Xenon Lys... Ettermontering

Anbefalte innlegg

Det er enda mye som skal til før jeg begynner å fikse lys til golfen, men da vet jeg ihvertfall hva som skal til. Rallye fronten er jo klart penest, men det koster...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Mjølsnes

Er det noen som kan komem med døme på kit, må vel finnest fleire forksjellige, og kor ein eventuelt får tak i desse og pris?

 

Kjøpte mine sett (H4 og H1) her : http://www.autolamps-online.com

 

Dvs Rune K. kjøpte de på en forretningsreise og tok de med. Takk Rune :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hella lager et universal-sett men det forutsetter at bilen har (eller har mulighet for) manuelt høydejusterbare lys. Det fins motorer til hovedlysa på GOlf 2, men uansett så får man det bare godkjent hvis man har hovedlys som er laget for (designet for) Xenon.

 

Vet du (eller noen) delenr på dette settet? Ringte hellanor for å sjekke, men de sa at de ikke hadde noen universale, kun til bmw...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det best og oppgradere?

 

Nærlys eller Fjernlys?

 

Hva ville dere gjort,,?

 

Synes egentlig best att nærlys trengs, men det er litt kjedelig når nærlyset er bedre enn fjernlyset ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det best og oppgradere?

 

Nærlys eller Fjernlys?

 

Hva ville dere gjort,,?

 

Synes egentlig best att nærlys trengs, men det er litt kjedelig når nærlyset er bedre enn fjernlyset ?

 

 

oppgrader fjernlyst så slipper du noe problemer med engen... he he

 

(litt intern lokal politimann)

 

hvordan pære har du på fulltlyset

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oppgrader fjernlyst så slipper du noe problemer med engen... he he

 

(litt intern lokal politimann)

 

hvordan pære har du på fulltlyset

 

H1 tror jeg det var.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbake til tråden..

Jeg monterte kit'et som ble solgt her på forumet i fjor, og plasserte ballasten (eller trafoen som noen kaller den..) på luftfilteret på høyre side, (AAN) og under lykten på venstre side. Det er noe plukk å få plass til ledningene, men jeg fant ut at jeg kunne trekke kablene gjennom et flatt område rett ved høydejusteringsmotoren. Mitt største problem var at lampeholderen til nærlyset var deformert av varme,så jeg måtte tilpasse litt der.

I følge Cato (er her på forumet) skal ikke de første originale S6-utgavene være levert med aut. høydejustering, så det skal visstnok gå bra uten! Blir spennende i mars, ja.. ;)

 

Til slutt dere som vil plassere xenonlys i vanlige reflektorer: Ikke gjør det, det blender forferdelig! Bruk enten faceliftlamper som er laget for xenon eller linselykter!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har xenon på nærlyset på S4'en. Tok EU-kontrollen hos Biltilsynet, han sa absolutt ingenting på lyset, han justerte det tilogmed for meg.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som synes det blir litt dyrt med Xenon kit kan de kjøpe PIAA Plasma FX bulb på Kollevold, jeg kjøpte de til nærlys gir 5000k og koster 1040 for paret i H7. De pærenen trekker ikke mer strøm og utvikler ikke mer varme enn en standar H7 pæra, men lyser vesentlig bedre. Bare et tips.

 

Ble mye bedre nærlys. Så da har jeg nesten xenon på nær- og xenon på fjærnlys

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har orginalt xenon på nærlys, lykter fra 2002 mod a3, men vil ha på fjærnlys og. Korleis gjer eg dette på beste og enklaste måten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som veit, eller har ein ide?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, du kan jo bare kjøpe xenon kit på biltame eller andre steder der det er litt billig, og erstatter den vanelige pæra di.. ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fungerre det fint på langlys pæra?

korleis blir forsinkelsen når den tenner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel en på detta forumet som har handla fra biltema, du får høre med han.

Jeg vil tro att forsinkelsen ikke blir merkverdig stor. bruker vel max 1 sekund på "oppvarming"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per Lindgren har Biltema på fjernlysa sinne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De jeg har tenker jeg bruker rundt 5 sekunder ved første tenning på å lyse max... Har jeg dimmet, og slår på igjen er det fullt lys umiddelbart!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, mange spørsmål om xenon her. Jeg har ettermontert xenon på både nærlys og fjernlys, med et kit fra Philips/autolamps-online.com. Har hatt dette i ca. 2.5 år og er veldig godt fornøyd. Passert periodisk kontroll uten anmerkninger på lokale VAG forhandleren...

 

Når det gjelder bruk av gammel/ny/linsereflektor, så er egentlig dette ett fett: det som er vikig ved bruk av xenon er at brennpunktet på pæra blir det samme som om du bruker vanlig halogenpære. Det vil si, at der lyspæra er sterkest eller der tråden finnes på halogenpæra, der skal også xenonpæras sterkeste lyspunkt/ brenpunktet være.

 

Problemet er med enkelte billigkit at de har ofte dårlige løsninger for å feste pæra i orignal H7/H4 e.l. sokkel i lykta. Det som skjer da er at brennpunktet forskyver seg enten innover eller utover, og reflektoren lyser helt feil i forhold til det som er beregnet...da oppstår det blending eller at du får et rart lysmønster ut av lykta - uansett hvilken type det er.

 

Jeg anbefaler å sjekke innfestningen av xenonpærene nøye...enhver løsning som krever festing med silikon eller annet, er dårlig og eventuelt farlig for dine medtrafikanter (moral....).

 

Høydejustering og lyktespyler er et annet punkt: det er påkrevd at dette finnes, men fornuftig justering (for de som har dette) når du kjører med dama baki eller de nye 20" felgene dine, gjør at du ikke blender de som kommer imot.

 

Lyktespyling kan du ordne enkelt og billig med deler på Biltema hvis du ikke har det...viktig i slapseføre og kjøring på grusveier....(dvs. nesten hele Norges veinett...)

 

Når det gjelder tenning av langlys, så er det riktig at de ved *første* tenning er litt treg; ca 1 sekund før de når full styrke, Men deretter, når pærene/gassen er blitt varmere, så tenner de raskere. Så, dette er kun et lite problem i virkeligheten.

 

Så er det *veldig* mye kebab om hvor mange Kelvin det skal være på pærene. Det er mange som mener mye om dette, og det er mange som selger halogenpærer som påstås å ha fargetemperatur som ligner xenon. Vel, mine kit er 6000K, og de er hvitere enn hva som har vært orignalt på VAG på modeller opp til ca. 2003 (jeg mener de har 4200K, synes de nyere modellene har hvitere lys). Dere får velge selv, men alt som ligner på 8000K og til og med 10000K, synes jeg er tvilsomt.

 

Her er en forklaring:

 

1500 K Candlelight

2680 K 40 W incandescent lamp

3000 K 200 W incandescent lamp

3200 K Sunrise/sunset

3400 K Tungsten lamp

3400 K 1 hour from dusk/dawn

5000-4500 K Xenon lamp/light arc

5500 K Sunny daylight around noon

5500-5600 K Electronic photo flash

6500-7500 K Overcast sky

9000-12000 K Blue sky

 

Så det så....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.