Porting av topplokk, UrS4, AAN

Anbefalte innlegg

I forbindelse med registerreimsbrudd og overhaling av topplokk pga bøyde ventiler, så har jeg også begynt å vurdere porting av topplokket.

 

ES-Tuning her i Trondheim sendte meg videre til AutoTrim og Tore "topplokk" da jeg ville forhøre meg om pris på nye ventiler og overhaling etc. Det viste seg at det var et godt tips i og med at han er noe billigere enn Cylmo AS.

Tore "topplokk" er en travel mann som jobber 6 dager i uka, men han tok seg likevel god tid til å forklare og vise meg ganske mye. Vi ble enige om pris på overhaling og nye deler, men han fortalte meg også litt om porting av topplokk etc. Ifølge han er det en mye bedre og mer lønnsom løsning å porte topplokket etc og forbedre aerodynamikken enn å øke turbotrykket etc. Det er iallefall det første som bør gjøres dersom man har tanker om effektøkning. Ikke bare blir effekten høyere, men drivstoff-forbruket blir også lavere. Dette er jo ganske logisk dersom luftmotstanden minsker vesentlig.

 

Tore "topplokk" og AutoTrim er god kjent og ansett her i Trondheim. Han er ekstremt entusiastisk og kunnskapsrik hva angår motorer. Derfor har jeg ingen store bekymringer med dette. Spørsmålet er bare om jeg skal gå for middels porting eller full porting.

Prisforskjellen er kr 2500,-.

 

Jeg har vel egentlig kommet fram til at når jeg først er av med toppen og også skal porte, så er det vel like greit å gå for full porting.

 

Men det var altså en liten ting som slo meg;

Hvorfor er ikke disse motorene/topplokkene levert med "full porting" allerede fra fabrikk? Effekten hadde jo vært høyere, drifstoff-forbruket lavere, og for ikke å glemme hvor mye metall man hadde spart i produksjonen, dvs at produksjonskostnadene antakeligvis hadde vært en del lavere.

 

Det må jo være en grunn til at dette ikke er gjort ?

Kan det være slik at topplokket blir vesentlig svekket av dette, altså på en måte som har betydning? Blir det mindre formstabilt, kan lettere "slå" seg slik aluminiumstopper kan (ifølge det jeg har hørt)?

Eller kan det tenkes at motoren avkjøles dårligere, det går jo kjølevæske gjennom topplokket på disse motorene ?

Eventuelt andre aspekter som kan ha betydning?

 

Jeg spurte ikke så mye om dette, men ifølge AutoTrim (Tore) så er det helt uproblematisk å porte topplokket. Kvaliteten på disse topplokkene er særdeles god, inkludert metallet/aluminiumet, slik at det ikke skal være noe å bekymre seg over.

 

Men jeg har likevel undret meg litt over dette.

Håper noen har kloke og seriøse svar på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det var altså en liten ting som slo meg;

Hvorfor er ikke disse motorene/topplokkene levert med "full porting" allerede fra fabrikk? Effekten hadde jo vært høyere, drifstoff-forbruket lavere, og for ikke å glemme hvor mye metall man hadde spart i produksjonen, dvs at produksjonskostnadene antakeligvis hadde vært en del lavere.

 

Alt er snakk om penger. Hvis det er godt nok for ønsket effekt så er det OK. Ikke verdt å legge mer penger/arbeid i det......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt er snakk om penger. Hvis det er godt nok for ønsket effekt så er det OK. Ikke verdt å legge mer penger/arbeid i det......

 

Tja. Hvis jeg har forstått deg riktig så vet jeg ikke om jeg er helt enig. Produksjonskostnadene ville jo vært lavere. Man hadde jo bare støpt topplokket med grovere dimensjon i luft og eksoskanalene, altså brukt mindre metall/aluminium.

Det ville jo selvsagt blitt betydelig fordyrende dersom man på fabrikken hadde portet på tradisjonell måte ved å slipe/frese.

 

Men uansett så er det jo en grunn til at det er gjort akkurat slik det er gjort, og jeg lurer fortsatt på hva årsaken er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja. Hvis jeg har forstått deg riktig så vet jeg ikke om jeg er helt enig. Produksjonskostnadene ville jo vært lavere. Man hadde jo bare støpt topplokket med grovere dimensjon i luft og eksoskanalene, altså brukt mindre metall/aluminium.

Det ville jo selvsagt blitt betydelig fordyrende dersom man på fabrikken hadde portet på tradisjonell måte ved å slipe/frese.

 

Men uansett så er det jo en grunn til at det er gjort akkurat slik det er gjort, og jeg lurer fortsatt på hva årsaken er.

