Anbefalte innlegg

Hmm.. Har vel ikke 14000 for hånda akkurat nå men.. Å dessuten skulle d vært 140hester.. :P Men ingen som vet hva som må gjøres for å få den nedi da ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer vel bra d.. :) Er ikke D5, 5'er ?

Volvo har brukt dieselfemmeren og sekseren fra VAG i sine d5 og d6 ( volvo 240, 740, 760, 940, 960? ) Også i V70 frem til 2001 da de begynte å lage motorer selv.

Av nyere VAG har også nye Transporter/Caravelle 2.5 tdi ( AXD ) motor. Denne er uten tannreim og kun med tannhjulsdrift av motorens komponenter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen her inne som har den minste aning hva som må til for å få motoren til å fungere i en 90 ? : eek ::confused:: rolleyes

Burde gå bra å få den godkjent siden det er en diesel med ca samme effekt som originalmotoren ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikke eksakt hva du må gjøre, men den passer ganske sikkert rett i hvis du har femmer fra før. Bruk evt fra en c4 bil da f.eks transporter har annet innsug, motorfester osv.

Noe ledningsnett må antakeligvis skiftes pga gløding.

I tillegg må du antakelig lage til noen slanger etc for radiatoren da denne har annen plassering enn i 90 en originalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ledningsnettet på en diesel er vel ikke så veldig avansert.. skjønner jeg må bytte det men greit å få det til å funke etterpå også.. :P

Hva med tank å sånt da..? 90'n er vel ikke levert med diesel så er vel litt fiks å triks der kanskje ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tapp bensin av tanken, fyll diesel på den. Problemet kan bli at det på din sitter elektrisk bensinpumpe i tankarmaturet. Det har ikke TDI med rotorpumpe på motoren. Kanskje armatur fra en 80 tdi passer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp.. Vi får se hva det blir til..Vært morro å prøve dette her.. :) Men girkasse å sånt passer over ens ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer vel bra d.. :) Er ikke D5, 5'er ?

Jo, D5 er femmer, men ikke en Audi-motor. 850 og S/V70 som bruker Audi-motor har TDI-emblem bakpå (pga copyright - samme på Ford Galaxy), mens de med D5-emblem har Volvo's egenutviklede 5-sylindra dieselmotor.

Forøvrig har også Fiat/Lancia/Alfa en femmer-diesel med direkte innsprøytning (Common Rail), mens Mercedes-Benz hadde femmer-diesel av gamle typen for 20-30 år siden. Denne sto i W123 og G-wagen på 70- og 80-tallet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tenkte vel jeg mere på VAG da.. Menmen.. Nok om d finnes eller ikke nå.. :P

Nå er jeg mere interessert i hva som må gjøres for å få motoren i bilen å få den til å fungere og evt godkjent.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare beklage at jeg ikke kan hjelpe deg, men dette prosjektet gleder jeg meg skikkelig til å følge med på! :D

Genialt at noen vil gjøre noe slikt. Tror ikke du kommer til å angre ;)

*Subscribe to thread*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare beklage at jeg ikke kan hjelpe deg, men dette prosjektet gleder jeg meg skikkelig til å følge med på! :D

Genialt at noen vil gjøre noe slikt. Tror ikke du kommer til å angre ;)

*Subscribe to thread*

Nei får prøve å skrapa sammen penger og kjøpt en slik motor.. Helst 140hester da.. ;) Hadde vært morro dette..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ønsker med 180hk V6 TDI istedetfor min 140hk R5 TDI.

Det hadde vært noe! Greit nok at de motorene har sine problemer

med kammer, men det driter jeg i.

Større problem er vel immobilizer greiene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Buuump..

Ingen som vet hva som må til ?:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du 5'er i 90'n din passer både girkasse og motorfester. Mulig du må ha tak i et annet svinghjul? Ledn.nettet passer ikke bolt-on, og på en halvmoderne diesel er det da noen ledninger. Men det eneste du trenger som du ikke har i dag er gløding (m rele, sikring og glødelampe i dashbordet), og muligens en anordning for å stoppe dieselmotoren (med mindre 2,5 dieselen har kutt av strøm til motorstyring for å stoppe motoren, akkurat som man kutter strømmen til tenninga på en bensimotor???) Ledninger til instrumenter må klones m motorledningsnettet. Du må lage plass til intercooler. Mulig batteriet må flyttes bakover pga mye dilldall på høyresiden av motoren. Som tidligere nevnt, bensinpumpa bør kanskje fjernes.

