Ujevn gange Audi 100 -91 ++

Anbefalte innlegg

Min fetter har alltså en Audi 100 2,3 91-modell og han har et par småproblemer.

 

1: Motoren går litt ujevnt på tomgang. Omtrant hvert 10-15 sekund ramler den 100-150 omdreininger ca...for dertter å stige til normalt turtall igjen.

Tiden mellom "droppene" kan variere litt, men ikke veldig mye.

 

2: Trippteller/kilometerteller (total) slutter noen ganger å fungere...for deretter plutselig å begynne å fungere igjen.

Han har ikke klart å finne noe system i galskapen foreløpig...

 

Alle tips mottas med stor takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som feiler motoren vet jeg ikke, men når det gjelder km-telleren så må feilen ligge internt i instrumentet så lenge det viser farten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars-Inge;

AKKURAT dette jeg sliter med for tiden også.

(samme bil som broren din)

 

Før jeg gjorde noe lå tomgangen på 1000, for så å begynne å jage seg oppover mot 1200. I det den tangerer 1200 detter den brått ned til 800 før den går hurtig til tomgang på 1000. Så etter ca 15sek - som du og beskriver - begynner den sakte å klatre gradvis opp mot 1200 igjen. I vinter var skalaen forskjøvet ved temperaturforskjeller, er det kaldere ligger det enda høyere.

 

Renset tomgangsregulatoren med teknisk sprit, men etter dette hoppet motoren opp på 2700omdr på tomgang. Skrudde NED tomgangen da... (er nå justert tilbake der det stod originalt).

 

Så byttet jeg tempmåler, og dette gjorde faktisk at motoren holder seg mer stabil, er ikke sååå ofte den jager nå.

 

 

Er ikke helt sikker på hva det kan være, men jeg skal gå igang med å rense alt av veivhusventilasjon-slanger for emulosjon. Det var MYE i innsuget som jeg renset da alt ble tatt fra hverandre av innsug når jeg skulle komme til tomgangsregulatoren. Mulig at det å fjerne litt av dette hjalp på litt, slik at å rense alt er løsningen. Slangen som stakk opp i gummi"knekken" føør innsugsspjeldet var jo potte tett med emulosjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du temp.giver eller måler?

 

Giveren var nemlig defekt på bilen og ble byttet.

Iflg. VAG-forhandleren lokalt finnes ikke den originale lenger og er derfor erstattet med en annen modell.

Den nye modellen har en tilkobling mindre enn den som stod der (3 på den nye, 4 på den gamle).

 

Kan dette være et problem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, mener tempmåleren som sitter i kjølevannsslangen på toppen av motoren...

 

Er såpass motorkyndig at den andre dingsebomsen aner jeg ikke hvor sitter hehe :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok giveren du tenker på...måleren sitter nemlig inne i dashbordet ditt og viser hvilken temp du har ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men jeg bestilte da virkelig slik tempgiver for ca 4 uker siden... var ikke noe problem å bestille det.

 

Tempmåler som måler inne i dashbordet?

 

Aha, du er kanskje en heldig sjel som har elvinduer, kjørecomputer, aircondition og slik luksus? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stått og KUKET som supermann med de to rørene som er veivhusventilasjonen i dag, deilig å få litt lufting igjen der.

 

Var helt tett etter 250 000km gitt! MASSE dritt som kom ut ved hjelp av KN filter rens og Vikingfjord vodka samt noe som minner sterk om AG puss - ståltråd og lakenbiter.

 

Resultat, tomgang på 1000omdr. Sålangt virker det stabilt.

Dessuten virker det som at 1000-3000 omdr går "lettere" (jævlig vanskelig å forklare) nå, mulig fordi motoren har tilgang til mer luft nå enn før inne i alt dette vakuum styret sitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut, jeg skal videreformidle info til eieren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og skriv hjerne om det hjelper på den bilen! :)

 

Kunne være interessant å vite

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror du faen ikke den lille dritten av en rekke femmer surrer med jag enda?! NÅÅÅÅ blir jeg gal snart....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fortsetter jeg denne fine gamle tråden jeg.

