"Feil" olje. Hvor farlig er det?

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte en liter Helix Plus Diesel 10W 40 på nærmeste Shell stasjon idag fordi jeg fikk varsel om lavt oljenivå. Var ute etter VW 505.01, men bak på denne sto det VW 505.00. Var eneste alternative olje de hadde til diesel motorer, så derfor kjøpte jeg den.

På hjemmesiden til Shell, hvor man kan velge bilmerke og få opp produkt som passer, så jeg nå etterpå at med longlife intervall på service skal man fylle Helix Ultra VX 5W-30, men den hadde de selvfølgelig ikke....

Fylte litt over 1/2 liter med Plus Diesel olje, og lurer nå på om noen her vet hvor "skummelt" det er å ikke fylle helt riktig olje??

 

Svar mottas med takk!

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1/2 liter har nok ikke mye å si i den store sammenhengen, blir jo ikke store prosentandelen når denne blir blandet med resten.

 

Så tror du kan slappe av ja, den smører nok denne her og ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bekjent av meg har f.eks kjørt sin Passat 1.9 tdi pd motor konsekvent på Valvoline helsynt 5-40 olje da han er gjerrig og får den billig.

 

Motoren skulle egentlig hatt longlife olje, men med oljeskift hver 10 000 har han nå kjørt uten problemer i 3.5 år.

 

Hvis vi "koder om" biler fra longlife til tid/kilometerservice ifm. service på jobben, benyttes det også vanlig helsynt 5-40 olje.

 

Utifra dette kan jeg ikke skjønne annet en at det vil fungere like bra, men at oljeskiftintervallene i de fleste tilfeller blir kortere. MAX 15 000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tillater meg å låne denne tråden litt jeg.

 

Hva slags olje anbefaler egentlig folket? Bilen min er jo 13 år gammel nå, og har nettopp passert 222222 km... Fikk høre at 15-40 ville være det beste for en dieselmotor, men at 10-40 fungerte greit også. Og at mineralbasert ville være bra nok for en så gammel motor. Fylte derfor 10-40 mineralolje fra Biltema forrige gang jeg skifta olje. Dumt? Smart? Er det lurt å bruke ekstra penger på en dyr olje til bilen min?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mineralolje blir tykk som sirup når det blir kaldt. Etter min mening ikke brukbart for noe annet enn veteranbiler som kun brukes om sommeren. Kjøp en helsyntetisk olje, den funker mye bedre, spesielt i lave temperaturer.

 

Skjønner ikke hvor alle har det fra at biler som har gått over 200000 km eller er noen år absolutt skal ha den dårligste, tykkeste og seigeste oljen som finnes.. Men - folk mener og tror mye rart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også en Golf3 TD, den er godt 235000 bytter hver 10000km og benytter

syntetisk 5-40. Synes ikke du skal spare på oljen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 89 coupe quattro. Har hatt på Elf olje, og det syntes jeg ikke funket noe bra på bilen min. tikke og var fæl. Så nå tenker jeg på å fylle longlife. Blir iallefall valvoline, delsyntetisk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så blir vel til å bytte til syntetisk neste gang da, men er olja fra feks Biltema eller Bilxtra bra nok? Virker jo som ran å kjøpe olja på bensinstasjonen fra "kjente" merker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har et Felleskjøp utsalg i nærheten kan du kjøpe Statoils helsyntetiske, delsyntetiske og mineralolje til under halv pris av utsalgsprisen hos Statoil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har et Felleskjøp utsalg i nærheten kan du kjøpe Statoils helsyntetiske, delsyntetiske og mineralolje til under halv pris av utsalgsprisen hos Statoil.

 

Er den oljen å anbefale da? Bare lurer, for det er snart på tide å peile ut motorolje for de neste årene, og da er det greit å bruke bare ett merke/type, og holde seg til det.

Hittil har jeg brukt Biltema 5-40, helsyntetisk, og har vært fornøyd med det, men føler at det er på tide å ta litt mer hensyn til motoren etterhvert som den blir eldre.

