Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg ny bil som jeg har litt planer for.. Bla. 10V Turbo.. Men så lurer jeg litt på hvilken motor som er best..

 

Hva kan man få av effekt ut av de forskjellige motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

urQ-motorene er vel best egnet sånnsett. audi200 typ44 er levert med

2.2 motorkode MC, 165hk og 2.1 med kode KG, 182hk, jeg har sistnevnte i 100ern min;) Den skal etter hva jeg har hørt være best egnet av 200motorene med bl.a. større ventiler. Men har ikke sett noe hidden på noen av disse...

 

Det med effekt kommer jo litt ann på hva du tenker å gjøre..? Jeg har bygd megasquirt hiddensprut på min. Har egentlig ikke peil på hva den skal bli i hk, men værtfall 230 skulle man vel kunne tenke seg med en høæveli god map værtfall. mer ved bytte av turbo, manifoil o.l.

 

Hvis du skal kjøre med orginalt mekanisk sprut så kan MC motoren chipes, da er vel reelt 200+, er vel sagt at hvis alt er optimalt kan du få ca. 240hk på ca.1bar turbotrykk.

 

men som sagt for effekt er jo urQ motorene best, de er jo tross alt 200hk orginalt: rolleyes

 

edit: hvilken bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 1988 Audi 90 Quattro.

UrQ motoren er vel kanskje litt dyrere enn de andre ?

Har lest tråden om MS prosjektet ditt.. Fikk vel litt trua på det selv.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert litt dyrere og kanskje vanskeligere å få tak i. Jeg kjøpte en komplett 200, men det er jo ikke like gunstig for deg da... har du vurdert 20vt? mye mer arti for samme prisen, værtfall hvis du har tenkt å trimme noe:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo men så vidt jeg har skjønt så er det ikke barebare å få godkjent.. Vil helst ha ting i orden.. Hadde jo selvfølgeli vært mye mer morro me 20vT. Er det noen her inne som har fått en 90 godkjent med 20vT da ?

Hva må gjøres for å ta ut, ja la oss si 300 hk i en 10vT ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mht godkjenning er kanskje en MC eller WS fint og bruke da disse har lav oppgitt effekt ihht motorkode.

 

Og trimme en 10VT betyr i praksis og bytte ut k-jet, da den ikke egner seg noe serlig til videre trim. Litt går fint, men K-jet blir både gammel og u-økonomisk!

 

Megasquirt er et rimelig altervativ til efi om en har kunnskaper til og sette det sammen selv og tune litt!

 

Har noe video snutter av en coupe 10VT med ca 400 hk. send mail adresse så skal jeg sende den over:)

Samt en 200 10VT på ruller.

 

Mvh

Rune Wilthil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I første omgang blir d å få tak i motor, overhale, sette inn og godkjenne.. Skal jeg ha bilen lenge blir d nok EFI av noe slag.. Noen som har noen formening hva det koster og overhale i deler? Og hva som evt må/bør byttes?

Og om jeg skal kjøpe en bil å ta motor i fra.. Hvilken bil og årsmodeller finner man MC eller WS da ?

 

Edit: Glemte e-postadresse.. kaype56@hotmail.com :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samt en 200 10VT på ruller.

 

Mvh

Rune Wilthil

HAR du klippet igjen nå eller??! Beklager off-topic :P

 

Bare lite tips, Treser urquattro hadde jo 280hk med 928 K-jet.

Men er trolig like greit å bygge sprut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aldri hørt om WS, men MC er i 100 og 200, tror den kom i 87: klø : men det er mulig den kom tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki.. Fant ett par biler i sverige til grei pris så det er vel en mulighet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki.. Fant ett par biler i sverige til grei pris så det er vel en mulighet..

har intrykk av at de fleste 200 har MC motor fra 87 og opp. Men min 200 er og 87, men den hadde KG. Men så var den import fra England, så det kan jo kanskje ha noe å si. Hvis du har tenkt å trimme senere kan det være lurt å bygge sprut med en gang... så slipper du å koble inn hjernen til k-jet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det.. Men da blir det fort mere omfattende å mere kostbart.. Spurte i tråden om Datasprut på 10vT, om hvilken pris dere kommer ut på.. ? Greit å ha noe å gå ut i fra.. Kanskje det blir mere aktuelt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WS er fra 80/81-modell Audi 200. Eldgamle greier, skygg unna. Har nesten ingen motorstyring, bankesensor eller noe. Den er også på 2144 ccm og har ikke vannkjølt turbo og hydrauliske ventilløftere.

 

Å overhale bunndelen på en 10v turbomotor dersom det ikke er noen spesielle problemer vil jeg anse som bortkastet tid, penger og jobb. Blir "aldri" sliten uten videre allikevel. Toppen kan det være greit nok å gå over litt.. Ikke mye jobb eller dyrt heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WS er fra 80/81-modell Audi 200. Eldgamle greier, skygg unna. Har nesten ingen motorstyring, bankesensor eller noe. Den er også på 2144 ccm og har ikke vannkjølt turbo og hydrauliske ventilløftere.

 

Å overhale bunndelen på en 10v turbomotor dersom det ikke er noen spesielle problemer vil jeg anse som bortkastet tid, penger og jobb. Blir "aldri" sliten uten videre allikevel. Toppen kan det være greit nok å gå over litt.. Ikke mye jobb eller dyrt heller.

 

Oki... Men hvis motoren har gådd 300 000 er ikke greit å overhale da ? Vet ikke jeg.. Derfor jeg spør.. ;)

Noe som må gjøres med bunnen hvis den skal trimmes litt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første som gir seg i bunndelen er vel rådene, men jeg husker ikke når de tar kvelden i farta...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki.. 250-300 hk da ? Burde vel holde til d?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No problem...

 

Lurer på om det er 350 - 400 som er grensa... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki.. :) Men noen som vet om motorer som har gått langt bør gjøres noe med da ? Tenker da mest på normal slitasje å sånt... Dumt å sette i en motor som må ut etter en stund igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bunndelen har ikke behov for noe som helst overhaling om motoren har vært vedlikeholdt og brukt noenlunde normalt, stort sett uansett kilometerstand. 300000 er på ingen måte særlig mye. I toppen er det greit å bytte ventiltetninger.. Ventilløftere er også kjekt, og så alle pakninger og greier man kommer over som ser ut som de kan lekke litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bunndelen har ikke behov for noe som helst overhaling om motoren har vært vedlikeholdt og brukt noenlunde normalt, stort sett uansett kilometerstand. 300000 er på ingen måte særlig mye. I toppen er det greit å bytte ventiltetninger.. Ventilløftere er også kjekt, og så alle pakninger og greier man kommer over som ser ut som de kan lekke litt.

 

 

Siden du skriver d gang nr. 2 er det vel sant da.. :P Så får vel bare tro på deg.. ;) Da er det vel bare å begynne å leite etter en motor da.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må ha 10v turbo da, grooom lyd:)

Tenkte å kjøpe en 90 og sette inn det jeg og.. hvis jeg får tid og penger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ha 10vT, skal ha bilen godkjent så må bli d.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så stor forskjell da ? Har vel i grunn bare hørt 20vT med skikkeli lyd jeg.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så stor forskjell da ? Har vel i grunn bare hørt 20vT med skikkeli lyd jeg.. : rolleyes

Når de er trimma er det vel ett fett, men orginale er det ikke noen tvil: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.