 

Tro meg. Hadde de kunnet spart kr 1,- pr stk så hadde de gjort det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tro meg. Hadde de kunnet spart kr 1,- pr stk så hadde de gjort det :)

 

hehe Fortsatt ikke helt enig. Jeg tror det er noe annet enn kostnadene som ligger til grunn.

 

Disse bilene eller motorene er jo ikke produsert med tanke på å være billig. Det er derimot lagt mye større vekt på kvalitet og ytelser. Disse bilene var jo noe av det ypperste man kunne skaffe seg på den tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe Fortsatt ikke helt enig. Jeg tror det er noe annet enn kostnadene som ligger til grunn.

 

Disse bilene eller motorene er jo ikke produsert med tanke på å være billig. Det er derimot lagt mye større vekt på kvalitet og ytelser. Disse bilene var jo noe av det ypperste man kunne skaffe seg på den tiden.

 

Nja både og, 7a toppen er jo nesten helt lik og den er jo ikke akkurat ment for high perf.

Uansett er vel ikke dette ypperste klasse ano tidlig 90tall, er jo tross alt ikke ferrari e.l vi snakker om.. bare oppjassa familiebiler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Porting handler ikke om større hull alene.. Det er et komplisert tema, som krever masse presisjon for å få riktig.. Dette er "unødvendig" på en 2.2 motor + 1bar ladetrykk, med "kun" 230hk.. Men en ser jo at toppene ikke akkurat er rævva konstruert, siden det er mange som har kjørt 500hk med org topper på disse motorene..

 

Spør Østhus om det er mange topper som er fabrikert skikkelig bra ifra fabrikken.. Han har iallefall uttalt tidligere at det er svært få som er det.. M motorene (S heter vel selve motor serien) i M3 M5 osv til bmw er vel av de absolutt få som knapt trenger porting for ganske så ekstreme effekt tall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror nok ikke prod. kostnadene hadde gått ned nei. motor er jo som tidligere nevnt her laget for å takkle 230 hk, og er toppen god nok for det er det liten vits i for fakrikken å gjøre den langt bedre en den trenger.

samma gjelder jo for org eksosmanifold, konstruert så enkelt og billig som mulig for å rekke for org effekt. ikke noe vits i å lage motor god for 500 hk om de bare skal ha 230

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var vel en overdrivelse å hevde at det var noe av det ypperste man kunne skaffe seg hva angår ytelser, det er jo ingen racerbil. Men dersom premissene er at det skal være en stor personbil med firehjulsdrift og god energieffektivitet, så fantes det vel ikke mye annet som overgikk disse bilene?

 

Min antagelse er at godstykkelsen i topplokket etc er et resultat av at Audi ville være sikker på at kvaliteten var god nok, både hva angår livslengde, funksjon, stabilitet etc.

 

Jeg gir meg ikke før argumentene er bedre :nana::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en bilfabrikant skal lage et topplokk som flower bedre, så tror jeg ikke de bare "lager" noen større hull i en gammel konstruksjon av et topplokk, da tror jeg nok de former og lager kanalene helt annerledes for å få ønsket flow.

En annen ting er at når disse topplokkene støpes, så må det være sikkerthetsmarginer, slippvinkler og andre ting som gjør at det ikke kan støpes med løvtynne vegger inne i toppen.

 

En annen ting, er at hvis man ser på biler som er jazza opp fra fabrikk, men byggd på samme type motorer som billigere biler, som for eks Audi TT 225hk, Porsche 944turbo 250hk, så setter de inn først om fremst andre ventiler, enn å begynne å "porte"!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du porter mye, og vider ut innsugskanalene mye, vil man få en lavere hastighet på lufta når sylinderen fylles, noe som igjen kan medføre at sylinderen fylles dårligere og man får lavere effekt, spesielt ved lave turtall. Kommer mye an på kammene også, men om lufta har god fart så kan sylinderen fortsette å fylles selv etter at stempelet er på vei oppover (og innsugsventilen er åpen).

 

Man kan porte seg til en motor som gir mer toppeffekt men er dårligere i bunn og midtregister om man ikke er forsiktig. Snakker ikke spesifikt om 2,2 t motoren nå, kjenner ikke detaljene hvordan den oppfører seg med porting.

 

Interessant emne å lese om dette, ikke lett å vite hva man bør gjøre. Dersom det finnes noen referanser ville jeg hørt med dem.

 

mvh, Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En seriøs portejobb bør dokumenteres med en flowmåling, da får du svart på hvitt hvor mye økningen av flowen er på forskjellige ventilløft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En seriøs portejobb bør dokumenteres med en flowmåling, da får du svart på hvitt hvor mye økningen av flowen er på forskjellige ventilløft.

 

EBB leverer vel det vanligvis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.