 

På vei hjem fra Trondheim 20.12 så stoppet jeg

ved Kvikne og fikk problemer som fy med alt av

dørlåser. Med andre ord var det nok relativt

kaldt der, -15°C evt lavere kanskje. Her hoppet

tomgangen min noe helt forjævlig.

 

Nå er det jo byttet begge tempgivere, renset

veivhusventilasjon og tomgangsregulator innen

rimelig tid. Hva ER det som lager tullball med

denne femmeren?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke godt å vite.

 

Fetteren min har byttet diverse saker og ting han også (har mistet ovesikten) og har fortsatt problemer.

Det er bedre, men ikke helt borte desverre...tror rett og slett han gir blanke og ikke gidder mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

irriterer og frustrerer...

nesten så det frister å bare pelle ut hele motoren

(trenger motor og motorromsvask) og få tatt unna en

hel del slanger osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en kunde, i drosja, her en dag. Han bytta dysene på motoren (en 90mod 100Q (2.2)). Det hjalp han med ujevn tomgang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme på pappa's A100 2.6 Den gikk ujevnt på tomgang, men også under middels pådrag. Byttet 2 dyser, og da ble den fin. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme på pappa's A100 2.6 Den gikk ujevnt på tomgang, men også under middels pådrag. Byttet 2 dyser, og da ble den fin. :)

Hvorfor akkurat 2? Det er mao. ikke noe problem å finne ut om ei dyse funker eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en kunde, i drosja, her en dag. Han bytta dysene på motoren (en 90mod 100Q (2.2)). Det hjalp han med ujevn tomgang...

 

men vil dette påvirkes av kulde??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men vil dette påvirkes av kulde??

Tror jeg vet hva du mener. Men, dette var ikke nå i vinter. Det er noen år siden han bytta dysene, men han kunne fortelle at Normotor (VW-Audi i Tromsø) fant dysene i redusert tilstand. Dette ble byttet og tomgangen ble stabil.

 

EDIT: Den bilen hadde da rullet ca 190 000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere undersøkt tomgangsbryteren på gasspjeldet fungerer?

Den var ikke justert riktig på min bil.

Etter å fått den til å fungere igjen så har bilen min vært stødig på 800 omdr på tomgang + bensinnkutten fungerer igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor akkurat 2? Det er mao. ikke noe problem å finne ut om ei dyse funker eller ikke?

 

På v6'en gjorde vi det enkelt. Bilen sto på tomgang, og så plugget vi inn og ut en og en av dysene. På to av de var tomgangen uendret, så de ble byttet. OG nå går den fint. :)

 

Kjørte også en dyserens av noe stoff vi kjøpte hos Møller. Dyrt, men skal være veldig bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På v6'en gjorde vi det enkelt. Bilen sto på tomgang, og så plugget vi inn og ut en og en av dysene. På to av de var tomgangen uendret, så de ble byttet. OG nå går den fint. :)

Smart! lurt tips!! : ja :

Skal gjøre det samme på min, når jeg gidder å starte den igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere undersøkt tomgangsbryteren på gasspjeldet fungerer?

Den var ikke justert riktig på min bil.

Etter å fått den til å fungere igjen så har bilen min vært stødig på 800 omdr på tomgang + bensinnkutten fungerer igjen.

 

Forklar litt nærmere...

Det eneste jeg har fått med meg er at hjernen i KE-jetronic har

en trykkbryter for spjeldet som sier noe om full gass, tempmåler,

lambda og luftmengdemåleren (CD plata).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, en slik tomgangsbryter har jeg heller aldri (sett) eller hørt om. Kun sett fullgass switchen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vær denne bryteren bare er på NG motoren. Som har KE3-Jetronic...?

CABBEN min har denne bryteren i vertfall.

 

Forklar litt nærmere...

Det eneste jeg har fått med meg er at hjernen i KE-jetronic har

en trykkbryter for spjeldet som sier noe om full gass, tempmåler,

lambda og luftmengdemåleren (CD plata).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.