Drivledd/nav på S2 vs. vanlig B3 quattro

Anbefalte innlegg

Vil drivakslene til en vanlig B3 quattro passe i nav fra en S2, eller er det andre mål på splines'en som går inn i navet? Jeg er klar over at lengden på akslene er forskjellig foran mellom B3 og B4/Coupé, men dette var bare selve drivleddene, om de passer med S2-nav/spindel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil drivakslene til en vanlig B3 quattro passe i nav fra en S2, eller er det andre mål på splines'en som går inn i navet? Jeg er klar over at lengden på akslene er forskjellig foran mellom B3 og B4/Coupé, men dette var bare selve drivleddene, om de passer med S2-nav/spindel..

Såfremt det er delte fjærbin på typ89'en, er jeg 99% sikker på at det passer over :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjellig delenummer på ytre drivleddet. Det ser ut til å være et nummer på 4- 5- og 6-sylindrede motorer, mens det er et annet delenummer på 3B og ABY-modellene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er delte fjærbein ja, er en 90-modell dette. Siste typen stabilisator og siste typen fjærbein.. :)

 

Har sett at det er forskjellig delenummer, men kan jo hende det passer sammen allikevel.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det passer ikke. Det er større splines på s2 navet. Det som derimot går er å sette en b3 fram-aksling i et S2 BAK-nav, det passer....

 

Har eksprimentert mye med det der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det passer ikke. Det er større splines på s2 navet. Det som derimot går er å sette en b3 fram-aksling i et S2 BAK-nav, det passer....

 

Har eksprimentert mye med det der..

hmm.. det vil da si at jeg må kjøpe fremakslinger fra en S2 det da.. good to know ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det var det jeg mistenkte. Og S2 drivaksler foran passer ikke på en vanlig B3-girkasse uten å enten bruke indre drivledd fra B3-akslene (om det i det hele tatt går) eller bytte flenser på girkassen til den "store" typen om jeg ikke har misforstått helt. Mener å ha forsket meg til at alle 80/90 quattro har 100 mm flens på girkassen mens S2 har 108 mm..

 

Hva med å bruke bak-nav fra S2 foran? Eller blir offset i forhold til bremseskivene feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det var det jeg mistenkte. Og S2 drivaksler foran passer ikke på en vanlig B3-girkasse uten å enten bruke indre drivledd fra B3-akslene (om det i det hele tatt går) eller bytte flenser på girkassen til den "store" typen om jeg ikke har misforstått helt. Mener å ha forsket meg til at alle 80/90 quattro har 100 mm flens på girkassen mens S2 har 108 mm..

 

Hva med å bruke bak-nav fra S2 foran? Eller blir offset i forhold til bremseskivene feil?

 

 

Det går ikke an å bytte indre ledd på akslingen, forskjellige splines der og. Men det er derimot en ganske enkel operasjon å bytte ut flensene på girkassa, det er bare å vippe de ut, er bare en låsring som holder dem. Der er flenser fra s2 eller A4 bolt on, og da kan du bruke S2 aksel på std gir. Det går heller ikke an å sette baknavet forran, da blir offset feil, og hjulet går ikke rundt. Så forran må man nok bytte hele nedre del av fjørbeinet, til et fra S2 med større lagerhus og annet offset. Bak derimot er det kun nav og annet boltsirkel på bremseskiva som trengs .

 

PS A90 20v har litt spesielle framakslinger/ledd, husker at de ligna noe mer på S2 men passa fortsatt ikke, klarer ikke å huske i farta hva forskjellen var...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS A90 20v har litt spesielle framakslinger/ledd, husker at de ligna noe mer på S2 men passa fortsatt ikke, klarer ikke å huske i farta hva forskjellen var...

 

Jeg brukte A90 20V framdrivakslinger og S2-lagerhus. Da slapp jeg å bytte drivaksler og flenser på kassa. Skal fungere å bruke A90 20V hjullagerhus med S2-nav da disse er av den store typen 82 mm lager, men her er det som du sier litt forskjeller. Forskjellig innpress på A90 sedan vs Coupe. Hadde et sett A90 20V hjulnav (vet ikke om det var sedan eller Coupe) med S2 nav presset inn i. De passet helt fint og originale S2-bremser passet til dette.

