#1 Skrevet August 7, 2006 Dette såg da fryktelig feil ut: klø : !!!!!! Alt er gjort etter tegninger av fjørbeinet!!! Er det noen som har en fryktelig god idè ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 7, 2006 Det der er nok riktig det. Når bilen står på hjula skal den koppen stikke opp. Den er der for at dempern ikke skal ramle ned hvis du er ut på litt lavtflyging. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 8, 2006 Nå har det seg sånn at jeg har kjøpt nye lager til toppene, men har litt bange anelser om hvor denne berømte mutteren som er to spor i, om den skal stå ned i lageret i fra toppen eller om den skal stå lenger nede på demperen??? Jeg har sikkert en vandringpå over 1 cm på toppen..... Og jeg lover det gir beskjed om det ikke skal være slik, spesielt i slaghuller.. Det værste er at det er sikkert bare en kjempe bagatell som gjør dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 8, 2006 Ble sånn til meg og.. Jeg tror jeg fant ut at demperne jeg satte på hadde kortere gjenger enn de som sto på.. Dreide meg nye skåler jeg... Edit: Ble kanskje ikke så stort mellomrom til meg, men d var nok til at d laga finfin lyd på dårli vei.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 8, 2006 Er sånn på min også, både fremme og bak. Tror faktisk det skal være sånn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 8, 2006 Samme på min også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 8, 2006 Og samme på min.. ( Selv har jeg ingen ulyder ) Konklusjonen er vel at det skal være slik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 8, 2006 Tviler på at d skal være sånn.. D blir en helvettes klunkelyd hvis d er sånn.. Så har vanskeli for å tro at det er riktig.. Var ikke sånn til meg før jeg bytta dempere, men når jeg bytta ble det sånn.. Å en aldri så liten klunkelyd som høres ut som alt er løst frami der.. Dreide meg nye skåler å d ble stille.. Når du skrur til mutteren på toppen, skal du klemme fjærbeinslageret opp i mot karrosseriet, hvis ikke blir d lyd.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 8, 2006 Det "skal" være sånn ja, er sånn på min bil også. Korrekt rekkefølge er: øvre fjærskål, spesialmutter med to spor i, fjærbenslager, deretter opp i dempertårnet, øvre skål og mutter på toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 8, 2006 Men hvis den skåla på bilde er så langt over karroseriet blir d en helsikkes klunkelyd.. Mulig d er jeg som tar feil men jeg satte d sammen slik d sto når jeg plukka d fra hverandre.. Å d ble slik.. Monterte mine custom skåler å d ble bra som aldri før.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 8, 2006 Det "skal" være sånn ja, er sånn på min bil også. Korrekt rekkefølge er: øvre fjærskål, spesialmutter med to spor i, fjærbenslager, deretter opp i dempertårnet, øvre skål og mutter på toppen. Ja akkurat dette prøvde jeg på idag, men jeg synes det blir litt rart - At lageret i fjørbeinslageret ligger å hviler ned på spesialmutter....... virker rart. men men.... Og enn annen ting når jeg gjorde det slik var at sylinderen i demperen har gjenger på øverste del og de kom bare akkurat til syne og jeg fikk bare to omdreininger på mutter på topp.... En annen ting er - Hvilken vei skal fjerbenslageret stå? slik som jeg ser det er det en side med stål og en med gummi..... og da vil jeg tro at stålsiden skal ned mot øvre fjærskål og gummisiden skal opp i dempertårnet??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 8, 2006 Men hvis den skåla på bilde er så langt over karroseriet blir d en helsikkes klunkelyd.. Mulig d er jeg som tar feil men jeg satte d sammen slik d sto når jeg plukka d fra hverandre.. Å d ble slik.. Monterte mine custom skåler å d ble bra som aldri før.. Ja det er riktig det..... ca 10-12mm over karosseriet er skålen....og ja det lager en hæl....s lyd... og ikke minst er jo styringe oxo ikke på topp ved litt tøff kjøring: rock : .... En annen ting er at nå har jeg kjøpt nye fjærbenslager og jeg tror ikke de blir noe begeistret for å ikke stå fast, så de vil nok ta kveld ganske tidlig..... Men det er jo helt utrolig!!!!!!!!!!!!! Det var jo ikke slik før jeg demonterte det.... Og det har jo blitt satt sammen på akkurat samme måte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 8, 2006 Hvilke dempere kjøpte du da ? Jeg mener at jeg fant ut at det var mindre gjenger på de jeg kjøpte.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 10, 2006 Har samme problemet på min. Og den lager lyder bare på høyre side, men bare noen ganger. kommer å går litt Er man nødt til å dreie nye skåler eller finnes det noen andre lure måter? Som å legge en slags foring i mellom.