Hvis noen lurer på hvorfor jeg skal bytte: ryktene sier at oljen fra biltema legger igjen endel smuss i motoren og kan tette oljekanalene over lang tids bruk. Om det er fakta eller fiksjon vites ikke, det er heller ikke dokumentert noen plass jeg vet om (!!!!), men jeg tar ikke sjansen alikevel.. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen fra FK har samme godkjenning som den Statoil selv selger. F.eks. 5W-40 helsyntetisk har VW502.00 som er den oljen f.eks. din (og min) motor skal/bør ha..

 

Hvis man absolutt ikke liker Statoils oljer, og har et Shell tankanlegg i nærheten får man kjøpt alle Helix og Rimula (ikke ost men olje for store dieselmotorer) produkter til nesten halv pris av bensinstasjonene. Minste kvanta er 12 liter.

Hvis man bor i nærheten av Bunkeroil anlegg, får man Mobil1/Delvac1 til samme gode pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har selv helt på "super syntetic" på Audi'en min, og jeg har fra sikre kilder i FK at denne oljen er Statoil Lazerway, bare tappet på en mindre fancy emballasje. Lazerway som vel er kjent som en bra olje. FK olja er stemplet med VAG 502 og 505

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg har også hørt at Biltemas olje er fra Statoil. Kan såklart være av dårligere kvalitet enn den Statoil selger under sitt eget navn men... Aldri møtt noen som klager på Biltemas olje hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke gjorde meg forstått dreier det seg om olje fra Felleskjøpet, og ikke Illtema

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har sjekket Oljelageret.no som har sponset link på disse sidene. Ser ut som om disse leverer orginalolje til alle ;) nye VAG. Om noen har peiling om olje til våre biler, bør det vel være dem. På min nye A3 står det Castrol på oljefyllingslokket, mens Møller anbefaler Shell. Tror nok at de som utvikler oljen for VAG vet best. Castrol/Shell, eller andre merker er nok markedføring for ettermarkedet som de sannsynligvis betaler for eller har "special deals".

Alle oss brukere har vel likevel våre egne erfaringer med oljer og det er alltid artig å se hvordan erfaringene spriker. Det er vel derfor vi har et slikt forum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MItt lokale verksted puttet på noe helsyntetisk olje fra Valvoline som ikke oppfyller 505.01, men som de mente var "en veldig god olje". Den var visst godkjent for bmw, mercedes med mer...(med pumpedyse i flg verkstedet).

 

Dette var på forrige service (90.000 km), da jeg samtidig gikk bort fra longlife-intervaller for å skifte olje hver 15.000 - det ble litt for lenge og mye småkjøring mellom hvert skift synes jeg.

 

Jeg kjører en del med campingvogn og oljeforbruket har sunket så mye at jeg har ikke behøvd å etterfylle noe nå i løpet av 15.000, tidligere gikk det en drøy liter med Helix-olje ekstra på samme distanse ( og den er jo svindyr).

 

De siste dagene har jeg lest noe om at det er "viktig" med 505.01 spec pga et eller annet med injectorer som er utsatt for mye slitasje. Noen som vet noe om dette? Jeg stusser jo selv over at et verksted bevisst velger å overse oljespec fra bilfabrikant , men er det slik at det ikke har så mye å si egentlig?

 

Trenger oljeskift igjen nå (105.000 km service) og vurderer om jeg skal kjøre 30 mil tur/retur for at forhandler skal ta den - og ta fri fra jobb - eller om jeg bare skal sette fra meg bilen på det lokale verkstedet.

 

Noen som har synspunkter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjøl lure e på ka olje e skal bruke på min audi a3 1.6 som har kjørt 135000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder valg av olje til bil, er det en jungel av merker, viskositeter og typer.

 

Personlig bruker jeg helsyntetisk olje, selv om det koster mer så vil jeg anbefale å bruke dette under normale forhold. Det vil si en vanlig bruks/ familie bil. Men uansett så sjekk instruksjonsheftet til bilen.

