverandre?

 

Altså at alle stempler veier tilnærmet det samme, alle råder har tilnærmet samme vekt osv.

Deretter settes råde og stempel sammen slik at vekten på alle sammen er så lik hverandre som mulig.

Rådebolt blir selvsagt også tatt med i denne jobben.

 

Flisespikkeri #2

 

FEIL! skal du først flisespikke så får du f...meg gjøre det rett! ;)

 

 

"Blueprinting" an engine is one of the first, and best things a hot rodder or racer can do to a production engine. Blueprinting an engine is nothing more a rebuild done to the most precise tolerances possible. That simple act improves reliability, which is particularly important when you plan to run an engine at the limit. In fact, it's better than stock

 

Blueprinting er ganske enkelt en total overhaling/gjennoppbygging av en brukt motor, gjort med ekstremt høy presisjon. Dette kan omfatte ALLE deler i en motor.

Man kan t.o.m få vannpumper som er "Blueprinted"

 

EOD

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flisespikkeri #2

 

FEIL! skal du først flisespikke så får du f...meg gjøre det rett! ;)

 

 

"Blueprinting" an engine is one of the first, and best things a hot rodder or racer can do to a production engine. Blueprinting an engine is nothing more a rebuild done to the most precise tolerances possible. That simple act improves reliability, which is particularly important when you plan to run an engine at the limit. In fact, it's better than stock

 

Blueprinting er ganske enkelt en total overhaling/gjennoppbygging av en brukt motor, gjort med ekstremt høy presisjon. Dette kan omfatte ALLE deler i en motor.

Man kan t.o.m få vannpumper som er "Blueprinted"

 

EOD

 

Da er vi jo enige da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.