Sliter med å få fyr på motor (3b)

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter med å få fyr på en 3b motor. Den får tenning og bensin men vil enda ikke fyre. Er litt sikker på innstillingene på fordelern noen som har noe tips til den? Også når det gjelder pluggledninger.

 

Ellers får jeg ikke noe utslag på oljetrykksmåleren når jeg kiner den på starteren, men det er vel kanskje normalt?

 

Sitter autronic sprut på den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt sikker på innstillingene på fordelern noen som har noe tips til den? Også når det gjelder pluggledninger.

 

Rgener med at du mente usikker?

 

Uansett, på kanten av fordeler-huset er det et lite meisel-merke, dette er for sylinder nr 1. Så, når veivakselen er stilt inn på tenningspunktet, pass på at rotoren peker mot dette meisel-merket.

 

Også, siden dette er tenningsmerket for sylinder nr 1, så har du også utgangspunktet for rekkefølgen for tenningskablene. Tenningsrekkefølgen husker jeg ikke i hodet ( : eek : ) men den kjenner du kanskje selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsrekkefølgen står på toppen ;)

 

Men det er tre merker, en på toppen, en på fordelerhuset og en på rotoren. Problemet er at det er umulig å få den på fordelerhuset til å stemme med den på toppen. Blir enten litt for mye til enten høyre eller venstre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men fordeleren kan stå 180 grader feil forde. For hvis man svinger motoren en runde flytter fordeleren seg 180 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjør kammen også, da både fordeler og kamaksel har dobbelt så stort reimhjul som veiva. Hvis du ikke får fordeleren rett på merket da veiv og kam står riktig kan du vel vri fordeleren? Eller sitter den uten justeringsmulighet? Pleier å være en 13mm skrue som holder fast fordeleren i blokka sammen med en slags klemme/brakett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan vri fordelerhuset akkurat slik jeg vil, men den roterende delen vil ikke linje opp og den sitter jo rett på drevet som igjen går inn på kammen.

 

Ingen innspill ang oljetrykk tingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, rotoren og akslingen er en bit. Fordelerhuset derimot kan du som du sier vri. Da skjønner jeg ikke helt problemet. Er vel bare å vri fordelerhuset slik at merket på kanten havner rett under tuppen på rotoren da...eller?

 

Hvis problemet er at du har for lite å justere på for å få det riktig, må du nappe ut hele fordeleren og vri akslingen litt mens du har den ute, for så å lirke den ned i hullet igjen. Kan være litt vanskelig å få den til å smette inn i sporet der nede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jeg har skrevet litt feil, mente rotoren og ikke huset :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv vri rundt fordelerakselen for hånd, noen fordelere har plastdrev som har for vane knekke, kan du vri akselen rundt er drevet knekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1-2-4-5-3

 

litt OT her nå, men er dette samme tenningsrekkefølge som audi 90 1985 har? 2.2 motor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tror alle femmere har den tenningsrekkefølgen.Hadde det på sugisen (KU)og har det nå på 10VT MC'n også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok :) takke takk: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.