Anbefalte innlegg

Er det noken som veit korleis ein stille inn registerreim på ein Passat TKD 1993 modell.

 

Slik at forhold mellom alt blir riktig og ein slepp å kvesta ventiler og slikt.?

 

 

All info blir tatt i mot med stor takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Mjølsnes

Er det noken som veit korleis ein stille inn registerreim på ein Passat TKD 1993 modell.

 

Slik at forhold mellom alt blir riktig og ein slepp å kvesta ventiler og slikt.?

 

 

All info blir tatt i mot med stor takk

Har du tatt av gamle? Hvis ikke er det jo bare å sette på den nye slik den gamle stod. Når veiv er i ø.d. klarer du ikke å vri kammen mer enn ca en tann feil før det går sammen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at den rauk, men heldigvis gjekk det bra når det gjeld ventiler og stempel.

 

er det noken merke / tegn som må stå i visse posisjoner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Mjølsnes

Problemet er at den rauk, men heldigvis gjekk det bra når det gjeld ventiler og stempel.

 

er det noken merke / tegn som må stå i visse posisjoner?

Reima røyk og det gikk bra??? Hadde en 1.9 TDK tidligere der jeg skiftet reima, og av nyskjerrighet pleier jeg å sjekke om det klapper sammen dersom reima ryker, og det gjør det på denne. Som sagt tidligere, når veiva står i ø.d. er det kun mulig å vri kamdrevet en tann før ventilene treffer stemplet! Dersom det gikk bra i ditt tilfelle har du hatt griseflaks ;)

Det er merke på både svinghjulet og kilereimskiva på veiva, og på kamdrevet er det et lite hakk i ytterkant på drevet. Det som blir problemet er dieselpumpen din, den går jo også på registerreima!!! Mitt tips er å levere bilen til et verksted som jobber med dieselbiler, og få de til å gjøre det. Kan umulig koste mange kronene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Mjølsnes

Problemet er at den rauk, men heldigvis gjekk det bra når det gjeld ventiler og stempel.

 

er det noken merke / tegn som må stå i visse posisjoner?

 

Tror nok det er lurt å ta turen til nærmeste VAG-verksted, for å få tegnet og forklart inntillinger på tannhjulene.Her finnes ikke slingringsmonn!

Få en VAG-mekaniker til å tegne forholdene/overettmerkene for deg. Legg igjen en kopi av tegningen til mekanikeren! Da kan du ringe ham om du skulle få behov for veiledning underveis når du monterer!

Dette går bra!

 

God helg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er ikke å sette reima på rett plass, det kan en 3 åring gjøre. Er bare å sette veiva i øvre posisjon. Det ser du på svinghjulet. Det er et merke i det som skal flukte med et merke (ei pil) i girkasse huset. Så setter du kammen i rett posisjon, ta av topp dekselet for å se at det flukter med øver del av toppen. Her må du ha noe som holder fast kammen i bakkant, spesial verktøy. Kan sikkert bruke ei stålplate, det ser du når du åpner.

 

Så skal disesel pumpa stå i rett posisjon, om det ikke er merke på den så skal det stå en dor i den som holder den fast i rett posisjon. Nå kan du tre på reima. Når den er strammet og du har dreid motoren 2 omdreininger og sjekket at alle merker stemmer så kan du begynne å juster diesel pumpa. Sett inn låse dingser og sku opp den miterste skuen på pumpa mellom diesel rørene , her skal du sette inn et mikrometer som skal stå i en spesiel holder. Så skal du ha hidden på hvor mye tenning pumpa skal ha ved øvre dø punkt. Gi mikrometeret for spenning ved å skyve det litt inn. Vri så på mikrometeret slik at det står på angitte mm og og løsne så på skruene på reimsiden av pumpa som holder den fast. 3 stk. Beveg så litt på pumpa for å se at mikrometeret beveger seg mot null, eller ikke går lenger, null still så mikrometert. Vri så pumpa til du har rett angitte mm eller grader og sett den fast med en skrue. Ta av doren på pumpa og vri kamhjulet litt tilbake for så å ta det frem igjen for å sjekke at du har rett tenning på pumpa på øvre døpunkt.

 

Gratulere om det er rett på første forsøk, du har vunnet en gå tur til Vadsø :)

 

Hørtes ikke dette lett ut :) Derfor koster en verksted time 900kr :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den harde sannhet er at det *aldri* går bra når registerremmen ryker på en dieselmotor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp det eg og ein kompis fant ut.. men har nå plukka av heile toppen og må skifte litt. problemet er at det er mokking for å få alt til.

 

Skal fikse motoren sjølv så takk for veiledning!

 

-Bjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Den harde sannhet er at det *aldri* går bra når registerremmen ryker på en dieselmotor..

 

Min røyk i dag, bare satte på en ny jeg............... Bilen går like bra! Golf GTD 1,6 :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Den harde sannhet er at det *aldri* går bra når registerremmen ryker på en dieselmotor..

går ikke noe bedre på 1.8T 20v motor heller.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.