 

Bak er det som Erik sier bare å presse inn 5-bolts hjulnav i lagerhusene du har. Når du har 2-delte fjærbein fra før er resten "bolt on" med nye skiver bak. Men husk at navnene må komme fra S2 Coupe. Originalt bruker S2 sedan og avant 82 mm hjulagerhus bak, og har dermed andre nav. Har ikke du juksa og brukt nav fra Coupe bak på din "S2-sedan" Erik? :)

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra å få litt klarhet i saker og ting. Jeg har et skjevt fjærbein eller hjullagerhus på ene siden bak (kan ikke justere til bedre enn -2.3 grader camber på det ene hjulet) og et totalt gåent hjullager på andre siden. Har fått tak i to komplette S2 Coupé-fjærbein bak + stabilisator som jeg tenkte å montere. Jeg har av en eller annen grunn stabilisator bak allerede på min, trodde ikke det var standard på 10v. Denne er riktignok en del tynnere enn S2-stabilisatoren.

 

Foran er det jo det med indre flensen, er disse særlig enkle å få tak i brukt?

 

Litt av problemet er vel også at S2-drivakslene ikke passer uten å bruke B4-bærearmer, og da må jo egentlig hele fronten på bilen byttes med det samme.. Jaja, det baller på seg.. :-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått tak i følgende:

 

* Komplett bakstilling fra S2 Coupé med fjærbein, nav, stabilisatorer etc., men uten drivaksler, da de jeg har skal passe.

 

* Fjærbein, stabilisator og nav foran fra S2 Coupé.

 

Såvidt jeg har skjønt passer da ikke 90 20v drivaksler med dette, da sporvidden på Coupé foran er litt større enn sedan originalt. Stemmer dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått tak i følgende:

 

* Komplett bakstilling fra S2 Coupé med fjærbein, nav, stabilisatorer etc., men uten drivaksler, da de jeg har skal passe.

 

* Fjærbein, stabilisator og nav foran fra S2 Coupé.

 

Såvidt jeg har skjønt passer da ikke 90 20v drivaksler med dette, da sporvidden på Coupé foran er litt større enn sedan originalt. Stemmer dette?

 

Tror nok at du har helt rett i det, uten å være skråsikker, finnes jo så mange akslinger til disse bilene at det lett går i surr:o Det ble iallefall slik på min bil..

 

Men angående 108mm flenser til girkassa di, så er jeg 90% sikker på at ES-Tuning kan hjelpe deg med det, det var iallefall et sett slike på lager sist jeg drev med dette. Du kan nå ringe på å høre etter hvis det skulle bli vanskeli å få tak i..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet girkasse i broderens Passat 32b GT 2.2 for noen dager siden. Vi satte i en GT kasse fra en 2.0 5'er. Måtte bytte over flensene på kassa da det var større flenser på 2.2 en. Det var også noe klatt da vi skulle ha ytre drivledd til denne for en tid tilbake, andre splines en på famlilens andre 32B GT syncro er....

Jeg målte ikke flensene da, men delene du trenger for å få alt til å passe kan være fra ca 86 Passat 32B GT 2.2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får bare prøve og se hvordan det blir. Trikse og mikse litt, så ordner det seg vel etterhvert.. :P

 

Som sagt, med et skjevt fjærbein bak, to dårlige hjullagre (et foran og et bak) og litt sånt er det like greit å bare bytte det til S2-spesifikasjoner, da har jeg også vinterfelger som passer når jeg får en litt mer kurant boltsirkel.

 

Det var også en forutsetning for å få et lite prosjekt (les: 3.6 V8) godkjent og innført i vognkortet å bruke S2-understell..

