Stavanger: Verksted som kan montere senkefjører?

Anbefalte innlegg

Noen som vet om noen verksted som kan montere senkefjørene mine til en OK pris?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ingen kompiser som har littegrann peiling på bil? Det er ikke så voldsomt vanskelig som regel å sette på senkefjærer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du vil gjøre det selv kan jeg kanskje være behjelpelig med litt hjelp...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for prisen du må betale noen for å gjøre dette kan du heller oppgradere garasjen med nødvendig utstyr:

Jekk 800kr (sånn stor på biltema eller bilxtra eller noe, ikke kjøp den røde 200kr saken på biltema, du kommer til å forbanne deg hver gang du skal bruke den)

Kompressor med muttertrekker 2000kr.

Da har du oppgradert garasjen med utstyr som er kjekt å ha, og montering av senkefjærer er da gjort på ca. 4 timer maks vil jeg tippe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en ringerunde her på Sørlandet da jeg skulle montere senkefjærer på min Alhmabra.

Prisene varierte voldsomt, alt fra ca. 2000 til 6500.

Etter at noen andre her på forumet hadde byttet på sin Sharan ved hjelp av VW-mekaniker, så bestemte jeg meg for å prøve selv.

Er jo litt greit å vite at man har gjort det selv, samtidig som man lærer mer om sin egen bil og dens tekniske tilstand.

En STOR god jekk og et par solide garasjebukker er helt nødvendig for en slik jobb i tillegg til et sett med gode fjærklemmer.

På min bil er det nokså trangt å komme til på toppen av støtdemperne. Jeg måtte customisere en fastnøkkel, samt kjøpe inn en 7mm umbrakobits. Ellers klarte jeg meg fint med "standard" verktøysutrustning.

Det finnes tilpasset verktøy for en del biler for støtdemperjobb.

Sjekk om dette er nødvendig til din bil.

På min bil var det nokså enkelt å bytte fjærer bak.

Foran var det litt mer plunder, men ved å ta tiden til hjelp gikk det forholdsvis greit.

Spar penger til verksted.

Kjøp inn nødvendig verktøy, hvis du ikke allerede har.

Sørg for noe godt og kaldt å drikke, og inviter noen venner på "workshop". : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt går, men vil anbefale kompressor med muttertrekker for å skru av skruen på toppen av fjærbena. Da går det som en lek.

Og kjøp en STOR jekk, dette er det beste innkjøpet ever.

7mm umbraco kan være vanskelig å få tak i, så sjekk om du trenger dette først og gå på wurth eller noe som selger slikt.

Ellers er det som karen over sier: inviter på workshop og server kald drikke så er det gjort på en kveld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være frekk eller noe, men vist det er en eldre bil så vil jeg tippe at det er mye som sitter veldig fast, som for eksempel, endeleddene/styrekulene og stabb stag. dette sleit jeg veldig med når jeg skulle senke min 93 mod B4.

jeg måtte kappe av dette og kjøpe nytt, det kommer på ca 700,- for 2 stab stag. + 100,- pr styrekule på biltema eller 450,- pr styrekule på din audi/vw forhandler, anbefaler deg å bytte disse i samme slengen som du senker uansett.

alt i alt så brukte jeg 22 timer + mye banning og steiking :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok værst første gangen man gjør slikt ja..

Men legg til en solid avdrager på innkjøpslista så har du det også... + en litt stor rørtang og en slegge...;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok værst første gangen man gjør slikt ja..

Men legg til en solid avdrager på innkjøpslista så har du det også... + en litt stor rørtang og en slegge...;)

Slegge? Hva skal han med slegge? Det er jo ikke en gammel Volvo 240 det er snakk om. Her er det snakk om Tysk finmekanikk på sitt beste..... :D

Neida - spøk til side. :)

Godt verktøy er halve jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste investeringen jeg har gjort er slegga fra clas ohlson... men dersom du ser på signaturen min har jeg hatt nok av volvoer;)

Er utrolig hva man kan bruke en slegge til. Er liksom siste utvei når alle andre siviliserte metoder feiler og avdrageren har gått til h... på første styrekula og du bare må bli ferdig den kvelden.

Men når du sier det: har aldri hatt behov for slegga på audiene mine...

den minste slegga jeg snakker om... Den er liten nok til å komme til på trange plasser men tung nok til at det har effekt å bruke den;)

Vorsprung Durch Technique

slegge.bmp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det gjort! tok en del tid, og måtte ha en del hjelp.. begynte på lørdag og ble ca ferdig i dag ;) men nå er ihvertfall bilen litt nermere bakken! ble ganske bra resultat, syntes nå jeg.. skal se om jeg klarer å ordne noen bilder i løpet av kvelden.. må bare vaske den litt først :D

Og ja, vi fikk bruk for slegge ja! Og vi måtte skifte stryekula og stabstag på h.s. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja - gratulerer.

Gutten sin det!

Tenker du er fornøyd nå?

Gir en god følelse når man etter litt nøling går løs på en slik jobb og faktisk klarer det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.