Xenon Lys... Ettermontering

Anbefalte innlegg

Noen gode, råd, vink eller erfaringer vedr. dette? Pris kvalitet -

verdier.

 

Dette er til s4 sedan 2,2 1992 mod..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ikke du vente til høsten med det der Røvik?

Det er en enkel sak tror jeg, adapter og litt sånn, men det er jo bare kos! :D:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjort på max en halvtime å ettermontere xenon!!! Har det selv på langlysene på min Audi 90 quattro. SINNSYKT lys..........ga cirka 3000 kr for et 8000K kit fra Tyskland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns nå 30 min var litt vel fort. Jeg har montert Xenon på samme måte som deg, Pål, men det tok nå mer enn 30 min! Jeg monterte Biltema's kit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi var to stykker,jeg og Tobben. Klipte av stikkerne på de org. langlys pærene og kneip på de på ledningene til trafoene og klask på.....stripsa fast trafoene og dett var dett.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil også ha Xenon på Corren.. Skal følge bruksanvisningen til Rudi et annet sted på forumet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir det med FIS når man monterer Xenon vil det fungere som vanlig eller vil symbolet for at ei pære er gått komme på ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Elling Hanssen

Hvordan blir det med FIS når man monterer Xenon vil det fungere som vanlig eller vil symbolet for at ei pære er gått komme på ?

Slik jeg har forstått det vil FIS like seg godt om du lar trafoen bruke strømmen som skulle gått til pærene. Setter du inn et rele, vil muligens FIS varsle for gåen pære.

 

Problemet er at mange VAG ikke har rele til lysene, men lar all strømmen gå gjennom lysbryteren. Siden Xenon kan bruke mye strøm akkurat i tenningsøyeblikket kan det bli en spennende tilværelse for lysbryteren. Det finnes vist nok Xenon som har "soft start" men jeg vet ikke hvilke dette er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte fra gs bildeler og dem har soft start, har også FIS og det funker alle tiders.

 

montering inkl byttet til 2000 mod lykter 3 timer med skikkelig jobb, da kan man ikke se at det er ettermontert xenon. Alle ledninger er skjult og bokser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Beddari

Jeg kjøpte fra gs bildeler og dem har soft start, har også FIS og det funker alle tiders.

 

montering inkl byttet til 2000 mod lykter 3 timer med skikkelig jobb, da kan man ikke se at det er ettermontert xenon. Alle ledninger er skjult og bokser.

 

Er det lov å spørre hva du betalte for dette "xenon-kitet"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en pekepinn, er at det er "strengt forbudt" med såkalte uorginale kit på bilen. Hvis og fremt ifall noe skulle skje og det skulle vise seg at du har brukt et kit fra Biltema, f.eks. at bilen brenner opp. Har du ikke en shit og hente på forsikringa (hvis dem finner det ut da).For det er ikke til å stikke under en stol at Xenon krever en del mer strøm en vanlig. Kjøp Hella du, for dem har laget lyktene dine, ergo kitet er originalt.

 

Men det er nå ikke bilen min, bare en sånn gest fra en Audi eier til en annen lissom ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Antonsen

Bare en pekepinn, er at det er "strengt forbudt" med såkalte uorginale kit på bilen. Hvis og fremt ifall noe skulle skje og det skulle vise seg at du har brukt et kit fra Biltema, f.eks. at bilen brenner opp. Har du ikke en shit og hente på forsikringa (hvis dem finner det ut da).For det er ikke til å stikke under en stol at Xenon krever en del mer strøm en vanlig. Kjøp Hella du, for dem har laget lyktene dine, ergo kitet er originalt.

 

Men det er nå ikke bilen min, bare en sånn gest fra en Audi eier til en annen lissom ;)

 

Veit ikke om det er meg du sikter til her, men jeg har ikke noe problem med å montere dette kitet på bilen når det gjelder strøm.

 

Jobber på VW-AUDI verksted og kan ikke se at dette sette skulle være noe mer farlig en et annet f.eks Hella. Montert med sikring og det som skal til.

 

Det kitet jeg har kjøpt er E- godkjent og er lov å bruke så fremst du gjør resten dom skal til for å få xenon godkjent.

 

prisen er rundt 4500kr inkl mva for kunde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Beddari

Veit ikke om det er meg du sikter til her, men jeg har ikke noe problem med å montere dette kitet på bilen når det gjelder strøm.

 

Jobber på VW-AUDI verksted og kan ikke se at dette sette skulle være noe mer farlig en et annet f.eks Hella. Montert med sikring og det som skal til.

 

Det kitet jeg har kjøpt er E- godkjent og er lov å bruke så fremst du gjør resten dom skal til for å få xenon godkjent.

 

prisen er rundt 4500kr inkl mva for kunde.