 

Når det gjelder valg av olje, så er det mye som spiller inn. Det viktigste er å ikke velge den første og beste oljen med den største og gloreste reklamen. Om merket sponser racerbiler og bruker dette aktivt i markedsføringen sin, har ikke dette noe å si for ditt merkebruk. Eneste det gjør er at oljen blir dyrere til forbrukerene. Racerbiler og andre konkurransebiler blir uansett demontert helt ned etter hvert løp for at de skal virke optimalt hele tiden.

 

Derfor er det viktigst først å kikke i instruksjonshefte der det som oftest beskrevet hvilken olje bilen skal ha, og krav til oljen. Ofte står det som f.eks. "10w-40" Api sg 3, acea a2, ihvertfall for de som ikke eier Audi. Mange bilmerker, som vag, har egne standarder som de forholder seg til. Feks. vw502.00 eller 505. 00.

 

Hvis man ikke finner det i instruksjonsboken, eller har mistet den, kan man få disse opplysningene ved å ringe forhandler.

 

For oss vag eiere er det ikke så farlig å følge med på api og acea kodingen, så lenge vi holder oss til vag koden (vw xxx.yy). For en kort og grei oversikt over disse kodene så finner man disse her og her.

 

En ting kan dog være kjekt å vite om disse, og det er at A i acea systemet (eks. A2) betyr at den kan brukes til bensinmotorer, mens B er for diesel. I api systemet er s olje for bensin (eks. SG) og C er for diesel (eks. CE). Mer vil jeg ikke skrive om disse.

 

Viskositetstallet (eks. 10w- 40) beskriver oljens flyteegenskaper og tykkelse. tallene før w er oljens "oppførsel" når det er kaldt, mens de siste tallene beskriver oljens egenskaper ved 100 grader (hvis jeg ikke husker helt feil så var det 100 grader, hvis noen mener noe annet så skrik ut.)

 

Disse markeringene er uavhengig av bilmerke, og er således en god pekepinn hvis man ikke kjøper en olje som ikke er godkjent av bilprodusent.

 

Jeg vil understreke at bilprodusentens merking koster ekstra penger, og derfor vil ikke alle oljene ha denne merkingen. Dette gjelder spesielt olje som Biltema, Effekt etc. ikke har denne markeringen. Men det betyr ikke at de gjør en dårligere jobb.

 

For at vi vag eiere skal ha et litt lettere valg, og et som er mye sikrere. Så kikk på flasken om den er godkjent av vag. Og i hvilket tilfelle hvilken godkjenninger oljen har og om den godkjenningen er anbefalt for bilen din. (eks. vag 502.00 eller 505.01 for å ta noen eksempler.). Det kan godt hende at oljen ikke er godkjent av vag, men mange andre bilmerker.

 

Når man har gjort det, så må man finne ut av hvilken viskositet man skal ha. En allrounder er 10w- 40 eller 5w- 40 her nede på østlandet. Kjøper man 0w50 så har man en olje som dekker hele spektret når det gjelder kulde og flyteegenskaper ved 100c. Men uansett så står det nok anbefalt i instruksjonsheftet ditt, slik at man får riktig viskositet.

 

Når det kommer til merket som oljen skal ha, så er det strengt talt hipp som happ. En olje fra Biltema som har samme spesifikasjoner som en fra Castrol, er godkjent med de samme egenskaper som de har oppfyllt ved testing.

 

I bunn og grunn så ender valget opp på hva man får god nattesøvn av, hvilket image man vil ha og hva man føler seg komfortabel med. Om naboen bruker Castrol eller Biltema og anbefaler dette på sitt varmeste, betyr ikke det at man må bruke disse merkene. Jeg personlig har falt på mobil1 sin supersyn, som jeg betaler ca. 99kr for literen.

 

Noen anbefalinger fra min side er i billig olje sjiktet Fuchs fra oljelageret (oljelageret.no) Fina olje (smart club, europris, lokale delepusher m.m), og Statoil olje fra Felleskjøpet (Det er ikke vits å kaste bort pengene på en statoil stasjon, når man får den samme oljen mye billigere i FK butikken).