Ellers lykke til, tror du får en spesiell 90...:)

Du spurte om forbruket på 140 hk tdi'n, min A6 ,ikke quattro, går på såvidt over 0,6 på mila på langkjøring. Pen kjøring m litt forbikjøringer og hyttepakka bil m 2 voksne og et barn, ganske bra for en minibuss: eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du 5'er i 90'n din passer både girkasse og motorfester. Mulig du må ha tak i et annet svinghjul? Ledn.nettet passer ikke bolt-on, og på en halvmoderne diesel er det da noen ledninger. Men det eneste du trenger som du ikke har i dag er gløding (m rele, sikring og glødelampe i dashbordet), og muligens en anordning for å stoppe dieselmotoren (med mindre 2,5 dieselen har kutt av strøm til motorstyring for å stoppe motoren, akkurat som man kutter strømmen til tenninga på en bensimotor???) Ledninger til instrumenter må klones m motorledningsnettet. Du må lage plass til intercooler. Mulig batteriet må flyttes bakover pga mye dilldall på høyresiden av motoren. Som tidligere nevnt, bensinpumpa bør kanskje fjernes.

Ellers lykke til, tror du får en spesiell 90...:)

Du spurte om forbruket på 140 hk tdi'n, min A6 ,ikke quattro, går på såvidt over 0,6 på mila på langkjøring. Pen kjøring m litt forbikjøringer og hyttepakka bil m 2 voksne og et barn, ganske bra for en minibuss: eek :

Takk for svar.. ;) Hmm.. Har fått litt tro på dette her.. Må gjennomføres.. Bare få årna me no kronasjer.. : klø : Så de hadde rimeli mange motorer i sverige.. Noen som vet hva slags motorkoder som er 140hester da ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

140-hesteren, som du bare finner i 95-97 A6, heter AEL.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun AEL som er 140hester ? Og AEL finnes ikke som annet enn 140hester ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, D5 er femmer, men ikke en Audi-motor. 850 og S/V70 som bruker Audi-motor har TDI-emblem bakpå (pga copyright - samme på Ford Galaxy), mens de med D5-emblem har Volvo's egenutviklede 5-sylindra dieselmotor.

Forøvrig har også Fiat/Lancia/Alfa en femmer-diesel med direkte innsprøytning (Common Rail), mens Mercedes-Benz hadde femmer-diesel av gamle typen for 20-30 år siden. Denne sto i W123 og G-wagen på 70- og 80-tallet.

Ang. Volvo. Stemmer det du sier, men de gamle 240 ene het da unektelig D5 og D6. Stod jo det på luka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun AEL som er 140hester ? Og AEL finnes ikke som annet enn 140hester ?

Helt korrekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt korrekt.

Oki.. Takk for svar :)

Så de hadde flere motorer i sverige så får høre hva slags pris de ser for seg..

Mye arbeid å plukke ut ledningsnett å sånt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du får tak i en motor med koplett ledningsnett og motorstyrenhet,så vil du jo spare deg før masse arbeid.Motorstyreenhet må du ivertfall ha..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hey, flere med samme tanker jo.

Har fundert litt på å putte 140 hesteren i min -87 100 CS q... gjerne med 6-trinns kassa. Blir muligens mer knot rundt utveksling og bakdiff antar jeg.

Kun funderingsfase enda, har ikke rukket å sjekke muligheter / utfordringer enda.

Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du får tak i en motor med koplett ledningsnett og motorstyrenhet,så vil du jo spare deg før masse arbeid.Motorstyreenhet må du ivertfall ha..

Ja det er planen d.. Men spørs hvor mye arbeid det er å plukke ut ledningsnettet da.. Kan ikke være all verden til ledningsnett på en dieselmotor ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt passer rett inn!! Er litt knot med svinghjul/clutch. Bunnpanne må muligens byttes. Bruk IKKE Caravelle motor (92 og nyere). Bruk helst A6/Volvo 850.

Er ikke mange ledninger på hjernen (10-12 ledninger kanskje).

Er ikke samme motor Volvo V70-D5 (163hk) som 2,5TDi Audi (som også sto i V70 - før D5)

Alle V6 motor variantene går også inn på girkassa, 5 som 6-trinns kasse.

924 68 520 - han her har en rimelig 2,5TDi. Ring gjerne og hør med han.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.