Bruke VAG COM til å måle hk

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd dette? Fant en side hvor de påstod at de kunne bruke hidden fra vag com og regne ut hk og nm.

http://forums.audiworld.com/vag/msgs/457.phtml

Noen som har prøvd? Hvordan gjør man dette med vag com. Sto mange forklaringer der, men ingen om hva man egentlig skulle gjøre, og hvilke verdier man måtte logge!

Er nå mye billigere enn å kjøre på dyno hvis dette funker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet endel på denne og det gir et greit resultat, men er mest ideelt ved testing opp mot egen bil, dvs om du gjør oppgraderinger vil det komme fram på grafen.

Jeg har også funnet fram til forbedringer ved tabellen som gjør den mere nøyaktig.

Alt det kan du lese på engelsk her

Husk resultatet av enver dyno det være seg rulle eller på vei blir ikke bedre enn hiddenene du mater inn.

Sitat fra HI-FI verdenen Dritt inn=dritt ut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen forklare noe mere rundt dette? :) Må jeg laste ned et ekstra tilleggsprogram for å få til dette? Har fått låne vag-com kabel og program i helgen, å tenkte jeg kunne prøve... :)

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg også prøvd,men når jeg kobler meg inn på menyen for måling så kobler 4hjuls trekken seg ut slik at det bare er framhjulstrekk.

Skal det være sånn? Er jo litt dumt med tanke på måling av aks tider(0-100 osv)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor går du når du gjør dette? Har ikke fått prøvd så mye på vag-com´en enda, så er nokså grønn... : flau : Har du en rask "how to"..? : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg starter 05-Acc/start Auth. i VAG-Com, får jeg opp "No respons from controller"... Hva gjør jeg feil? :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg også prøvd,men når jeg kobler meg inn på menyen for måling så kobler 4hjuls trekken seg ut slik at det bare er framhjulstrekk.

Skal det være sånn? Er jo litt dumt med tanke på måling av aks tider(0-100 osv)

manualen til vag-com finner du her

Butt dyno med info finner du her

Alså

Trykk:

-select

-17 instruments

-meas blocs 08

-trykk opp på group på den øverste linja til du får rette verdier: fart og turtall

-logg kun med øverste linje (det gir best resultat)

-hvor bra logging du får viser i sample rate oppe til venstre (mest = best)

-trykk log

-trykk browse

-endre navnet på fila til noe glupt f.eks test nr1 ikke ta vekk .csv som er filformatet

-trykk start

-kjør

-trykk done close

-åpne utforsker

-finn fila (c: programfiler`vag`-com`logs

-åpne og sjekk at hiddenne er ok.

-kjør ny test og kall filene med riktig navn: run 1 run 2 osv

-done close

-åpne filen

-lagre som Exel arbidsbok

-ta ut hiddenne : tid, fart, og hastighet (OBS IKKE bruk punktum i exel , kun komma)

-stapp inn hiddenne i butt dynon som du laster ned her

når du kan dette bra kan du ev. perfeksjonere hiddenne ved å gjøre som jeg beskriver her

har en norsk beskrivelse av dette også pm meg ved behov

OK: sett igang

PS

husk: ikke skru på pcen i fart

husk:det er skilt langs veien som forteller max hastighet tillat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg starter 05-Acc/start Auth. i VAG-Com, får jeg opp "No respons from controller"... Hva gjør jeg feil? :confused:

Da har du vel ingen slik controller i bilen

Kjør control module finder for å finne modulene i bilen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått prøvd litt, men med noe varierende resultater... : rolleyes men er fornøyd til å ha fått til noe i heltatt. :P

Brukte beskrivelsen til Per litt lenger opp her, men brukte KPower V3.0.6 til å lage grafene. Da bare laster jeg opp målefilene fra Vag-Com og programmet regner ut alt. Vet ikke om du vet åssen dette blir i forhold til det du gjør Per?

Må prøve meg fram mere for å få mer stabile og riktige målinger tror jeg.. :)

Her er hvartfall noen grafer. Her er Polo´n, første på 2.gir, og den andre på 3.gir:

Polo 2.gear run.JPG

Polo 3.gear run.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok også å brå testa Golfen til brodern.. 1.6, å fikk greie resultater på den også.. Men vet jo ikke om dette stemmer da : klø :: haha : Bør vel få testa og få litt mere stabile målinger før en går ut offentlig med resultatene... : smil :: haha :

Begge kjørt i 2.gir:

Golf 2.gear run1.JPG

Golf 2.gear run2.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått prøvd litt, men med noe varierende resultater... : rolleyes men er fornøyd til å ha fått til noe i heltatt. :P

Brukte beskrivelsen til Per litt lenger opp her, men brukte KPower V3.0.6 til å lage grafene. Da bare laster jeg opp målefilene fra Vag-Com og programmet regner ut alt. Vet ikke om du vet åssen dette blir i forhold til det du gjør Per?

Må prøve meg fram mere for å få mer stabile og riktige målinger tror jeg.. :)

Her er hvartfall noen grafer. Her er Polo´n, første på 2.gir, og den andre på 3.gir:

Gratulerer da!

jeg har ikke prøvd denne men har brukt easyDiag den gir alfor høye verdier 180 hk mens jeg måler 131hk

det fine med den er at du kan åpne logfiler og den setter opp verdiene slik som på bildet.

Vil du bli kvitt svingningene i grafen er det bare å bearbeide hiddenene for aksen og retardasjon, da får du garantert en fin graf.

send meg en PM så kan du sende meg filene så kan jeg sette de opp riktig.

PG

whoopsiesdiag.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok også å brå testa Golfen til brodern.. 1.6, å fikk greie resultater på den også.. Men vet jo ikke om dette stemmer da : klø :: haha : Bør vel få testa og få litt mere stabile målinger før en går ut offentlig med resultatene... : smil :: haha :

Begge kjørt i 2.gir:

hva er den grønne grafen?

har dette noe med ladetrykkreguleringa tror jeg N-75 din er føyka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er den grønne grafen?

har dette noe med ladetrykkreguleringa tror jeg N-75 din er føyka

Vet ikke hva den grønne er selv jeg..? : klø : Står "G" ved siden av grafene der.. Står nevnt G-Faktor et annet sted innpå programmet der.. hvis det sier noen noe... : klø :

Er jo btw bare min det er turbo på. Er jo ikke turbo i bror sin 1.6l, så tror det må være noe annet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal eg begynne å prøve dette, noken som har gjordt seg opp meir erfaringer på dette?

Kva er omregningsfaktoren fra kg til lbs?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var ute 23/1-2003 :)

Har du foresten noen retardasjonstall jeg kan låne av deg ?

A4 B5 har vel noenlunde samme luftmotstand som Passat B5?

Du som har skrevet det på tdiclub om forbedring av butt dyno`n (mtp bruke utveksling for utregning av fart i stedet for vagcom)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.