 

Flytter til Trondheim for videre studier om et par uker, så å sjekke med ES-tuning hva de har liggende burde ikke være noe stort problem.. ;)

 

EDIT: Sporvidde på B3 90 quattro, både 10v og 20v er 1411 mm foran og 1426 mm bak. På S2 Coupé er sporvidden 1445 mm foran og 1438 mm bak. Ved å da trekke fra 16 mm (8 mm pr. side) på S2 fordi den har ET37 på originalfelgene istedetfor ET45 som 90 har originalt, så sitter man igjen med en ganske liten sporviddeforskjell.

 

Kompensert for felginnpress blir det da 1429 mm vs. 1411 = +18 mm foran og 1422 mm vs. 1426 mm = -4 mm bak. Virker litt underlig at S2 uten felger har mindre sporvidde enn 90, så om noen har innspill på fremgangsmåten her mottas det med takk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er ihvertfall følgende bevist:

 

* S2 94-modell nav/spindel/fjærbein/stabilisator foran passer på B3 90Q om man bruker drivaksler fra 90Q 20v.

* S2 94-modell nav/spindel/fjærbein/stabilisator bak passer rett på B3 90Q uten noe mer.

* Bremseskiver foran fra 100TQ passer IKKE på S2. Forskjellig innpress på skivene, men calipere derimot, de passer helt fint.

* Bremser bak er også identiske mellom 90Q og S2 unntatt skivene p.g.a. boltsirkel.

* 90-modell B3 og nyere har fester for stabilisator bak på traversen selv om bilen ikke har stabilisator bak fra fabrikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er ihvertfall følgende bevist:

* S2 94-modell nav/spindel/fjærbein/stabilisator foran passer på B3 90Q om man bruker drivaksler fra 90Q 20v.

 

Samme oppsett som hos meg. Du brukte de gamle bærearmene, ikke sant? B3 har ny type fra 1990 i forbindelse med endring av stabilisatorstag til den nyere typen som er standard på B4/s2 osv. Jeg byttet bærearmene til B4 fordi jeg har byttet skjermer, og da bør man det for å få hjulet i senter av hjulbuen.

 

* Bremseskiver foran fra 100TQ passer IKKE på S2. Forskjellig innpress på skivene, men calipere derimot, de passer helt fint.

 

Sikker på at 100TQ har samme callipere(calliperne er vel like, men det er litt forskjellige holdere ute og går) som feks S2? Om du trenger har jeg Originale S2 bremser med skiver og klosser liggende:)

 

* 90-modell B3 og nyere har fester for stabilisator bak på traversen selv om bilen ikke har stabilisator bak fra fabrikk.

 

Takk for den infoen. Har lyst til å bygge om til stabilisatorstag bak på min 1987-mod B3. Da trenger jeg en travers fra en 1990/91-modell. Noen som vet sikkert om det er forskjell på Sedan og Coupe traversene? Hvis ikke kan jeg bruke en S2 baktravers. Hadde været enkelt om jeg bare kunne bruke en travers med ferdige fester i steden for å begynne å sveise på fester på min gamle.

 

I ATKE har jeg sett at det er litt forskjellige delnummer på stagene som justerer spissingen der bak. Noen som vet om det er fysiske forskjeller på fra biler med og uten stabilisator stag? Jeg måtte bytte da jeg konverterte fra hele fjærbein til delte S2-fjærbein.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme oppsett som hos meg. Du brukte de gamle bærearmene, ikke sant? B3 har ny type fra 1990 i forbindelse med endring av stabilisatorstag til den nyere typen som er standard på B4/s2 osv. Jeg byttet bærearmene til B4 fordi jeg har byttet skjermer, og da bør man det for å få hjulet i senter av hjulbuen.

 

Jeg brukte de bærearmene jeg har, men jeg har såpass ny bil at jeg allerede har det "nye" festet til stabilisator, på fjærbeinet og ikke bærearmen.

 

Sikker på at 100TQ har samme callipere(calliperne er vel like, men det er litt forskjellige holdere ute og går) som feks S2? Om du trenger har jeg Originale S2 bremser med skiver og klosser liggende:)

 

Det samme, delenummer 447 615 125 på både S2 og 100/200TQ.