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 10, 2006 Dreide meg først noen ringer jeg la i mellom.. I alu.. De laga lyd.. Gummi går vel an.. Hard gummi.. Dreie en ring på vær side kanskje.. Bare å prøve d.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 14, 2007 Nå er jeg dritt lei av klunkelyd og foringer som blir utslitt.... En ting som er klinkende klart: - Å lage custom ting er jeg egentlig tilhenger av, men å lage custom ting av noe som skal "smette" rett sammen er en annen ting. Eller for å si det sånn noe er galt som skal være rett..... Er det noen som kan gi meg et 100% svar om avstanden skal være der eller om den ikke skal være der? Det letter arbeidet mitt veldig: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 14, 2007 Avstander er slik som dette på nærsagt alle vag av disse årsmodellen. Dette være seg Golf, Polo, Auda 80-90 osv Spør man Møller derimot, så er dette et resultat av at det har blitt montert uoriginalt lager (ref: Møller tekninske avd.) Har samme problemet på min egen Polo, og det er fysisk umulig at øvre skål skal ligge i kontakt med fjærtårnet. Nå har jeg custom med camberjustering og skrufeste i motorrom. Mine deler til Polo passer også Audi om man øker indre diameter i lageret fra 12 til 14mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 14, 2007 Avstander er slik som dette på nærsagt alle vag av disse årsmodellen. Dette være seg Golf, Polo, Auda 80-90 osvSpør man Møller derimot, så er dette et resultat av at det har blitt montert uoriginalt lager (ref: Møller tekninske avd.) Har samme problemet på min egen Polo, og det er fysisk umulig at øvre skål skal ligge i kontakt med fjærtårnet. Nå har jeg custom med camberjustering og skrufeste i motorrom. Mine deler til Polo passer også Audi om man øker indre diameter i lageret fra 12 til 14mm. Det som er litt vittig er at de orginale lagerene sto på når jeg byttet dette, men når jeg fikk dette problemet kjøpte jeg nye, riktignok uorginale, men det samme skjedde. En annen ting er jo at toppen skal vel gli løst oxo, når en svinger. skal den ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 14, 2007 Det som er litt vittig er at de orginale lagerene sto på når jeg byttet dette, men når jeg fikk dette problemet kjøpte jeg nye, riktignok uorginale, men det samme skjedde.En annen ting er jo at toppen skal vel gli løst oxo, når en svinger. skal den ikke? Hvilken topp tenker du da på?? Den toppen/skålen i motorrommet skal ikke kunne vries om når bilen er i ro og ikke svinger. Ved dynamiske tilfeller ute på veien snur disse på seg i "takt" med demperen. Slik det er på mine biler med den originale løsningen skrur jeg den skålen i motorrommethelt ned til spesialmuttern med to hakk i, ergo går dette ikke mer sammen.. Er det lyd så er det enten spesialmutteren som ikke er skrudd tilstrekkelig til, eller så er det slakk i lageret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 14, 2007 Ja beklager det var skålen jeg mente .... Nå snakker vi Det som skjer: Jeg skrur spesialmutteren med to spor i, helt ned til det ikke er fysisk mulig å skru den lenger ned. Og så setter jeg inn hele fjørbeinet med demper på og opp i hullet og skrur til skålen på toppen.... og ja jeg skrur den helt ned til lageret og da får jeg den avstanden som er på det første bildet i tråden....... og bare jeg løfter i skjermen på bilen, litt opp og ned... så klakker det å slår hele greiene.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 14, 2007 Hmm, det var mystisk. Aldri vært med på at en kan løfte i skjermen og få disse lydene fremprovosert... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 14, 2007 Denne hjelper litt da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 14, 2007 For å si det slik: HELE FJØRBEINET STÅR LØS I TOPPEN; MER ELLER MINDRE: bh : Den står jo selfølgelig med vekten ned på lageret over ovre fjørskål, men når jeg løfter i skjermen rett opp, er det bevegelse og klunkelyder i toppen som jeg har tatt bilde av.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 14, 2007 Det er som sagt det samme hos meg, og jeg har ingen ulyder.. men så sitter fjærbeinet bom fast også, selv om det er slik som hos deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 14, 2007 Det er som sagt det samme hos meg, og jeg har ingen ulyder.. men så sitter fjærbeinet bom fast også, selv om det er slik som hos deg. Står skåla helt ned til lageret, og du har den avstanden som jeg har? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...