#1 Skrevet August 2, 2006 Heisann! Sliter litt med å få byttet drivakselmansjetten på høyre side ytterst, Det jeg har strevet meg frem til nå er att jeg har fått ut drivakselen og endeleddet fra fjørbenet. Nå skal jeg liksom bare kunne få av endeleddet og bytte mansjett, men hvordan får jeg av endeleddet? Det sitter 6 kuler rundt, ingen ting man kan løsne på? Også sitter det på en måte en stjerne på enden av selve akselen inni der som de 6 kulene glir på. Noen som har vært borti det før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 2, 2006 Det er en av to låsinger på ytre drivledddrivaksel. ENTEN er det en låsering som skal utvides utover og inn i leddet og så kan leddet kakkes av akselen. ELLER så er det en skjult låsering inni leddet, da skal du i så fall bare kakke av leddet uten noe mer. Kan være en pain in the arse å få av, men det er bare å slå (med en trekloss mellom ledd og hammer). For å se om det er type 1 eller 2-låsering du har så rengjør du der akselen går inn i leddet. Noen millimeter inn fra leddets ytre kant ligger låseringen og du ser den lett etter at fettet er fjernet. Finnes det ingen låsering har du type 2. Håper du ble litt klokere av dette da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 2, 2006 ingen låsering her. så det er bare å kline til? må vel holde fast akselen som bare f*** for att ikke jeg skal dra den ut av girkassa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 2, 2006 ingen låsering her. så det er bare å kline til? må vel holde fast akselen som bare f*** for att ikke jeg skal dra den ut av girkassa? Da er det bare å banke. Jeg pleier å ta ut akselen og sette den i en skrustikke. Det gjør saken myyye enklere Ellers så får du bare holde igjen ja.. Bare for guds skyld ikke bank med metallredskap for da lager du ikke-så-pene bulker i drivleddet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 2, 2006 okay, må jeg slå på selve stjerna som jeg kaller det, eller hele greia? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 2, 2006 okay, må jeg slå på selve stjerna som jeg kaller det, eller hele greia? Hva slags bil er det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 2, 2006 jeg har pleid å slå litt på kantene bare. men har et annet tips også. Hvis drivleddet er av typen som låses til navet med bolt så kan du bruke denne bolten til å presse leddet av akselen. Bare skru den inn i leddet til den treffer akselen, og så fortsette. Så snart den er kommet over klipsen så banker du lett av videre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 2, 2006 står litt til venstre her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 2, 2006 jeg har pleid å slå litt på kantene bare. men har et annet tips også. Hvis drivleddet er av typen som låses til navet med bolt så kan du bruke denne bolten til å presse leddet av akselen. Bare skru den inn i leddet til den treffer akselen, og så fortsette. Så snart den er kommet over klipsen så banker du lett av videre. Skal rett ut å prøve det der du sa nå, er med bolt ja;) takk for hjelpen mr. Langhelle! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 2, 2006 står litt til venstre her. ok, på min 90 festet jeg selve akslingen med ei wisegrip tang jeg, slik at en ikke kommer ut av kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 2, 2006 Finnes ikke mansjetter som limes til audi da ? Så genialt d.. Trenger ikke av me drivakslingen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 2, 2006 Finnes ikke mansjetter som limes til audi da ? Så genialt d.. Trenger ikke av me drivakslingen.. De sprekker vel gjerne opp etter alt for kort stund. Så da er det vel like greit bare å hoppe i det med full demontering istedet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 2, 2006 Hmm.. Har ikke skjedd på forden jeg og en kompis bytta på men.. Men det er jo mulig.. Var bare et sp.mål om det fantes egentli.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 2, 2006 står forden garasjeparkert 24/7? neida 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 2, 2006 Hvor hardt må jeg skru til bolten i midten av skiva? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 2, 2006 Hallo? Bolten som skrues inn i endeleddet, hvor hardt skal jeg skru denne til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 3, 2006 husker ikke akkurat hvor hardt mener det var 450n eller noe sånt... Jævelig hardt ihvertfall... skrudde min med muttertrekker og dro så hardt jeg kunne med skralle uten forlenger... har ikke løsnet enda: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 3, 2006 Du har sikkert skruvd ferdig nå, men den bolten skal (om jeg ikke husker veldig feil) strammes med 200nm + en halv omdreining? Anyway, stram godt! Har gjort d der selv for en del år siden og alt jeg kan si er at å investere i en haynesbok er vellanvendte penger! mekkonomen, bilextra etc har til ca 200 kroner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 4, 2006 Du har sikkert skruvd ferdig nå, men den bolten skal (om jeg ikke husker veldig feil) strammes med 200nm + en halv omdreining? Anyway, stram godt! Har gjort d der selv for en del år siden og alt jeg kan si er at å investere i en haynesbok er vellanvendte penger! mekkonomen, bilextra etc har til ca 200 kroner hehe, ja men haynes har verken ikke til quattro eller v6 motor.. men Bentley publisher funker! Stramma til det jeg kunne med momentnøkkelen min jeg. skrudd til over 210 nm. og litt til;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...