#1 Skrevet August 3, 2006 Grunnet lite aktivitet i den gamle tråden angående det samme problemet så tar jeg nå alt fra begynnelsen her, Har en 1993 audi 80 2,0e. ABK Motoren går stort sett som en klokke, men enkelte ganger, og da spesielt etter den er blitt varm så mister den all effekt. Motoren stopper ikke, men den klarer bare ikke å drive bilen frammover. Turtallet faller til ca 800-850 o/min. Gir jeg gass så er det akkurat som om motoren holder på til å kveles. Lar jeg den stå på tomgang går den helt fint, men med lavere turtall enn vanlig. Problemet gir seg stort sett ved å bare slukke motoren og starte den på nytt. Enkelte ganger hjelper ikke dette heller, men etter ett par tre minutter så går den som regel fint igjen. Følgende er skifet: Temperaturgiver (den med to poler), Bensinfilter, fordelerlokk. Plugger og pluggkabler er ikke skiftet men ser ok ut. Slanger og ventilen til veivhusventilasjonen er renset. Tror kanskje at det fortsatt kan være litt skitt igjen her. Spesielt i området der det stive plastrøret går inn i blokken. Er det spesielle steder på veivhusventilasjonen der oppstoppelser har en tendens til å forekomme? Har renset lmm og tomgangsregulator. Kondens er også en mulighet, men har hatt en omgang med kondensfjerner uten at det hjalp. Problemet oppstår altså stort sett når bilen har nådd en viss temperatur hver gang, så jeg syns jo det frister å skylde på en eller annen temperaturføler eller noe i den dur. Kan forresten lambdasonden ha noe med dette å gjøre? Måter å sjekke om denne funker? Ellers andre gode forslag? Begynner å bli litt desperat her nå. ¨ Er det noen som vet om digifanten lagrer feilkoder på denne bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 3, 2006 Vært borti noe lignende på en golf cab 1.8 med digifant (veldig lik din motor) Der begynte motor å fjuske etter 10min kjøring, måtte gire ned for å klare å holde 70 på motorveien. Der var det lambda som var derfekt. Kjøpte en ny på biltema til 298.- (3 ledninger) nå går den som en klokke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 3, 2006 Løs innmat i selve katalysatoren? Biter av innmaten rister rundt inne i katalysatoren for plutselig å legge seg i åpningen for eksos ut. Faller deretter tilbake etter at motoren er stoppet og har stått litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 4, 2006 Ja det kan også være svaret ja??? hmm.. Har lurt litt på akkurat det skjønner du.. Syns det er litt lyder fra katalysatoren så det er faktisk ikke umulig at det er noe løst inni der. Ser shabby ut også. Skal sjekke det i helgen tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 4, 2006 Ja det kan også være svaret ja??? hmm.. Har lurt litt på akkurat det skjønner du.. Syns det er litt lyder fra katalysatoren så det er faktisk ikke umulig at det er noe løst inni der. Ser shabby ut også. Skal sjekke det i helgen tenker jeg. .. Håper du får orden på det ... har noen småhikker som minner litt om det du sliter med selv .. kult om du tar en oppdatering når du har løst problemet ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 4, 2006 katalysatoren på den bilen der ser FÆL ut! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 4, 2006 Det gjør du også , men jeg synger det nå ikke ut til hele verden likevel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 6, 2006 Da har det skjedd ting.. Har egentlig ikke fått testet bilen nok til at jeg friskmelder den, men den har hvertfall funket bedre enn vanlig i dag. I går byttet jeg lambdasonden, noe som for øvrig gikk fortere enn antatt. Sammtidig oppdaget jeg at eksoslekkasjen jeg lenge har hatt faktisk lå før lambda'en.. Jeg har hele tiden trodd at den var lengre bak. Dette har nok ført til at lambdaen har målt rimelig feil til tider. Så denne lekkasjen ble selvsagt også tettet. Er godt mulig at det ikke var nødvendig å skifte lambdasonden, men at det hadde holdt å bare tette eksosen. Men det var vel uansett tid for å bytte den. Så ut som om den hadde stått der i en mannsalder. Så får vi bare se hvor lenge det holder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...