 

Skal ikke krangle jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror man må ha automatisk høydejustering og spylere for å ha godkjent xenon lys..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Jensen

Tror man må ha automatisk høydejustering og spylere for å ha godkjent xenon lys..?

Stemmer nok det ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få godkjent Xenon, må man ikke da ha sensorer som registrerer bilens vekt fordeling? Som justerer høyden på lysene til enhver tid for å unngå blenning. D sa di i hvertfall på Audi senteret i Bergen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Antonsen

For det er ikke til å stikke under en stol at Xenon krever en del mer strøm en vanlig.

 

Kitet jeg har, fra Biltema, bruker en 30A sikring. Så lenge sikringen er montert og systemet er montert med kabelsko og ingen synlig kobber, er det ikke noen større fare for at det skal bli brann av dette enn ved montering av vanlige halogen-lys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Jensen

Tror man må ha automatisk høydejustering og spylere for å ha godkjent xenon lys..?

 

For å ha det godkjent som nærlys, ja. Jeg har mitt montert som fjernlys, da er ikke dette nødvendig. Man får jo som kjent kjøpt Xenon fjernlyskastere til ettermontering fra både Hella og Bosch (og sikkert fra andre), men i denne forbindelse er det ingen krav til hverken lyktespylere eller høydejustering. Man kjører som kjent ikke med fjernlysene på med møtende trafikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Naar det gjelder xenon og ettermontering kreves det automatisk hoeydejustering og lyktespylere for naerlysene. Et like viktig moment er brennpunktet paa xenonpaerene - de skal vaere der som de er for de originale halogenpaerene. I tillegg, skal reflektoren ikke endres paa noen maate slik at lysbildet foran bilen ikke blir forstyrret/endret fra det opprinnelige.

 

Thomas skrev tidligere i dette subject at xenonkitene bruker mer stroem enn vanlig - det er helt feil! Selv om sikringen er paa 30A, saa trekker det ikke saa mye. Faktisk saa trekker de xenonpaerene jeg har bare 35W (Philips), og jeg tror de som kommer fra Bosch og Hella trekker det samme. 30A = 360W ved 12V spenning.

 

Det anbefales ikke aa koble stroemmen som vanligvis gaar til halogenpaerene til hoeyspenningsmodulen til xenonkitet. Det skal brukes rele. Dette tror jeg staar i alle monteringsanvisninger for xenonkit.

 

For de med FIS, saa gaar det an aa lure systemet ved aa parallellkoble noen vanlige lyspaerer (10W) med releet som gir stroem til hoeyspenningsboksen.

 

For automatisk hoeydejustering, saa er det ikke all verden av komponenter som skal til foer du kan styre den manuelle hoeydejusteringen dersom du har det. Det er snakk om to hoeydesensorer og en opamp (brukt som komparator) og noen diskrete komponenter. Jeg har ikke laget en slik automatikk ennaa, men regner med aa maatte gjoere det ved neste EU-godkjenning. Regner med ca 250 kr. i materiell for aa fikse dette.

Jeg vil poste bruksanvisning naar det er gjort.

 

(har ikke ae, oe eller aa paa denne maskinen (er i London)).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Kvernland

(har ikke ae, oe eller aa paa denne maskinen (er i London)).

 

Synes det så ut som du hadde ae, oe og aa. Var vel heller æ, ø og å som du sleit litt med! ;)

 

Slik høydejustering må det vel gå ann å få tak i via Møller og? Selv om det kanskje koster litt mer da... Hadde vært artig å fått Xenon på Golfen min!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hella lager et universal-sett men det forutsetter at bilen har (eller har mulighet for) manuelt høydejusterbare lys. Det fins motorer til hovedlysa på GOlf 2, men uansett så får man det bare godkjent hvis man har hovedlys som er laget for (designet for) Xenon. Personlig vil jeg tro Rallyens linselys ville vært best med Xenon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som kan komem med døme på kit, må vel finnest fleire forksjellige, og kor ein eventuelt får tak i desse og pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Hella lager et universal-sett men det forutsetter at bilen har (eller har mulighet for) manuelt høydejusterbare lys. Det fins motorer til hovedlysa på GOlf 2, men uansett så får man det bare godkjent hvis man har hovedlys som er laget for (designet for) Xenon. Personlig vil jeg tro Rallyens linselys ville vært best med Xenon.

 

Går det ann å bruke xenon pærer i de originale runde reflektorene på golf? Eller må man ha linser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går selvfølgelig an, men det er ikke optimalt. Bare pass på at du får pærer som har blendekappe slik at du bare får nærlys. Også bør du ha ekstralysgrill slik at du ikke mister fjernlysene. Alterantivt et bi-xenonkit slik at pæren skifter posisjon og gir deg fjernlys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.