 

Takk for den infoen. Har lyst til å bygge om til stabilisatorstag bak på min 1987-mod B3. Da trenger jeg en travers fra en 1990/91-modell. Noen som vet sikkert om det er forskjell på Sedan og Coupe traversene? Hvis ikke kan jeg bruke en S2 baktravers. Hadde været enkelt om jeg bare kunne bruke en travers med ferdige fester i steden for å begynne å sveise på fester på min gamle.

 

Det er fra chassisnummer WAUZZZ8AZLA057001 de har fester for stabilisator. Delenummeret er likt på Coupé og 80/90, så det går greit om hverandre.

 

I ATKE har jeg sett at det er litt forskjellige delnummer på stagene som justerer spissingen der bak. Noen som vet om det er fysiske forskjeller på fra biler med og uten stabilisator stag? Jeg måtte bytte da jeg konverterte fra hele fjærbein til delte S2-fjærbein.

 

Det finnes ihvertfall tre forskjellige nummer. Et til biler med hele fjærbein, et til tidlige biler med delte fjærbein og et til sene biler med delte fjærbein. Skillet går på WAUZZZ8AZLA045001 og utover. Delenummeret på selve spindelen er likt på tidlig og sen, så man skal vel ikke se bort fra at de stagene du har nå kan brukes allikevel..

 

Understellet jeg har er fra en 95-modell, viste det seg. Det er jo heldigvis den siste typen.

 

Forresten så jeg noe annet interessant.. RS2 hadde jo de støpte bærearmene av samme type som S2 til å begynne med, men da S2 gikk ut av produksjon fikk RS2 også de armene av presset plate, altså den typen som sitter på vanlig 80/90. Tro om det viste seg at de støpte armene egentlig ikke var noe bedre enn de av presset plate, bare mye dyrere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fra chassisnummer WAUZZZ8AZLA057001 de har fester for stabilisator. Delenummeret er likt på Coupé og 80/90, så det går greit om hverandre.

 

Får prøve å skaffe meg en slik travers da.

 

Det finnes ihvertfall tre forskjellige nummer. Et til biler med hele fjærbein, et til tidlige biler med delte fjærbein og et til sene biler med delte fjærbein. Skillet går på WAUZZZ8AZLA045001 og utover. Delenummeret på selve spindelen er likt på tidlig og sen, så man skal vel ikke se bort fra at de stagene du har nå kan brukes allikevel..

 

Satser på at det går bra. Jeg tenkte bare det kunne være forskjell på festene på de styrestagene på traversen på grunn av at de gamle kanskje kom i konflikt med stabilisatorstaget, og at de derfor kunne ha forskjellig lengde.

 

Forresten så jeg noe annet interessant.. RS2 hadde jo de støpte bærearmene av samme type som S2 til å begynne med, men da S2 gikk ut av produksjon fikk RS2 også de armene av presset plate, altså den typen som sitter på vanlig 80/90. Tro om det viste seg at de støpte armene egentlig ikke var noe bedre enn de av presset plate, bare mye dyrere?

 

Vet. Kanksje det ligger noe i det, men det kan jo hende de bare brukte opp de delene de hadde på lager. Kanskje det gikk tom for støpte bærearmer: klø : Har de pressete-plate armene med polyforinger jeg. Vet ikke om det er noe forskjell. Har for dårlig understell generelt til å merke noe.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har muligens travers fra 95 RS2 liggende.. :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har muligens travers fra 95 RS2 liggende.. :rolleye:

 

RS2 ramma er ganske så forskjellig fra A80Q B3 og Coupe. Hele bakstillinga på RS2/A80 B4 quattro er annerledes enn på de eldre modellene og S2 Coupe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS2 ramma er ganske så forskjellig fra A80Q B3 og Coupe. Hele bakstillinga på RS2/A80 B4 quattro er annerledes enn på de eldre modellene og S2 Coupe...

My bad, trodde det var snakk om forstilling! :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.