 

Vil man bruke litt penger så har man Castrol (der de selger bildeler, mekonomen m.m), Pennzoil, Mobil 1 (den med sølvkork skal de ha 99 kr pr. flaske på europris for, ikke fullt en liter. stjerneservice.no skal ha 99kr for sin supersyn (beste serien) når man skal ha vw502.00 (0w- 40 olje) og 115 kr for den som oppfyller vw505.00 (5w- 50 olje).

 

De oljene som jeg har gitt som eksempler er vanlig merker, man kan sove godt om natten når man bruker de og er helt greie uansett hvem du skal velge. Biltema er ikke med i anbefalingen fordi de ikke lenger har så utrolig bra pris i forhold til hvilken opplysninger man får om produsent etc. Mistenker at de kjøper den billigste oljen man finner på markedet, slik at det både kan være olje fra statoil, shell og esso (eksempler) som blir levert samtidig.

 

Personlig bruker jeg Mobil 1 sin supersyn 0w- 40 som jeg har kjøpt på stjerneservice.no. Slik at hvilket merke du vil bruke, er opp til deg i siste instans. Og husk nytt oljefilter og ny tettering til oljepluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har sjekket Oljelageret.no som har sponset link på disse sidene. Ser ut som om disse leverer orginalolje til alle ;) nye VAG. Om noen har peiling om olje til våre biler, bør det vel være dem. På min nye A3 står det Castrol på oljefyllingslokket, mens Møller anbefaler Shell. Tror nok at de som utvikler oljen for VAG vet best. Castrol/Shell, eller andre merker er nok markedføring for ettermarkedet som de sannsynligvis betaler for eller har "special deals".

Alle oss brukere har vel likevel våre egne erfaringer med oljer og det er alltid artig å se hvordan erfaringene spriker. Det er vel derfor vi har et slikt forum.

 

Jeg kjører på fuchs olje. Ikke hatt noe trøbbel med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder valg av olje til bil, er det en jungel av merker, viskositeter og typer...

 

Fin tekst men "mistenker" deg for å ha "klippet" fra litt gamle kilder.

 

API:

API SH utgikk i 1998 og ble erstattet med API SJ. Siste bensinmotorolje spec. fra API er SM.

 

ACEA:

A2 er utgått for mange år siden og erstattet av A3.

A og B merkingen alene er utgått, nå har ACEA samlet spec. for bensin og dieselmotor.

A1/B1 A3/B3 A3/B4 A5/B5

C1 C2 C3 C4 er for dieselmotorer med "After Treatment Devices" (partikkelfilter, etc).

E2 E4 E6 E7 er for "heavy duty" dieselmotorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode svar her, men er det noen som har peiling om bruk av olje uten 505.01 spec til min Passat faktisk kan ødelegge motoren på noen måte???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode svar her, men er det noen som har peiling om bruk av olje uten 505.01 spec til min Passat faktisk kan ødelegge motoren på noen måte???

 

motoren blir ikke ødelagt, men du må bytte olje oftere (og kode om sevice/oljeskift intervallet i instrument panelet). Dette kan gøres på VW verkstedet eller med VAG-com.

 

Ps. også mulig direkte i dasjbordet, men litt vanskelig å forklare : klø : (har nettopp kjøpt Haynes service and repair manual til min egen bil) :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

motoren blir ikke ødelagt, men du må bytte olje oftere (og kode om sevice/oljeskift intervallet i instrument panelet). Dette kan gøres på VW verkstedet eller med VAG-com.

 

Ps. også mulig direkte i dasjbordet, men litt vanskelig å forklare : klø : (har nettopp kjøpt Haynes service and repair manual til min egen bil) :rolleye:

Se innlegget mitt over.. VAG anbefaler ikke noe dårligere enn VW 505.01 til PD TDI'er. Det er da med normalt oljeskiftintervall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.