#1 Skrevet August 8, 2006 Noen som har greie på smøremidler her?? Under årets ferietur med campingvogn gikk det litt hardt for seg. Fikk melding i FIS`en om å sjekke motorolje. Det viste seg at nivået var så vidt under MIN merket. Så, hva gjør man midt på natta på Bjorli.(5 mil hjemmefra) Jo, man tar det man finner. Jeg fikk tak i 3dl av en helsyntetisk Hydro Texaco olje som jeg fyllte på, for å komme oss hjem. Når jeg startet bilen dagen etterpå, kom meldingen "SERVICE IN 2800 KM" fram i FIS`en. : bh : Er det mulig at den lille skvetten med Hydro Texaco har "ødelagt" olja som er på motoren? (Bruker SHELL olje) Har forøvrig kjørt bare 10600 km siden siste service. Noen som har hørt om dette før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 8, 2006 Kan ikke svare deg. Men er det ikke sånn at hvis man kjører hardt/gris vil bilen på service fortere? Isåfall har jo da ikke km så mye å si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 8, 2006 Tja.. 10600 + 2800 = 13400km Ikke så værst vil nå jeg si. Siden du på de 10600 km har brukt såpass med olje at du må fylle mer vil nå jeg si at det er på tide med et oljeskift uansett. Du er klar over at bilen din har en olje-kvalitetssensor som benyttes til justering av service-intervallet? Det er jo ikke umulig at den nye oljen du fyllte på reduserte intervallet, men i dette tilfellet kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det må være en god ting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 8, 2006 Nå er jo serviceintervallet "inntil 30.000km" avhengig av hvordan bilen blir brukt. Det er sensore som avgjør serviceintervallet, og hvis denne har gått mye småkjøring/hardkjøring i tillegg til har dratt rundt på en campingvogn så vil jo naturligvis intervallet synke. Den første servicen er forresten ikke spesielt dyr eller omfattende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 9, 2006 Har nå snakket med verksmesteren hos Wist Last og Buss. Han sier at Volvo ikke tolererer mer enn en (1%) prosent fremmed olje i sine motorer. I og med at jeg fyllte på 3dl., som er 8-9%, ble han ikke forundret over at oljen har mistet sine "longlife" egenskaper. Takk for alle svar. Oljeskift er bestillt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...